Dårlig kommunikation
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kommunikerer jeg helt forkert til min kæreste? Når jeg stiller min kæreste spørsmål, fordi jeg er i tvivl om, hvad han tænker, eller hvad der sker inden i ham, vender han det hele om, som om jeg har kritiseret ham.
Et eksempel: Jeg havde glemt, jeg skulle til en fødselsdag, hvor jeg egentlig skulle ned og besøge ham. Jeg skriver det til ham, hvor han skriver, at så går der lang tid, før vi ses. Jeg svarer, at det er kun 2 dage ekstra, og så har vi en uge sammen. Han svarer, “ja, men du kommer jo først, når du må køre engang søndag. Og nu vil han have en ROM og cola”. Jeg svarer: Det virker lidt til, at du ser det som et problem, at jeg skal til fødselsdag, er det det? Han svarer nej, men at det virker til, at det er et problem, at han gerne vil have en ROM, og om der er noget galt i det. Jeg blev helt forvirret, for jeg viste, hvor det kom fra. Jeg ønskede bare at vide, om han var ked af det eller noget andet over, at jeg skulle til den fødselsdag.
Hvordan skal jeg kommunikere anderledes, for dette er ikke første gang, vi kommer op og skændes over, at jeg stiller ham et spørgsmål.

Svar
Kære Spørger.
Mange tak for dit spørgsmål, som både er ærligt, hverdagsnært og meget relevant. Hvor er det også godt at høre dine overvejelser over, om der mon er noget andet, du kan gøre for at fremme den gode kommunikation mellem dig og din kæreste. For det er præcis hos os selv, vi har chancen for at ændre på noget, og det kan så i anden række ændre noget hos den anden.
Du spørger til kommunikation og det er sådan et godt spørgsmål, for kommunikation i parforholdet er en meget vigtig faktor – en af de allervigtigste! Men selvom kommunikation i parforholdet er en vigtig del, er det ikke altid let. God kommunikation er heller ikke noget, man bare skal have lært en gang for alle, men er derimod noget, som vi igen og igen må arbejde på bliver bedre. Og når kommunikationen grundlæggende er god, må den vedligeholdes, så den bliver ved med at være god.
Når jeg læser dit spørgsmål, får jeg indtryk af, at I i dette konkrete tilfælde har klaret kommunikationen over mobilen. Det kan man også fint gøre – og jeg tror mobilen er kommet for at blive. Alligevel har jeg lyst til at sige, at SMS’er ikke er det letteste redskab at benytte sig af, når det gælder god kommunikation. Der er så meget, man ikke får med som fx stemmeleje, tonen i det sagte, ansigtsudtryk og kropsprog i det hele taget. Der er med andre ord så meget, der kan blive tolket forkert og i sidste ende kan føre til, at I begge oplever jer misforstået.
At kunne tale med hinanden ansigt til ansigt giver nogle bedre muligheder for at aflæse hinanden. Det er dog ikke altid muligt, men i så fald kan et opkald ofte være bedre end SMS eller andre korte skriftlige beskeder.
Nogle gange kan der også ligge nogle helt andre ting nedenunder den konkrete ting, vi taler med hinanden om. I dette tilfælde handlede jeres kommunikation om en fødselsdagsfest og om rom og Cola. Men jeg kunne godt forestille mig, at der egentlig lå nogle andre ting nedenunder. Det kunne fx være, at din kæreste havde glædet sig til at skulle se dig og blev skuffet og ærgerlig over, at der ville gå to dage mere, før det kunne ske. Måske blev han også ked af tanken om, at du måske ikke savnede ham lige så meget, som han savner dig. Det kunne også være, at du har flere ting, du bliver inviteret til, end han har, og han oplever, at det er svært. Eller det kan være noget helt tredje eller fjerde, der ligger under hans konkrete svar til dig. Pointen er, at for at forstå hinanden, må vi nogle gange spørge mere ind til, hvad der ligger under den umiddelbare reaktion. Men det kræver både tid, mod og tillid at åbne op for, hvad der kan ligge lidt dybere. Derfor siger vi ikke det til hinanden, med mindre vi oplever, at der både er tid og stor velvilje til at forstå.
Måske skulle du og din kæreste prøve at tale om de uoverensstemmelser, I har haft, når I har god tid, og når der er en god stemning imellem jer? Det ville give jer mulighed for at lære hinanden endnu bedre at kende, og det ville hjælpe jer til bedre at vide, hvor ”de ømme punkter” er. I den slags snakke er det dog vigtigt, at der er god tid og en klar kommunikationen af, at ”jeg vil gerne dig” og ”jeg vil prøve at forstå dig, uden først at skulle forsvare mig selv”. Det kan være svært at tage de snakke, og nogle gange må vi prøve flere gange, før det lykkes – eller få hjælp fra andre for at få det til at lykkes. Men lykkes det, er der virkelig meget godt at hente både til fortroligheden, til følelsen af at være forbundet og forstået og til den kommende kommunikation.
I ønskes alt godt med jeres arbejde på at forstå hinanden, blive klogere på hinanden og kommunikere bedre med hinanden.
De bedste hilsner fra
Louise Sølvsten Nissen,
Psykolog aut.