Et betydningsløst kys har ødelagt mit forhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg har efterhånden læst flere af jeres breve, som omhandler rådgivning og hjælp til andre. Jeg har dog ikke fundet det, jeg søgte, da mange dilemmaer omhandler, at partneren var utro. Nu skriver jeg til jer, fordi jeg er kommet i vildrede over at have mistet min kæreste for et par måneder siden på grund af utroskab.
Både min kæreste og jeg er 21 år gamle, og vi var sammen i to dejlige år. Vi bor i hver vores by, men har egentlig altid kunne få det til at fungere meget nemt. Vores forhold har aldrig haft de helt store problemer, udover at han oplevede et brud med sin ekskæreste for en del år siden, som skabte nogle tillidsproblemer imellem ham og mig.
Jeg startede på højskole i januar, og jeg kunne mærke, at det virkelig gjorde noget godt for mig, og følelsen af virkelig “at leve i en bobbel” kom til udtryk her. Jeg tog med højskolen til Norge på en studierejse, hvor jeg kom i hytte med en fyr, som jeg syntes var spændende helt i starten. Jeg finder ud af på studierejsen, at jeg faktisk synes, han er spændende, men jeg elsker stadig min kæreste rigtig højt.
Fyren og jeg kommer til at kysse en af aftenerne. Jeg fortrød virkelig, at det skete, fordi jeg virkelig kunne mærke min kærestes betydning, men igen – så må det være det, som højskole gør ved en. Jeg valgte at ringe til min kæreste og fortælle ham hele historien… Først blev han skuffet, ikke engang vred. Han sagde, at han havde brug for lidt tid, men at jeg kunne skrive, hvis der var noget.
Jeg gav den ene undskyldning efter den anden og forsøgte at overbevise ham om, hvor meget jeg elsker ham. Vi er en stor del af hinandens familie, hvilket heller ikke gør det lettere. Han valgte endegyldigt at slå op samme dag, men besluttede, at vi alligevel skulle mødes for at afslutte det ordentligt, så det gjorde vi, lige da jeg kom hjem fra Norge.
Han slår op med mig i bilen…
To måneder senere vælger vi at mødes for at gå en tur. Han sender stadig hjerter til mig, når han sender en besked, og han viser interesse for mit liv. Han siger til mig, at hvis ikke det var sket, så ville han blive her resten af sit liv. På samme måde fortæller han mig, at han ikke ved, hvad fremtiden vil bringe mellem os, så det lader mig tilbage med en masse spørgsmål. Herefter matcher vi faktisk på Tinder, og jeg bliver meget forvirret igen.
Han fortæller, at han savner at røre mig, men kysser alligevel med en anden foran mig i byen På trods af det spørger han ind til, om jeg har været sammen med nogen siden. Når vi skriver sammen i dag, så fortæller han mig stadig, at han ville ønske, det var anderledes, men at han ved, at jeg nok skal klare mig godt. Han fortæller også, at han har haft en depression, og at han er bange for et tilbagefald.
Jeg sidder nu her og er stoppet på højskole og er forvirret over situationen. For hvorfor skal et betydningsløst kys stoppe hele vores fremtid, selvom det er svært? Og hvad betyder alle de blandede signaler, han sender mig?
Håber virkelig, at I kan hjælpe mig 🙂

Svar
Kære spørger
Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret og overvældet af situationen. Det lyder, som om du og din ex-kæreste har haft et stærkt forhold, og det er svært at navigere i de blandede signaler og følelser, I begge oplever nu.
Først og fremmest, er det vigtigt at anerkende dine følelser og oplevelser. At starte på højskole og opleve nye ting kan åbne for mange nye følelser og udfordringer. Kysset med den anden fyr har tydeligvis haft en stor betydning, men det er også vigtigt at huske, at ingen er perfekt, og at vi alle kan begå fejl.
Usikkerhed og smerte
Når det kommer til din kæreste, ser det ud til, at han stadig har følelser for dig, men også kæmper med sin egen usikkerhed og smerte efter det, der er sket. Hans blandede signaler – som at sende hjerter, vise interesse for dit liv og sige, at han savner dig – tyder på, at han ikke helt har givet slip på dig, men samtidig er han såret og usikker på fremtiden.
Forslag til overvejelse
• Kommunikation: Prøv at tage en åben og ærlig samtale med ham, hvor I begge kan dele jeres følelser og tanker uden at dømme hinanden. Lyt uden at dømme og vær tålmodig. Forsøg at finde ud af, hvad I begge ønsker og har brug for fremadrettet.
• Refleksion: Tag dig tid til at tænke over, hvad du ønsker af et forhold, og om du kan se dig selv sammen med ham på lang sigt. Det er også vigtigt at overveje, hvad du har lært af denne oplevelse, og hvordan du kan bruge det fremover. Herunder også at I får talt sammen om, at ingen er perfekte.
• Selvpleje: Pas på dig selv, både mentalt og følelsesmæssigt. At afslutte højskolen kan have været en stor omvæltning, og det er vigtigt at finde måder at støtte dig selv på gennem denne tid. Tal med venner, familie eller en terapeut, hvis du har brug for det.
• Respekt for hans følelser: Forstå, at han også har brug for tid og plads til at bearbejde sine følelser. Det er okay at give ham tid, men det er også vigtigt at være opmærksom på, hvad du selv har brug for.
Du nævner, at din ex-kæreste muligvis har en depression. Her er der nogle alvorlige overvejelser, du bør gøre dig, og måske kan det nedenstående også kaste lys over nogle af hans handlemønstre:
Når man har en depression
Humørsvingninger og ændringer i adfærd er almindelige symptomer på depression. Dette kan skabe en ustabil og uforudsigelig atmosfære i forholdet, hvor du ikke ved, hvad du kan forvente fra dag til dag. Du var f.eks. utrolig åben og ærlig, da du fortalte din kæreste om dit uheld. Først reagerede han slet ikke og efterfølgende reagerede han stærkt. Når man er deprimeret kan det være svært at udtrykke sine følelser og behov, så måske gælder det også for din ex-kæreste, hvis han er deprimeret. Det kan få dig til at føle dig magtesløs, fordi du ikke ved, hvordan du bedst kan støtte ham og nå ind til ham. Måske genkender du dette?
Ensomhed og tilbagetrækning
Depression kan få din ex-kæreste til at trække sig tilbage fra sociale aktiviteter og isolere sig fra andre – selv hans nærmeste. Dette kan føre til følelser af ensomhed og afvisning af dig, så du måske føler, at du mister forbindelsen til ham. At se en person, man elsker, kæmpe med depression, kan føre til følelser af skyld og magtesløshed. Du kan måske føle, at du burde kunne gøre mere for at hjælpe, samtidig med at det er uklart, hvad din rolle er i forhold til ham.
Hvis din ex-kæreste ikke allerede har få hjælp, kan det være godt at opmuntre ham til at søge læge og derigennem få en henvisning til terapi eller hjælp til medicinsk behandling.
Fortiden er med i nutiden
Du nævner, at I tidligere i jeres forhold har haft udfordringer med tillid pga en tidligere kæreste. Kysset har formentlig aktiveret de følelser igen hos din ex-kæreste, og nu kan det være svært for ham at stole på, at han kan stole på dig. Hvis I begge har mod på det, kan I måske have gavn af at få “parterapi”, selvom I ikke længere er et par, for at få hjælp til at finde ud af, om I kan arbejde jer gennem krisen og vokse tættere sammen som par, eller om I skal give slip på hinanden. Du/I kan også opsøge hjælp hos Partelefonen, hvor man kan få gratis hjælp og rådgivning.
I sidste ende handler det om, hvad der er bedst for jer begge to, både som individer og potentielt som et par igen. Uanset hvad der sker, så husk, at du/I fortjener kærlighed og respekt.
Jeg håber, at dette kan give dig lidt klarhed og støtte i en svær tid.
Kærlig hilsen
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.