Flashbacks
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg har for 3 måneder siden fået en kæreste, jeg er rigtig glad for ham. Men problemet er bare, at jeg nogle gange kan få flashbacks fra tidligere hændelser i mit liv. Jeg husker, da min gamle papfar kastede mig ind i en reol og råbte og skreg af mig, fortalte mig jeg ikke var god nok og godt forstod hvorfor min far han skred fra mig og mine brødre.
For at du måske forstår lidt bedre, så blev mine forældre skilt, da jeg var 3 år, men boede tæt på hinanden. Min mor fandt en kæreste i Jylland, da jeg var omkring 5-6 år og vi flyttede. Mig, min mor og brødre.
Da jeg var 8 år, valgte min far han ikke ville se mig og mine brødre længere :/.
Men når jeg så dyrker sex med min kæreste, kan de her flashbacks dukke op, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… Er virkelig i tvivl.. for det er ikke kun, når jeg er sammen med ham. Det kan også ske midt i dansktimen, hvor verden bare falder fra hinanden.
Håber I kan hjælpe ☺

Svar
Kære 15-årige pige
Tak for dit åbne og sårbare spørgsmål.
Hvor er det dejligt, at du har fundet en kæreste, som du er rigtigt glad for! Men hvor lyder det også svært og hårdt, at din fortid ”forstyrrer”, når I er sammen.
Jeg vil gerne prøve at forklare, hvad det er der sker. Det bliver lidt hukommelses-teknisk, det håber jeg er ok.
Minder præget af frygt
Det er sådan med vores hukommelse, at der ikke er uanede mængder af plads. Derfor har hjernen nogle prioriteringsprincipper. Blandt andet den regel, at minder der har en emotionel betydning for os, får mere vægtning end emotionelt neutrale minder. Særligt minder præget af frygt bliver fremtrædende i hukommelsen, da de har en overlevelses-mæssig betydning. Man kan forestille sig, at et minde kan have plusser og minusser, alt efter om det er glade eller svære minder. Et minde, som det du beskriver, er meget voldsomt, og vil derfor have mange minusser. Det betyder, at det nemt bliver genvakt.
Minder lagres over hele hjernen – og i kroppen
Et minde ligger ikke bare ét sted i hjernen. Når man genkalder sig et minde, aktiveres de dele af hjernen der var tilstede under indkodningen, altså de dele af hjernen der var aktive i den situation man husker. Det vil sige, at områder ansvarlige for både sanser, følelser og vurdering af hændelsen bliver aktive igen, når man husker på et minde. Det bliver til det vi bevidst husker om en situation (eksplicit hukommelse). Hertil kommer at kroppen også kan huske, fx at en bestemt situation er kædet sammen med smerte (implicit hukommelse).
Det betyder også at mange forskellige indtryk kan trigge et minde – fx kan en bestemt berøring, en følelse eller noget visuelt minde en om en given hændelse.
Hvorfor dit minde dukker op som ”flash-back”
Som jeg allerede har været inde på, er dit minde om at blive kastet ind i reolen og udskammet af din tidligere papfar meget voldsomt. Der skal altså ikke meget til, at du bliver mindet om det. Det kan være at nogens stemme, minder om hans, at nogen vækker nogle af de samme følelser i dig, at der er en lugt eller nogle genstande, som var i rummet, hvor det skete etc. Måske dukker det op, når du er sammen med din kæreste, fordi du der er allermest sårbar. Ligesom du var sårbar ift. din papfar. Og inden i dig kan der være en frygt for, at også din kæreste, hvor sød han end er, vil misbruge din tillid. Eller overskride dine grænser. Eller måske at du igen kan blive bange for, om du er god nok?
Det kan også være at din kæreste under samlejet, får taget fat i dig på en måde, der minder om din tidligere papfars greb, da han kastede dig ind i reolen. Som du kan fornemme, kan der være mange årsager til at mindet vækkes og kommer tilbage til dig.
Traume-terapi
Du spørger, hvad du skal gøre. Jeg kan godt forstå, du bliver i tvivl. For man kan ikke sådan stoppe eller forhindre et flashback i at komme, hvis det trænger sig på. Derfor vil jeg anbefale dig at starte i noget traumebehandling. Her vil en terapeut hjælpe dig til at bearbejde mindet. Styrken af et minde kan aftage, hvis man gentagne gange husker tilbage på det, men nu i trygge, rolige omgivelser. Din kropslige og emotionelle tilstand når du husker tilbage på et minde for at bearbejde det er altså vigtig, da det så at sige ”overskriver” det gamle minde med mindre frygt. Det får ikke mindet til at forsvinde, eller blive godt. Men hvis vi går tilbage til billedet med, at minder kan have flere minusser, så vil det betyde, at nogle af minusserne tages af det. Jo færre minusser, jo mere skal der til at mindet dukker frem, og jo mindre voldsomt vil det være, når mindet så kommer. Men her er det altså godt at opsøge en professionel, der kan sørge for at det bliver en god proces. Snak gerne med din læge, og se om du kan få en henvisning.
Åbenhed overfor din kæreste og afslapningsøvelser
I tillæg til traumebehandling vil jeg anbefale dig at være åben overfor din kæreste, omkring hvad der sker. Det kan være i allerede har talt om det. Men hvis ikke er det godt at få gjort nu. Så kan I også tale om, hvad du helst vil have, han gør, hvis du bliver overvældet af det gamle minde.
Du skriver ikke så meget om, hvordan du får det, når mindet kommer tilbage, men du skriver at ”verden falder fra hinanden”. Jeg forstår det som angst og en generel overvældelse af svære følelser og hjælpeløshed. I sådanne situationer vil dit alarmberedskab være i top, og stresshormoner vil hamre rundt i din krop. Her er det rigtigt godt at få trukket vejret dybt, helt ned i maven. Og så prøve at forankre dig i det fysiske rum, så du bliver tilstede i nuet frem for i mindet. Det kan fx være at tælle røde genstande i rummet. Og så vende tilbage til dybe vejrtrækningsøvelser, og så tælle genstande af en anden farve, fx grøn. Øvelsen her vil hjælpe dig til at falde mere til ro. Jo oftere du gør dette, jo mere vil du også genvinde en fornemmelse af, at du kan håndtere det, hvis mindet kommer. Her kan din kæreste også støtte dig, ift. at minde dig om at få trukket vejret og tælle farvede genstande med dig, indtil du selv får en rutine med det.
Jeg håber meget, at det vil hjælpe dig og jer!
Kærlig hilsen