Han vil føle sig elsket, hvis vi har sex, men jeg vil gerne vente, til vi bliver gift
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Vi er et ungt kristent par på 19 år, der bliver ved med at sidde fast i den samme konflikt/dilemma. Derfor søger vi nu råd til vores situation.
Konflikten bunder primært i vores forskellige kærlighedssprog. Jeg føler mig elsket ved tid sammen og ord, mens min kæreste føler sig elsket ved fysisk berøring. Det skaber konflikt, særligt fordi jeg gerne vil vente med sex til ægteskabet, mens han er klar til det nu.
Han er også klar til ægteskab, hvis det er det, der skal til. Jeg kan bare mærke, at jeg gerne vil vente, til vi har kendt hinanden lidt længere og til, at vi er lidt ældre.
Min kæreste giver udtryk for, at han ikke føler sig elsket, fordi jeg lukker ned for muligheden for udøvelsen af hans kærlighedssprog i form af sex.
Vi vil derfor gerne have råd til vores situation og måske nogle redskaber til, hvordan vi begge kan være i forholdet.

Svar
Kære spørger
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Det er helt forståeligt og naturligt at støde på udfordringer, når man har forskellige kærlighedssprog – men lige så meget, når man ikke er klar til sex på samme tidspunkt.
Fysisk berøring er mere end sex
Du skriver, at jeres konflikt primært bunder i forskellige kærlighedssprog. Som jeg forstår kærlighedssproget ”fysisk berøring”, handler det ikke nødvendigvis kun om sex, men kan lige så meget handle om ikke-seksuel fysisk berøring. Hvis din kæreste føler sig elsket gennem fysisk berøring, ville det så hjælpe at sætte større fokus på den ikke-seksuelle fysiske berøring i jeres parforhold?
Hvornår er det sex for jer?
En anden vigtig overvejelse, I kan gøre jer, er at tale om, hvad sex er for jer? Ofte tror vi, at vi er enige om, hvad sex betyder. I praksis har mennesker dog ret forskellige opfattelser. Nogle tænker, at sex er al sensuel berøring, andre at det er når der er berøring af kønsdele, atter andre tænker, at det først er sex, når der er orgasme eller udløsning, mens andre igen tænker, at det er sex, når der er penetration. Definitionen af sex er vigtig for at vide, hvor jeres grænser går. Du skal finde ud af, hvor dine grænser går, og hvad du vil have det godt med.
Et tidsperspektiv
En tredje overvejelse kunne være at tale om et tidsperspektiv. Du vil gerne vente med sex til ægteskabet – og du vil også gerne vente med ægteskabet pga jeres unge alder. Er du villig til at gå på kompromis med noget af det? Eller vil det være muligt at sætte en tidsramme på, hvornår du tror, du vil være klar til at blive gift? Sommetider er det lettere at udholde noget, hvis man ved, hvor lang tid, man skal udholde. Derfor kunne det måske også gøre det lettere for din kæreste, hvis han vidste, hvor lang tid, han skal vente på at blive gift og dermed at have sex.
Snak med andre
Det er helt fair og vigtigt at holde fast på sine værdier. I et parforhold er man dog ikke altid enige og derfor kræver det sommetider kompromisser. Kompromisser inden for det emne, I tager op her, kræver gode og nøje overvejelser. Derfor vil jeg også opfordre jer til at dele dilemmaet med andre, I kender og stoler på. Alternativt er I velkomne til at søge hjælp hos Parvis’ sexolog.
Charlotte Falch Marquardt, psykolog i Agapehuset