Min kærestes datter fylder for meget
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste har en datter på ni år. Hun bliver snart ti. Vi har kendt hinanden i to år. Jeg kommer og besøger ham hver anden uge, når datteren normalt ikke er der. Det hænder også, at vi er sammen få dage ad gangen alle tre.
Han er en sød, men også meget eftergivende far. Hun kan være ret vanskelig i løbet af en dag. Når hun bliver sur over tilsyneladende ingenting, som at gå i bad eksempelvis, begynder hun at kalde ham idiot og råber og skriger. Han starter altid roligt ud med en kærlig stemmeføring og beder hende om at holde op. Det gør hun aldrig og ender derfor på sit værelse.
Mit, måske egoistiske, problem er, at hun altid har sovet i hans seng. Hun bliver ofte småsur, når jeg er der, og hendes far beder hende om at sove i sin egen seng. Hun gør det under protest. Af selvsamme årsag er jeg der ikke særlig tit, når hun er der. Jeg får det nemlig dårligt af, at hun opfører sig på den måde.
Han vil gerne flytte sammen med mig, men hvordan kan det nogensinde lade sig gøre, når hun opfører sig sådan? Hun ved ikke engang, at vi er kærester, hvilket jeg synes er for dårligt fra hans side. Nogle gange synes jeg også, at han belønner hendes dårlige opførsel, fordi han ikke vil se hende sur.
Min kæreste arbejder til klokken 16, og når han kommer hjem, drejer alt sig om hende. Jeg er kun alene med ham, når vi skal sove, og det vil hun ikke rigtig acceptere. Nogle gange kommer hun ind midt om natten. Hun er ellers en sød pige, men hun fylder alt. Jeg vil egentlig bare gerne være i stand til at sove i samme seng som min kæreste uden brok, men lige nu vil jeg hellere benytte gæsteværelset.
Hvad gør jeg? Jeg holder så meget af ham og hans datter, men føler mig samtidig uønsket. Vi er begge i start 40′ erne
MF
Klik for at vise/skjule
Min kæreste har en datter på ni år. Hun bliver snart ti. Vi har kendt hinanden i to år, hvor jeg kommer og besøger ham hver anden uge, når datteren normalt ikke er der. Det hænder også at vi er sammen få dage ad gangen alle tre.
Mit, måske egoistiske, problem er, at hun altid har sovet i hans seng. Hun bliver ofte småsur, når jeg er der, og hendes far beder hende om at sove i sin egen seng. Hun gør det under protest. Jeg er der ikke særlig tit, når hun er der af selvsamme årsag. Jeg får det nemlig dårligt af, at hun opfører sig på den måde.
Han vil gerne flytte sammen, men hvordan kan det nogensinde lade sig gøre, når hun opfører sig sådan? Hun ved ikke engang, at vi er kærester, hvilket jeg synes er for dårligt fra hans side. Nogle gange synes jeg også at han belønner hendes dårlige opførsel, fordi han ikke vil se hende sur.
Min kæreste arbejder til klokken 16, og når han kommer hjem, drejer alt sig om hende. Jeg er kun alene med ham, når vi skal sove, og det vil hun ikke rigtig være med til. Nogle gange kommer hun ind midt om natten. Hun er ellers en sød pige, men hun fylder alt. Jeg vil egentlig bare gerne være i stand til at sove i samme seng som min kæreste uden brok, men lige nu vil jeg hellere benytte gæsteværelset.
MF

Svar
Kære MF
Mange tak for dit brev.
En drøm om mor og far
Du beskriver meget godt de udfordringer og dilemmaer, der kan opstå, når en fraskilt forælder indleder et nyt parforhold. Den fraskilte forælder har måske en snert af dårlig samvittighed over ikke at kunne være der for sit barn på fuld tid. Barnet savner sin forælder og har desuden naturligt nok svært ved at acceptere en ny kæreste. Alle børn har dybest set en drøm om, at deres mor og far er sammen – også selvom forholdet måske helt åbenlyst ikke kunne fungere.
Din egen plads
Det er disse grundvilkår du er oppe imod, når du indleder et forhold med din kæreste.
Du ønsker ikke at tage hans datters mors plads, men du ønsker dig en plads til netop dig, og det kan være rigtig svært.
Du siger, du føler dig uønsket i hjemmet, når hans datter er til stede, men samtidig siger din kæreste, at han meget gerne vil flytte sammen med dig. Det siger han kun, fordi han er meget glad for dig.
Få taget snakken
Noget tyder på, at der er nogle samtaler, I har brug for at få taget med hinanden, og din kæreste med sin datter.
Du skal have fortalt ham, hvordan du har det. At du er glad for både ham og hans datter, men at du oplever det vanskeligt at være i, sådan som tingene foregår, når I er sammen alle tre.
Vis ham oprigtig interesse i forhold til, hvordan han oplever at være far. Hvad er det, han oplever som sine dilemmaer i den nye situation, og som far generelt? Det er vigtigt, du virkeligt viser ham, at du gerne vil høre, hvordan han oplever det.
Fortæl ham derefter, at du har brug for, at han får udtrykt klart over for sin datter, at du er hans nye kæreste. Det kan hun selvfølgelig godt regne ud, at du er, når du på fast basis deler seng med hendes far. I har alle tre har brug for, at det bliver italesat tydeligt, hvad du betyder for ham, og at det også indebærer, at I har brug for alenetid sammen.
At sove på sit eget værelse
Uafhængigt af ovenstående anbefaler jeg, at han taler med hende om, at hun har en alder, hvor det er tid at kunne sove på sit eget værelse – også når du ikke er der. Nogle børn kan forholdsvis langt op i alderen have brug for at komme ind om natten i perioder. De kan vågne op med bekymringer eller følelsen af at være alene. Der kan være perioder med mareridt, og det er helt normalt. Det skal der være plads til, også når du er der.
Det ændrer dog ikke på, at udgangspunktet er, at hun skal sove på eget værelse, når hun bor hos sin far.
Der kan være særlige udfordringer
Jeg er helt med på, at det er et holdningsspørgsmål, hvornår børn skal sove på egne værelser. Med fare for at nogle vil tilkendegive noget andet, er det min holdning, at man er klar til det, når man er 10 år. Det enkelte barn kan have særlige udfordringer eller svære oplevelser i bagagen, og det skal man selvfølgelig indrette tempoet efter, når der indarbejdes nye vaner.
Jeg kender ikke familiens baggrundshistorie, men det er noget, I skal have med i overvejelserne.
Er du klar til forpligtelsen?
Sideløbende må du også selv gøre dig dine overvejelser om, hvorvidt du selv er klar til at flytte ind i familien. Der vil være nogle forpligtelser også fra din side, og du skal have vilje til at indgå i det vilkår, at du i nogen grad også skal ”dele” din kæreste med hans datter, i den uge og i de ferier hun bor hos jer.
Jeg vil ønske jer alt det bedste og håber, at mit input kan være til inspiration i forhold til, hvordan du kan gribe det an. Hvis du har brug for mere hjælp kan du altid benytte Partelefonen gratis.
Venlig hilsen
Bente Nykjær Psykoterapeut