Penge
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hejsa.
Mit/vores problem ER, at min kæreste mener, at jeg bruger enhver krone i huset.
Det er sådan, at jeg er mor til 9 børn, og at jeg for 10 år siden trillede ind i mit livs største udfordring.
Jeg var alene med 8 børn.
Højgravid med nr. 9, dør min mor af kræft.
Jeg får desværre selv kræft.
En depression spiser mig op indefra.
Jeg vælger hvad min daværende kommune har at tilbyde, pleje til mine børn.
Også nr. 9.
NU… Jeg har været sammen med min såkaldte kæreste i 7 år.
Hun (Ja, jeg er lesbisk) mener at jeg bruger enhver krone i huset.
Mit spørgsmål er: Hvis vi vælger at dele vores penge op, altså vitterlig dele det hele op! Hvad så d. 1 i hver måned.
Jeg får penge den sidste hverdag, og ALT bliver trukket dagen efter.
Husleje, el osv.
Jeg siger, at så må min såkaldte kæreste give mig de penge, som er halvdelen af hvad vores regninger er.
Altså huslejen er 4300 kr.
Så må hun give mig halvdelen, når hun får udbetalt penge..
Og det samme med alle andre regninger..
At hvis at de bliver betalt med mine penge d. 1, at så er det fair at hun giver mig den halvdel af ALLE regninger. Hver måned..!
Jeg ved jo godt, at jeg har en del mere udbetalt end kæresten, og at hun føler sig snydt. Jeg bliver bare nødt til at passe på mine penge, da jeg har en flok unger, som skal ha’ mad på bordet.
Så… Er jeg gal på den…?
Skal jeg betale alt, da mine penge kommer før ind på min konto, og kærestens kommer et par dage efter..?
Venlig hilsen

Svar
Kære du, som har et spørgsmål om penge.
Tak for dit spørgsmål – penge og parforhold er altid relevant at få talt om, da penge, eller manglen på dem – meget ofte kan skabe problemer i et parforhold.
Når det er sagt, må jeg sige, at jeg ikke er helt sikker på, at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt, og derfor vil mit første og formodentlig bedste råd være, at opsøge hjælp til at få lavet en ordning, som passer til jer og jeres økonomi. Jeg vil foreslå, at I henvender jer i jeres bank. De vil fx kunne hjælpe jer med at få lagt et budget, samt med at oprette en fælles budgetkonto, som I hver især betaler penge ind til, og hvorfra alle jeres udgifter kan blive betalt.
Dog kan man være kørt så meget fast i samtalen omkring økonomien i parforholdet, at det kan være godt med en model for, hvordan man kan tale økonomien igennem og sammen få lavet nogle aftaler for, hvordan man gerne vil træffe beslutninger, om hvordan man bruger penge – både de fælles, der skal betale fælles regninger, og dem man hver især råder over.
Jeg vil foreslå, at I går igang med at få et klart overblik over jeres økonomi – fx udfra følgende model hentet med inspiration fra bogen: “7 gyldne regler for 2 der lever sammen” af John Gottmann:
1. Skaf jer et overblik over jeres aktuelle forbrug:Brug et skema til at registrere, hvordan I har brugt jeres penge i løbet af det sidste halve til hele år. Gå fx jeres kontoudtog igennem og skriv alle jeres udgifter op i forskellige kategorier – Mad, husleje, el, varme, telefon, internet, tøj, frisør, transport, fritid, tandlæge, medicin, gaver, renter på lån, opsparing m.v. På den måde får I et realistisk billede af, hvordan I faktisk bruger jeres penge – både de fælles til at betale fælles regninger med, og dem I bruger hver for sig. Det er udgangspunktet for at kunne planlægge, hvordan I vil bruge jeres penge fremadrettet.
2. Få styr på hverdagens økonomi:
1. Skriv alle de udgifter fra listen ovenfor, som du betragter som helt nødvendige for at føle dig glad og tilfreds.
2. Se grundigt på jeres indkomst. Forsøg at lægge et budget, så I kan styre hverdagens økonomi og andre livsnødvendigheder på grundlag af det, I har råd til.
3. Læg en plan for at betale regninger regelmæssigt. Beslut, hvem der skal betale dem og hvornår, og hvem der fører regnskab. Kontakt evt. banken og få oprettet en fælles budgetkonto, som I hver især kan overføre penge til, og tilmelde alle jeres regninger til, så de fælles regninger bliver betalt løbende fra jeres fælles budgetkonto.
4. Snak sammen om jeres respektive lister og planer. Led efter fælles punkter i jeres to lister. Beslut jer for en realistisk strategi, som tillader jer begge at opfylde jeres væsentlige behov. Bliv enige om at gennemgå jeres planer og jeres økonomi jævnligt – fx en gang om ugen for at holde øje med, at I hele tiden får brugt pengene til det, I rent faktisk gerne vil bruge dem til.
3. Når I har fået styr på hverdagens økonomi, er det tid at planlægge jeres økonomiske fremtid:
1. Forestil dig jeres liv om 5, 10, 20 år fra nu. Hvad ville være jeres ideelle situation? Tænk på nogle ting, du gerne vil have, og hvilket liv du ideelt set gerne vil leve. Tænk også på, hvilke økonomiske katastrofer, du helst vil undgå.
2. Skriv dine langsigtede økonomiske mål ned – både hvad du mest ønsker dig, og hvad du mest frygter.
3. Vis hinanden jeres lister. Led efter ligheder i jeres langsigtede mål. Drøft perspektiverne.
4. Læg en langsigtet økonomisk plan, der kan hjælpe jer begge to til at opnå jeres mål. Gennemgå planen jævnligt fx 1 gang om året, for at sikre jer, at I stadig er enige.
Endelig vil jeg foreslå jer, at opsøge gratis juridisk rådgivning i den kommune, I bor i. En jurist vil kunne hjælpe jer med at få styr på alle formaliteterne omkring familieøkonomi i forhold til dine / mine / vores børn, og i forhold til hvad I har af fælleseje, og hvad I har af særeje, og hvilke aftaler I har omkring dette. Det er ikke sikkert en jurist i den gratis rådgivning vil kunne hjælpe jer helt i mål med alle aftaler, men han / hun vil kunne hjælpe jer med at få startet på samtalen jer i mellem, og rådgive jer om, hvordan I kommer i mål med at få lavet sådanne aftaler.
Alt godt til dig og din familie.
Mange hilsner