Skal jeg satse på ham eller kræver det for meget arbejde?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
For en måned siden lærte jeg en mand at kende. Han er utrolig sød, omsorgsfuld og forstående overfor mig. Vi har begge mange svigt med i bagagen, som gør det svært for os at stole på andre og rigtigt lukke hinanden ind.
Mit mønster er, at jeg forudser at blive forladt i selv små ting. Hans er, at han lægger sig fladt ned og siger undskyld for alt. Det skaber en meget uheldig og opslidende dynamik imellem os.
Samtidig er der også rigtig mange gode ting imellem os. Men det, der fra min side af har været problemet fra start, er, at han har et meget løst forhold til det med at lave aftaler. Han enten aflyser i sidste øjeblik, eller hvis jeg foreslår noget, siger han, at det må vi lige se på, men følger ikke op på det. Det gør mig usikker, og jeg mister tilliden til ham.
Vi har snakket om det, hvor jeg har tilbudt forskellige mulige løsninger med fokus på, hvad der fungerer for ham. Han lover at gøre det bedre, men det holder i meget kort tid. Jeg har indtryk af, at han mest taler mig efter munden.
For et par dage siden gjorde han det samme igen. Jeg foreslog en dag. Han sagde, at han lige ville finde ud af det, men vendte ikke tilbage. Der fik min usikkerhed overtaget, og jeg fik sagt til ham, at jeg var tæt på at smide håndklædet i ringen. Det var forkert af mig, for det, jeg mente, var, at jeg gerne ville have, at han tog mig seriøst. Han valgte dog at afslutte forholdet.
Han har senere givet udtryk for, at han fortryder det, men at han også er tilbageholdende, fordi han ikke kan finde ud af, hvor han har mig. Sådan har jeg det egentlig også.
Det er meget energi at bruge på et forhold, der er så nyt. Samtidig ser jeg også noget meget unikt i ham, som jeg ville være ked af at give slip på. Hvad gør jeg?
Pga. min bagage har jeg også svært ved at finde ud af, om det er mig, der skal arbejde på min utrygge tilknytning, eller om det faktisk er ok at forvente, at han kan lave planer med 1-2 dages varsel?

Svar
Kære dig
Mange tak for dit brev.
Det lyder til, at du har fundet en mand, som du er glad for, og som har noget, du godt kunne tænke dig i et parforhold. Og samtidig kan jeg høre, at du er usikker på, om forholdet vil kræve for meget energi og arbejde for at få skabt et godt parforhold. Du er usikker på om dine forventninger og behov overfor ham er rimelige, eller skyldes, at du bliver aktiveret i dit usikre tilknytningsmønster. Jeg har stor forståelse for, at det er svært at finde rundt i. Men sikke et godt udgangspunkt, at du har den selvrefleksion med dig. Du lyder til at kende dig selv, din bagage, din adfærd og mønstrer rigtig godt.
Barndommens mønstre kan gentage sig i parforholdet
Jeg kender ikke din historie, men når du skriver, at du har haft en barndom, der er præget af svigt, forstår jeg godt, at du kan aktiveres i hans måde at være på. Det kan være, at hans adfærd minder om det, du er vokset op i. I mange tilfælde vil vores hjerner automatisk søge mod omgivelser og partnere, der ligner det, vi er vokset op med, da det kendte føles trygt. Jeg er nysgerrig på, om du har fundet en mand, der minder om det, du kender fra din barndom? Hvis det er tilfældet, kan der være risiko for, at de uhensigtsmæssige mønstrer, der opstod i din barndom, gentager sig. Og samtidig er der masser af håb for, at I kan bryde mønsteret, hvis I begge formår at tage jeres del af ansvaret.
At tage ansvar for sin egen andel i parforholdets dans
Du skriver, at du har et mønster, der gør, at du frygter at blive forladt. Den mand, du har mødt, har svært ved at lave og overholde aftaler og kommer til at tale dig efter munden. Det vækker dit utrygge tilknytningsmønster, du mærker mistillid, og jeg forestiller mig, at du bliver aktiveret i frygten for at blive forladt. Jeg forstår godt, at du er kommet på arbejde i, hvad der er op og ned her. Sikke en styrke, at du tør at kigge indad og se på, hvad der er dit, og hvad der er hans. At kunne se og tage ansvar for vores egen andel i parforholdets dans er et stærkt udgangspunkt for at få oparbejdet et sundt parforhold. Det kan være enormt svært at få øje på og forstå sin egen andel i parforholdets mønster. Mange har stor glæde af parterapi, der kan være en øjenåbner for parforholdets dynamik og dermed muliggøre, at vi kan tage ansvar for vores egen andel. Du kan også ringe til Partelefonen, hvor du kan få gratis og anonym rådgivning.
Fra utryg tilknyttet til tryg tilknyttet
I et parforhold, hvor vores partner får lov til at blive vores ”trygge havn”, som vi altid kan vende tilbage til, når jorden til tider ryster under os, er der faktisk mulighed for at hele det utrygge tilknytningsmønster mange af os har med fra barndommen kan blive ændret. Jeg synes, du skal overveje, hvad en ”tryg havn” for dig ville være. Hvad er vigtigt for dig i et parforhold, for at du kan føle dig tryg?
Med den selvindsigt, du har, og din villighed til at tage ansvar for det, du bringer ind i parforholdet, vil det med tiden være muligt for dig at tillære en tryg tilknytning i et sund parforhold.
Åbne op overfor hinanden
Jeg har desværre ikke svaret på, om I skal genoptage jeres parforhold. Men hvis I vælger at genoptage det, vil jeg anbefale jer begge at forsøge at være tydelig på, hvad I har brug for i et parforhold. Måske har du i særlig grad brug for stabilitet, at aftaler bliver overholdt, og man kan regne med det, der bliver sagt. Hvis han ikke kan leve op til det, du har brug for, er det vigtigt, at du mærker efter, om du kan være i det, eller om du bliver for aktiveret i dit utrygge tilknytningsmønster. Hvis I finder sammen igen, vil jeg også anbefale jer at søge parterapi, så I kan få hjælp til at lukke hinanden ind. Det kan nemlig være enormt svært og sårbart at lukke andre ind, når man har en fortid med mange svigt.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig videre.
Et stort og varmt held og lykke med fremtiden og kærligheden fra mig.
Mange hilsner
Maria Rauff Kokfelt, psykoterapeut