Vi snakker forbi hinanden
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Brevkasse
Min kæreste og jeg har været sammen i snart 3 år. Jeg forelskede mig i hans altid gode humør og hans skinnende lyseblå øjne. Jeg elsker ham inderligt. Vi er begyndt at snakke børn og kigger derfor efter boliger. Det er her problemet opstår. Han er opvokset i lejlighed i KBH og jeg selv i en mindre og rolig by i Jylland. Han vil gerne bo i Nordsjælland, for der føler han sig tryg, men jeg får knuder i maven af at skulle tænke på at flytte endnu længere væk fra min familie i Jylland og mine veninder, som alle bor syd for KBH.
Når vi snakker om hinandens ønsker og behov, er det, som om at vi hele tiden snakker forbi hinanden. Vi føler begge to, at den anden ikke er åben for at indgå kompromis. Hvordan kan vi kommunikere, så vi lytter til hinanden? Jeg er så bange for, at han giver op på os, for han bliver ved med at sige, at det er umuligt at blive enige..

Svar
Kære spørger
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg vil gerne give dig et redskab, som kan hjælpe jer med at få en mere grundig og dybere snak om, hvad fremtiden indeholder for jer.
Hvordan løser vi konflikter?
Når vi skal snakke os frem til kompromisser, som er fyldt med følelser, ender vi som regel med at være ivrige efter at få den anden til at forstå vores egne synspunkter. Konsekvensen af dette er, at vi kommer til at snakke forbi hinanden og aldrig får indgået et kompromis. Når jeg læser jeres henvendelse igennem, får jeg netop denne oplevelse – at I hver især er ivrig efter at blive forstået i stedet for at forstå – det giver kun minusser på kommunikationen.
Hvis I derfor vil nå i mål med et kompromis, skal I vende det rundt, så I begynder med at være ivrige efter at forstå det, den anden forstår – og det kan jo føles lidt farligt. Det føles som at skulle give afkald på sig selv for en stund.
Så rent praktisk begynder det med en aftale som sikrer jer, at I begge bliver hørt og respekteret.
1. Først er det den ene af jer som skal fortælle den anden – så nuanceret som muligt – hvorfor det er vigtigt, at jeres fremtidige bolig bliver i netop vedkommendes område (eks. hvad mener din kæreste, når han siger tryghed i Nordsjælland). Fortæl om, hvilke værdier der spiller en rolle i en fremtid familie. Alle de gode begrundelser og værdier skrives ned på små sedler. Den anden skal så blot lytte til, hvad der bliver sagt og spørge, hvis der er noget vedkommende ikke forstår – men kun spørgsmål – aldrig fremføre modsatte konklusioner/begrundelser. Når der ikke er flere begrundelser, gennemgår I de små sedler for at se, om der her ligger yderligere spørgsmål. Sæt gerne hele aftenen af til dette, så der er rigelig med tid til, at den ene side af sagen bliver grundig belyst ud i alle afkroge. Her slutter så første afdeling – sammen med en ny dato, hvor det er den anden part, som skal fortælle – efter samme koncept.
2. Når I begge har fremført jeres argumenter og skrevet små sedler med begrundelserne, skal I aftale en tredje aften. Her skal I sammenligne det, I har skrevet som begrundelser for jeres ønske om bolig for at lede efter yderligere spørgsmål der måtte opstå, nu der har været lidt tid til at overveje.
3. Så går tredje fase i gang – måske samme aften. Her skal I igen se på sedlerne – og lede efter, hvad I generelt er enige om som vigtige værdier for en fremtidig bolig – og for jeres fremtidige familieliv. Det, I så kan blive enige om, skal I bruge tid til at snakke om og glæder jer over – for hvor vigtigt er familiedrømmen i forhold til at bo et bestemt sted – altså flytte fokus fra stedet at bo til det at stifte familie sammen.
4. Ved punkt fire ser I så på de sedler, som ikke kan forenes med hinanden, da det er modsatrettede ønsker. Prøv så at forklare hinanden, hvilke konsekvenser I frygter, hvis jeres boligdrøm ikke går helt i opfyldelse, men I stadig har hinanden. (Ikke modargumenterne – kun lytte og spørger). Sørg for, at begge får tid til at dele tanker om det.
5. Til slut skal I finde så mange positive ting at sige om den andens ønsker, som I kan komme i tanke om – også disse positive udsagn fra “modparten” skrives på små sedler af den, der udtaler dem – som så læses højt for den anden som afslutning på hele denne session.
Når I så har gennemført ovenstående, håber jeg, at I har fået en god, grundig, hensynsfuld snak om alt muligt, som hænger sammen med det at stifte familie – og hvilke kompromisser, I kan leve med hver især for at opfylde jeres fælles drøm – at være sammen og stifte familie. Hvis det bliver for vanskeligt selv at finde en brugbar løsning, så vil jeg opfordre jer til at søge hjælp. Den erfaring, I nu gør med at lære hinanden endnu bedre at kende, vil komme jer til gavn i fremtidige diskussioner og konflikter.
Lykke til med projektet.
Med venlig hilsen
Steen Palmqvist Familie- og psykoterapeut