En anden, god person,
når han drikker
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære parvis,
Jeg har en rigtig dejlig kæreste, som jeg er virkelig glad for. Vi har kendt hinanden i et par år, og vi har det dejligt på mange måder. Vi er dog meget, meget forskellige. Jeg er meget følsom og meget åben, og har let ved at vise min kærlighed. Han er rimeligt lukket og viser ikke sin kærlighed ret meget (i hvert fald ikke på en måde, som jeg gerne vil eller er vant til at man gør “normalt”.
De første måneder af vores forhold var ret svære. Han kunne ikke finde ud af/beslutte, OM han ville have en kæreste.
Efter nogen måneder opdagede jeg, at han i en uge havde lavet en profil på et dating site – og da jeg konfronterede ham, indrømmede han blankt og kunne ikke sige, hvorfor han havde gjort det. Han sagde så, at han nok måtte til at indrømme overfor sig selv, at han havde mødt en rigtig dejlig pige (mig), og at han måtte videre i forhold til hans sidste forhold. Han havde kun været alene i nogle måneder, da vi mødtes (men sagde til mig, at det var et år siden).
Han er en mand, der ikke er meget for at åbne op. Han synes ikke, man skal vise alt for mange følelser eller sende for mange hjerter eller lignende på sms – det er latterligt og “man kan jo ikke regne med det alligevel”, som han siger.
Han har i starten af vores forhold fortalt, at han har haft en kæreste, der altid sendte hjerter, og det endte alligevel med, at han fandt ud af, at han ikke kunne regne med hende. Han gik fuldstændigt i hundene, da det forhold sluttede (det er en hel del år siden).
Så min egen tanke er, at han er blevet meget såret i et forhold, hvor han måske havde turdet at åbne op, og nu tør han så ikke… Derudover har han faktisk fortalt mig, at hans mor og han var meget forskellige som personer, og derfor ikke kom godt ud af det med hinanden.
Når han drikker, så bliver han en helt anden person. Bare et glas vin, så er det ligesom om han slapper fuldstændigt af og åbner helt op. Han bliver meget åben og kærlig, og fortæller mig hvad han føler for mig, og hvor sød og givende jeg er.
Når han er ædru er han også sød, men det er som om, han passer på, at det ikke skal være alt for meget, man er sød… Hvis han bliver irriteret, så bliver han hurtigt meget kold og konsekvent.
Så desværre nyder jeg jo, når han får et par glas vin, for så får jeg alt den kærlighed, som jeg hungrer efter.
Efter et par glas vin har han fornylig direkte sagt, at han godt ved, at han nogen gange gør alt, han kan for at skubbe mig væk og få mig til at løbe skrigende bort. Jeg spurgte, om han gerne vil jeg løber skrigende bort og hans svar var, at nej, det vil han ikke – men at han ikke ved, hvorfor det er, som det er. Han taler meget fornuftigt om sådant bare efter et par glas vin.
Han siger selv, at han er sig selv, når han er ædru. Jeg tror, han er sig selv, når han har fået et par glas. For overfor sine venner og kolleger er han den meget mere omgængelig og åben, end han kan være overfor mig. Nu skal det ikke lyde som om, han er skrækkelig overfor mig 🙂 for det er han ikke – men han kan let blive ret hård og kold…
Hvad tænker I, når I læser om ham og hans reaktionsmønstre? Og at han ændrer sig så meget bare efter et glas vin? Jeg føler nærmest, at det er som om luften lukkes ud af ballonen, og han kan slappe af og være sig selv… Men måske tager jeg helt fejl?
Nu taler vi om at flytte sammen, og så bliver jeg lige usikker på, om jeg i længden kan holde til, at han kun slapper helt af og bliver meget, meget sød, når han drikker. Kan jeg holde til, at han ikke viser ret mange følelser i hverdagen. Det spørger jeg mig selv om.
Hvad søren gør jeg?
Tusind tak på forhånd.

Svar
Kære du,
Tak for din henvendelse og tak fordi du deler dine tanker og dine spørgsmål herinde. Jeg kan godt forstå, du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Det er svære overvejelser at gå rundt med. Jeg kan, ud fra det du skriver, fornemme, at du allerede har gjort dig mange vigtige overvejelser, og det har jeg bare lige lyst til at klappe dig på skulderen for. Det er vigtigt, du ikke bare ”stiller dig tilfreds” med situationen, når du kan mærke, at der er noget, der går dig på. Jeg vil enormt gerne dele mine tanker om den situation, som du og din kæreste står i, selvom jeg selvfølgelig ikke kan give dig et endegyldigt svar på dine spørgsmål. Men jeg håber, at mine tanker og refleksioner kan lede dig i retningen af det rette spor for dig – og for jer.
Forskellige kærlighedssprog?
Først har jeg lyst til at lade dig vide, at det er tydeligt for mig, at du er glad for din kæreste, og at han, grundlæggende, er god ved dig. Du skriver, det er vigtigt for dig, at det ikke skal lyde som om, han er ”skrækkelig” overfor dig – og jeg vil bare lade dig vide, at det heller ikke er det billede, jeg får af ham, når jeg læser det, du skriver. Men, når dét så er sagt, lægger jeg også mærke til, at der er noget ved ham, og ved jeres forhold, som går dig på. Det første, jeg lægger særligt mærke til, er, at du skriver, at du desværre nyder, når han får et par glas vin, for så får du den kærlighed, som du ”hungrer efter”, som du selv udtrykker det. Dét, at du hungrer efter kærlighed, læser jeg som et udtryk for, at der er noget i jeres forhold, som du mangler – du mangler en eller anden form for kærlighed. Jeg har lyst til at opfordre dig til at stille spørgsmål til den der ”hungren”, som du oplever. Den kærlighed som du udtrykker, at du mangler. Hvad er det præcis for en kærlighed, du hungrer efter? En idé kunne være at komme med konkrete eksempler på, hvad det er, du hungrer efter. Er det flere hjerter i jeres beskeder? Flere anerkendende ord? Flere kærtegn? Mere åbenhed? Forsøg at konkretisere den der kærlighed.
Min erfaring er, at det kan være rart for begge parter at blive mere bevidste omkring, hvordan den anden modtager og forstår kærligheden bedst. Du skriver, at I er forskellige, og at han ikke viser sin kærlighed ”i hvert fald ikke på en måde, som jeg gerne vil eller er vant til, at man gør”, som du skriver. Kan det være, at I viser jeres kærlighed på forskellige måder? Kan det være, at I misforstår hinandens kærlighedssprog? Måske viser han ikke sin kærlighed gennem ord, men gennem handlinger? Fysisk berøring? Tjenester? Gaver? (Hvis du og/eller din kæreste kan lide at læse, har jeg lige lyst til at anbefale bogen ”De 5 kærlighedssprog” af Gary Chapman, som netop forklarer om det der med, hvordan vi sommetider viser vores kærlighed på forskellige måder).
En alternativ vej
Du spørger, hvad vi tænker, når vi hører om ham og hans reaktionsmønstre. Jeg har lyst til, her til sidst, lige at dele mine umiddelbare tanker, når du skriver om, at du faktisk nyder, når han får et par glas vin – fordi han så bliver mere ”åben og kærlig”. Min umiddelbare og grundlæggende tanke er, at det ikke er sundt eller rart, for hverken den ene eller den anden, at være i et forhold, som fungerer bedst, når der er en smule alkohol indenbords. Du skal opleve dig elsket og anerkendt, også selvom han ikke har fået et par glas vin. Og dét har jeg lyst til at udfordre jer til at finde en løsning på. Jeg ved godt, at det jo netop er det, som er så svært, men jeg tror, det er vigtigt, at I forsøger at finde den der løsning. En løsning, som gør, at du føler dig anerkendt og elsket, selvom han ikke har fået et par glas vin. Måske er løsningen, at I, som jeg skrev om før, skal finde ud af, hvad hinandens kærlighedssprog er? Måske er løsningen, at han øver sig i at bruge flere anerkendende ord – også når han er ædru? Måske er løsningen en god og åben snak? Måske er løsningen, at I finder ud af, at I er for forskellige? Måske er løsningen en helt femte… Jeg kender desværre ikke svaret på, hvad løsningen er – men jeg har lyst til at opfordre jer til at kæmpe for at finde en alternativ vej. En alternativ vej til den, I er på vej nedad nu. En vej, som giver dig følelsen af at være anerkendt og elsket, når din kæreste er ædru.
Jeg håber, at mine tanker og refleksioner giver mening for dig, og så ønsker jeg bare både dig og jer alt det bedste.
Mathilde Kruse Madsen,
Psykologistuderende