Min mand er misbruger
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Parvis
Jeg skriver, fordi jeg er fortvivlet. Jeres læsere og brevskrivere er nok lige så fortvivlet, som jeg.
Min mand er alkoholiker, og jeg ved, det handler om grænser (hvilket jeg fandt ud af for nyligt). Jeg har efterhånden læst så meget litteratur om det, at jeg kender til “sygdommen” ud og ind.
Efter 3 måneders ædruelighed har han desværre fået et tilbagefald. Dette tilbagefald mindede mig om, hvor slemt det kan være og har været. Hvordan skal jeg manøvrere rundt i det?”
Hvordan skal jeg manøvrere rundt i det? Jeg elskede ham meget, men er nu kommet frem til mere bare at holde af ham. Han har svigtet min tillid. Han har kaldt mig diverse ting på grund af simple misforståelser. Han har smidt mig ud, truet med utroskab, talt respektløst til mig, overskredet mine grænser, truet med skilsmisse og mere. Mit hjerte, sind og sjæl kan ikke holde til det. Jeg overvejer kraftigt bare at sige stop, men vil også give det en chance. Jeg ved, at sygdommen indeholder og indebærer tilbagefald.
Jeg vil gerne kunne sætte grænser. Måske ligger selve svaret i mit eget brev: “Stop”!
Jeg ved, der ikke er endegyldige svar til og på, hvordan alkoholismens misbrug skal håndteres, men håber inderligt, at du kan give mig lidt mod på, hvordan man tackler situationen(erne).
Vh et kærligt hjerte

Svar
Kære du
Ja, du har i sandhed et kærligt hjerte, og det er netop på tide, at du siger “stop”! Af kærlighed til dig selv og dem, som holder af dig. At sige ”stop” er ikke i konflikt med at elske/holde af ham, som du siger fra overfor. Det vil tværtimod være at vise respekt over for jer begge. Især skal du øve dig i at respektere dine egne grænser. Ingen skal finde sig i at blive smidt ud, truet med utroskab og blive tiltalt respektløst. Heller ikke når årsagen er afhængighed af alkohol eller stoffer.
Han bærer ansvaret
En stærk afhængighed kan umiddelbart se ud som en sygdom. Der er forskellige holdninger til, hvorvidt en afhængighed af rusmidler skal betragtes som sådan. Min holdning er, at din mand alene bærer ansvaret for, hvad han gør mod dig og sin datter i såvel ædru som beruset tilstand. Afhængighed af alkohol er ingen undskyldning for dårlig opførsel. Din mand har et valg i forhold til, hvordan han vil være far og ægtemand.
Forpligtet til at beskytte børn
Din plan om at sige til ham, at enten bliver han ædru eller også aflyser han samværet med sin datter den kommende weekend, kan jeg kun støtte dig i. Hvis han fortsat er drikkende, bør du fortælle ham, at du orienterer hans ekskone. Ingen børn skal være sammen med fulde voksne, og som borgere i dette land er vi forpligtet til at beskytte børn mod, at det sker.
Jule-overvejelserne
Det er nogle gode og sunde tanker, du gør dig omkring, hvordan du ønsker at holde jul. Du ønsker en hyggelig jul med dine nærmeste, hvor I ikke vil forstyrres af, at din mand er beruset.
Du giver selv svaret – stop!
Du holder fortsat af ham. Samtidig er du i tvivl om, hvorvidt du stadig ønsker at leve sammen med ham efter de mange tillidsbrud, der har været. Du beskriver selv, hvor opslidende det er og har været for dig. Du giver måske selv svaret, nemlig at du ønsker at sig ”stop”!
Det er rigtig godt, at du går i en Al-Anon gruppe, som kan støtte og vejlede dig hen imod en beslutning og hjælpe dig med at føre din beslutning ud i livet. Hvis du får brug for at få mere rådgivning, kan du også ringe til Alkolinjen.
Jeg vil ønske dig alt godt.
Venlig hilsen
Bente Nykjær Psykoterapeut