Hvordan viser man kærlighed?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære Brevkasse
Jeg har fået min første rigtige kæreste i voksenlivet. Det er ikke noget, jeg er flov over, og jeg har også sagt til min kæreste, at hun er min første.
Jeg ved ikke, om jeg egentlig inderst inde ikke ville have, at hun vidste det. Hun bakker mig altid op, og jeg føler, at hun nu slækker (endnu mere) på kravene/forventningerne til mig som partner. Og det er lidt dét, der er problemet!
Hun er så sød og forstående altid, men jeg kan jo se/mærke, at hun går og bliver mere og mere ked af det og usikker på sig selv. Hun sætter også ord på, at hun ikke føler sig elsket eller ligeværdig med mig i parforholdet.
Jeg vil gerne ændre på det, men jeg har brug for nogle meget konkrete råd, tror jeg. Jeg ved ikke, hvordan man “bare” gør noget sødt eller handler på sine følelser – og jeg ved ikke, hvad der er forventet/normalt af en person i et parforhold.
Min kæreste taler meget om, at hun leder efter mit kærlighedssprog. Hendes teori er, at hun nok bare ikke har gennemskuet, hvordan jeg viser det. Det er sødt af hende, men helt ærligt tror jeg ikke, at jeg har noget skjult kærlighedssprog – for jeg får ikke sådan lyst til at gøre noget for hende. Eller jo, når hun konkret fortæller, at jeg har gjort hende ked af det, får jeg lyst til at gøre hende glad. Men jeg ved ikke hvordan, så jeg går i baglås i stedet for at sige eller gøre noget.
Jeg har som sagt ikke haft en rigtig kæreste, siden jeg var teenager, så jeg har ikke nogen erfaring at trække på. Og så er jeg nok vant til at være forkælet hjemmefra, så jeg ser måske heller ikke, hvor meget hun egentlig gør for mig (som burde kunne give mig lyst til at gengælde).
Hvad kan jeg prøve at gøre? Altså hvordan viser man helt konkret en anden person kærlighed – både i hverdagen og på særlige dage/tidspunkter?
Mvh. K

Svar
Kære K
Tak for dit brev, og tillykke med at du har fået en kæreste!
Jeg kan læse, at du gør dig mange tanker om det at have en kæreste, og dit ønske om at gøre det rigtige for hende. Du skriver, at du oplever, at din kæreste slækker på kravene og forventningerne til dig. Du bliver i tvivl om, om det hænger sammen med, at du har fortalt, at hun er din første kæreste i voksenlivet. Samtidig ser du også, at hun bliver mere og mere ked af det og usikker på sig selv.
Du spørger om, hvad du kan gøre for at vise kærlighed til din kæreste både i hverdagen og på særlige dage og tidspunkter. Du skriver, at det er svært “bare” at gøre noget sødt eller handle på dine følelser. Måske har din kæreste sagt det til dig, eller måske har du set eller læst det i film eller på internettet, at man “bare skal gøre noget sødt”.
Det kan blive en svær gætteleg i et parforhold, hvis det at “gøre noget sødt” ikke bliver uddybet, eller hvis du skal prøve at regne ud, hvad din kæreste gerne vil have dig til at gøre. I stedet for vil jeg opmuntre jer til at fortælle hinanden, hvad I sætter pris på den anden gør. Jeg vil også gerne give dig nogle mere konkrete bud på, hvad du fx kan gøre, og hvad du kan være opmærksom på.
Minderne om den første tid
Dit brev beskriver ikke noget om, hvor længe I har kendt hinanden eller været kærester. Mit første råd til dig vil være, at I kan prøve at tænke tilbage på den tid, hvor I mødte hinanden, og hvor I faldt for hinanden. Når hverdagen melder sig i et parforhold, og når vi ikke længere mærker forelskelsens rus, så kan det være givende at minde sig selv om, hvad det var, der gjorde det særlig skønt at være sammen med sin kæreste.
• Hvad faldt du for hos din kæreste?
• Hvad mon du lagde særligt mærke til hos din kæreste?
• Hvad gjorde dig særlig glad, da I mødte hinanden?
• Hvad mon du var optaget af at gøre sammen med eller for din kæreste i jeres første tid sammen?
Når vi vender tilbage til minderne om den første tid sammen, har vi mulighed for at genopdage noget af det, som kan være blevet overskygget af hverdagsliv og travlhed, men som var særlig betydningsfuldt i den første tid med kæresten. Ofte er det, som vi falder for hos partneren, noget vi fascineres af og længes efter i vores liv. Fx kan jeg længes efter en partner, der er udadvendt, hvis jeg selv er indadvendt. Jeg kan fascineres af en partner, der er rolig og sindig, hvis jeg selv er temperamentsfuld. Men som tiden går, kan jeg komme til at glemme det gode i forskelligheden. Derfor har det også en særlig betydning, når vi genopdager, hvad det var, vi blev forelsket i og værdsatte hos partneren.
Kærlighedssprog
Din kæreste snakker om kærlighedssprog og det tror jeg er en god vej at gå for at blive klogere på, hvordan man viser kærlighed, selvom du er bange for, at du ikke har et kærlighedssprog. For en måde at “gøre” kærlighed på, er at være nysgerrig på hinandens kærlighedssprog. Helt konkret kan det være hjælpsomt at tænke på kærlighedssprog, som en måde at kommunikere kærlighed med hinanden på.
I et parforhold kan det skabe mange misforståelser og frustrationer, hvis vi ikke forstår eller opdager, hvordan vi kan “tale” hinandens kærlighedssprog. Du kan se det som om, I taler hver jeres sprog som fx tysk og kinesisk. Det er to sprog, som gør det svært at tale sammen, medmindre man har lært noget om den andens sprog. Derfor må man gøre en indsats for at lære det andet sprog for at kommunikationen kan blive bedre.
På samme måde er det med kærlighedssprog. Jeg må gøre en indsats for at lære min partners kærlighedssprog. Kærlighedssprog kan udtrykkes gennem
Jeg vil anbefale dig at læse nærmere om de enkelte sprog for at få en større forståelse af måder, de kan udtrykkes på. Der er konkrete forslag ved hvert sprog.
Test dit kærlighedssprog
Kærlighedssprog taler vi ofte ud fra vores eget sprog. Fx vil jeg ofte gøre mange tjenester for min partner, hvis mit kærlighedssprog er tjenester. Men hvis min partners kærlighedssprog er tid til hinanden, og jeg har travlt med at gøre tjenester, så kan der opstå misforståelser og frustrationer. Derfor er det vigtigt at være nysgerrig på, hvilket kærlighedssprog din kæreste har, og derudfra forsøge at gøre noget af det, som hun sætter pris på. Der findes en test, som kan hjælpe jer med at bliver lidt klogere på, hvilket sprog, I hver især har. Dernæst vil jeg opmuntre jer til at tale med hinanden om, hvordan jeres sprog helt konkret kan se ud for jer i handlinger og i fællesskab med hinanden.
Tal sammen
At tale sammen er netop endnu en vigtig parameter i et parforhold. Ved at henvende dig til brevkassen, har du netop sat ord på dit ønske om at blive klogere på, hvad du kan gøre for at vise din partner, at hun betyder noget for dig. Du sætter ord på nogle af dine tanker og din tvivl om, hvad du kan gøre. I et parforhold er det vigtigt at kunne sætte ord på tvivl og frustrationer samt opsøge hjælp og inspiration.
Jeg vil anbefale jer at prioritere tid til at tale med hinanden om, hvad der betydningsfuldt for jer hver især i jeres parforhold. Jeg vil også anbefale jer at tale om, hvad I sætter pris på hos den anden og hvad der bringer glæde ind i jeres parforhold.
Et redskab i kommunikationen kan være tale-lytte teknikken, hvor I giver tid og plads til at tale med og lytte til hinanden. Måske vil det være godt at du viser din kæreste dit spørgsmål og mit svar som en start på samtalen.
Undgå gættelege
Det er vigtigt, at I undgår “gættelege” i parforholdet, hvis der kan opstå usikkerhed omkring jeres ønsker og tanker. Sig i stedet for, at “jeg bliver i tvivl om du mener…”’ eller “hvad betyder det, når du siger…”.
Vær også gerne konkret i jeres tilbagemeldinger til hinanden som fx “jeg bliver glad, når du har tid til at drikke en kop kaffe med mig”, eller “jeg bliver glad, når du stryger mig på ryggen, når du går forbi mig”.
Til sidst kan jeg også opmuntre jer til at lave konkrete aftaler ved særlige mærkedage og tidspunkter. Aftal, hvordan I vil markere mærkedage og hvem, der gør hvad. Det kan også være en god idé at skabe traditioner ved mærkedage. Så har I noget at glæde jer til, uden I skal være i tvivl om, hvad I forventer af hinanden.
Endelig vil jeg opmuntre til at søge hjælp hos en parterapeut, hvis I oplever at det bliver for svært imellem jer.
De bedste ønsker til jer
Karen Doktor Psykoterapeut