Nedsat sexlyst i første trimester
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej mit navn er Hannah. Min mand og jeg er heldigvis blevet gravide og er nu i uge 9. Vi var heldige, at det skete på første forsøg, og vi beder for, at barnet vil blive i maven.
Da vi forsøgte, var der mange problemer med, at han ikke fik rejsning, og det tog en del på ham, at vi skulle forsøge så ihærdigt.
Nu har jeg siden graviditetstesten haft nedsat sexlyst, kvalme og er monster træt. Omvendt har han nu øget sexlyst og mangler kropsnær kontakt, som ikke kan opnås gennem massage og nusning.
Jeg forstår udmærket hans behov og anerkender, at det er alt for lang tid siden, men med den kvalme og træthed kan jeg slet ikke finde overskud til det, hvilket giver mig skyldfølelse på samme tid. Jeg er ked af, at jeg ikke kan opfylde hans behov. Er der råd at hente? Og hvad kan jeg/vi gøre?
Håber bare, at sexlysten snart kommer tilbage.
Vh Hannah og mand

Svar
Kære Hannah og mand
Først og fremmest; hjerteligt tillykke med graviditeten! Hvor er det dejligt, at det lykkedes for jer.
Manglende sexlyst
Desværre er det helt almindeligt, at kvinder mister sexlysten under graviditeten og især i første trimester. Det sker af netop de årsager du nævner; at mange oplever øget træthed og kvalme. For nogle går det over i andet trimester, hvor det indledende ubehag ofte aftager, og blodtilførslen til bryster og kønsorganer stiger. Det i sig selv er måske ikke særligt hjælpsomt at vide, bortset fra at det kan give håb om, at det går over igen. Men en ting er sikkert; og det er, at pres for sex ikke øger lysten til sex. Snarere tværtimod.
Det generelle råd i denne situation er, at finde andre måder at være fysisk sammen på end klassisk penetrationssex. Men du skriver, at din mand ikke kan opnå kropsnær kontakt gennem massage og nusning. Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg skal forstå det. Jeg går ud fra, at det, der menes, er, at det ikke opfylder behovet for sex for ham?
Hvad er der på spil for din mand?
Jeg bliver nysgerrig på, om det, der er på spil for din mand, primært handler om et seksuelt behov, eller om det handler om et efterspil af de rejsningsproblemer, du beskriver, han havde, da I forsøgte at blive gravide. Det tror jeg er vigtigt, at I taler om, for hvad I kan gøre, afhænger af dette.
Er behovet udløsning, kan I blive nysgerrige på, hvordan dette opnås uden penetration, som jeg var inde på tidligere. Men hvis han mest af alt har lyst til sex for at afklare, at han ikke længere har rejsningsproblemer, er det måske der I skal sætte ind.
Det er meget normalt, at det er svært at få rejsning, når man føler sig presset eller stresset over situationen. Og når man forsøger at blive gravid, er det en ret væsentlig komponent at manden får rejsning, hvilket netop for mange kan føles som et pres. Læs mere om det i brevkassesvaret “Jeg mister tit rejsning under sex”.
Skab et præstationsfrit intimt rum
Hvis det er dette, der stadig nager ham, er det vigtigt, at I får en åben snak om dette. Fokus må da blive, at I sammen får genskabt et rum omkring jeres fysiske intimitet, der er fri for pres. At der hverken er fokus på, at man skal have sex på en bestemt måde, eller at manden skal have rejsning. Så bliver det måske netop afgørende at prøve at søge nydelsen i nærværet, det legende i et forspil, der ikke skal blive til fuldbyrdet samleje etc. I kan også overveje at ringe til vores sexologiske rådgivning og få yderligere hjælp.
Jeg håber I finder en vej frem, der er god for jer begge.
Med venlig hilsen
Rebecca Schønherr Thomsen, Psykolog