Jeg vil ikke bare være elskerinden
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg blev for et års tid siden forelsket i en mand, jeg kendte lidt til i forvejen. Han startede med at skrive til mig på messenger. Da han er gift holdt jeg ham i strakt arm til at begynde med. Men han var meget vedholdende i sine skriverier, og efter et stykke tid blev jeg nysgerrig på, hvad han ville med det. Han ville mig, fandt jeg ud af.
Vi indledte en affære, som har varet on and off i lidt over et år nu. Vi skriver dagligt sammen, og han kommer ofte forbi. Jeg har svært ved at slippe ham og havner tilbage sammen med ham gang på gang, på trods af at jeg mange gange har gjort det forbi. Jeg ved i dag, at han sandsynligvis aldrig bliver skilt. Han har to piger med en del udfordringer, og han holder stadig af sin kone. Men han holder også af mig, og som han siger, så befinder han sig i et limbo mellem to kvinder, han holder meget af.
Forleden så jeg dem sammen ude at handle. Vi bor i samme by. Det var virkelig en akavet situation, da han og konen gik lige forbi mig, og vi undlod at se på hinanden. Jeg følte mig total latterlig. Samtidig savner jeg ham meget, men føler jeg gør mig selv til grin for en mand, der vil have det hele. Trygheden derhjemme og mig som det sjove og seksuelle ved siden af.
Jeg har i dag skrevet til ham, at jeg ikke har lyst til ham mere, og han svarede, at det var helt Ok! Alligevel er tidligere mønstre, at han presser på og giver mig meget kærlig opmærksomhed på messenger og nogle gange med en seksuel undertone, indtil jeg giver efter, og det hele starter forfra.
Jeg er ofte hele følelsesregistret igennem og ved godt, jeg bruger min energi helt forkert. Han fortjener mig jo ikke! Føler den er gal med min selvrespekt, og det gør mig ked af det. Jeg ved, at jeg burde passe bedre på mig selv og helt droppe alle mine drømme om, at det måske kunne blive ham og mig engang.
Jeg har brug for råd og måske et kærligt spark bagi.
Hilsen den frustrerede nr 2

Svar
Kære frustrerede nr. 2
Tak for din mail. Jeg håber, mit svar på dit spørgsmål kan være det kærlige spark, du søger.
Mønsteret
Du har en drøm om, at det kan blive dig og denne mand, du beskriver i din mail. Og samtidig er du bevidst om, at det ikke kommer til at ske. En lille del af dig håber dog stadig, og det håb kommer til at medføre en adfærd, der næsten får karakter af selvpineri:
• Du afslutter, fordi du ved, det er det bedste for dig.
• Han prikker igen til lysten og håber, du giver efter.
• Du kommer igen i den smertelige situation at skulle tage afsked med ham.
Du ser godt mønsteret. Du ved godt, at du i denne situation ikke passer godt på dig selv, og at det går ud over din selvrespekt. For omvendt, med psykolog Birgitte Sølvsteins ord – så er grænsesætning selvrespekt i praksis.
Så – hvordan hjælper du dig selv med at komme fra teori til praksis?
Selvrespekt i praksis
Når vi skal bryde med et mønster, handler det grundlæggende om at gøre det lettere for en selv at tage det gode valg. Lad os sige, man gerne vil spise mindre slik. Dette mål er klart lettere, hvis man ikke har et sliklager, der frister, men man skal ud og købe slik, hvis man bliver sliksulten. Det gør det lidt lettere at lade være.
I din situation ved du, at det, der får dig til at tvivle på din beslutning, er hans søde og seksuelle beskeder på messenger. Så hvis jeg lidt ledende spørger, hvad der kunne gøre det lettere for dig at holde fast i din beslutning? Så tror jeg godt, du ved, hvor jeg vil hen: Blokér ham på messenger, så han ikke kan skrive igen. Blokér ham på din telefon, og hvor I ellers måtte have haft kontakt. Du kan eventuelt, inden du blokerer ham, give ham en mere ærlig afslutning. Det lyder ikke, som om du ikke længere har lyst til ham, men at du vil gøre det for at passe på dig selv. Det kan du godt bede ham respektere.
Se sandheden i øjnene
Første skridt mod at komme videre fra en ulykkelig kærlighed er at se sandheden i øjnene – at historien er ulykkelig. Han og du kunne måske være blevet et godt par, men han har familie med en anden, som han ikke vil forlade. Og du drømmer selv om mere end en løs seksuel forbindelse, det fremgår tydeligt. Den barske realitet koblet med dine drømme om et fast forhold, eller hvordan du nu vil beskrive din længsel, er det, der skal drive beslutningen. Sammen med det helt konkrete råd at afskære muligheden for kontakt.
Ny meningsfuld retning
Begynd at spørge dig selv, hvordan du kommer i den retning, du ønsker? Er der andre steder, du kunne møde én at dele livet med? Investér den tid, du lige nu bruger på ham, til at gøre ting, du ved er gode for dig selv og bringer dig i en meningsfuld retning.
Del din proces
Et sidste råd, jeg vil give dig med, er at finde en at dele din proces med. Det kunne være en god veninde, som kan tjekke ind med dig og spørge til, hvordan det går med at give slip. Både for at vedkommende kan være en trøst og støtte for dig, når det er svært, men også for at aftalen om at lade være at opsøge ham ikke kun er indgået med dig selv.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Rebecca Schønherr Thomsen, Psykolog