Der mangler loyalitet
i vores forhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære modtager.
Min kæreste og jeg har været sammen i lidt over 2 år og har det generelt godt. Men gennem tiden (især det første år) var det rigtig svært for min kæreste, at finde ud af, hvordan man er i et forhold og hvordan man behandler sin anden halvdel (jeg er hans første kæreste). Det handler om, at han gang på gang har løjet overfor mig omkring, hvor han var henne, hvad han lavede osv. Alt dette mens der har været alkohol involveret. Derudover har han også været mig utro, som var under en kæmpe spontan druktur med hans bedste ven. Dog fortalte han mig det meget hurtigt og brød fuldstændig sammen – som jeg aldrig har oplevet ham før. Det var en ny side og det var virkelig hårdt, men vi kom igennem det. Dog tror jeg stadig at det selvfølgelig har sat sine spor og jeg føler nok stadig, at han skylder ALT.
Han har kun venner, hvor de kan finde ud af at ses over en øl. På grund af alle de “svigt” jeg har oplevet i starten af forholdet, er jeg ALTID utryg når han er sammen med sine venner og der er alkohol involveret. Det går bedre med alt det her i dag, men utrygheden fra min side er der stadig. Han gør alt, hvad han kan, men for mig er det stadig ikke godt nok, fordi jeg føler at de tidligere problemer har skadet mig for meget. For ham er det selvfølgelig frustrerende at det er sådan, for han ønsker, at jeg er tryg og ikke nervøs osv. Men han ved samtidig ikke, hvad han mere skal gøre end at blive ved med at bevise overfor mig, at han er ærlig og kan styre sit indtag af alkohol.
Lige nu er vi i en situation, hvor vi prøver at blive bedre og bedre til at snakke om tingene og jeg prøver at fortælle ham hver gang, han gør noget, der sårer mig. Der skal nærmest ingenting til, før jeg føler det svigt eller utryghed som de tidligere gange, han har såret mig. Og det føler jeg er for meget, for sådan har jeg ikke været før – synes selv jeg normalt er en meget large person. Men ikke efter alt det han har slæbt mig igennem. Jeg har ofte tænkt, at vi skulle gå fra hinanden, men jeg elsker ham højt og han elsker også mig og jeg føler egentlig, at hvis vi får styr på det her, så kan vi komme langt sammen. Men hvad tænker du? Er det for sent, og er jeg for ødelagt ift. alt det med alkohol, utryghed og at stole på ham?
Min kæreste er 27 og jeg er 22.
Håber du kan hjælpe. Tak på forhånd.
Mvh Helle

Svar
Kære Helle
Jeg har stor respekt for, at du ikke bare smækker døren og går fra din kæreste. I stedet for undersøger du, om det er muligt at få styr på udfordringerne, så at I kan gå videre sammen.
Kærlighedsfundament
Du udtrykker, at du elsker din kæreste højt, og at han også elsker dig. I har det generelt godt. Er det en mulighed, at du ser et billedet af, at I to står sammen på dette fundament. Og, at I fra dette ståsted sammen undersøger: Hvad er det, der gør, at min kæreste handler, som han gør? Og, hvad er det, der gør, at jeg er utryg? Ved at komme om bag ved udfordringerne, er der basis for at undersøge på det, der er kommet imellem jer og forsøge at finde værktøjer til, at I kan blive sammen.
Udfordringer
Du nævner en række ting, der er svære:
– Din kæreste har løjet
– Din kæreste har været dig utro
– Der er alkohol indblandet
Hvordan vil det være at tænke, at der er gode grunde til, at du er utryg. Du er helt normal, når du oplever, at det har sat sig spor i dig, at din kæreste har været sammen med en anden kvinde. På den måde har han svigtet dig. Det har skadet dig. Jeg gentager: Du er helt normal. Det lyder til at have givet dig ” et blåt mærke”. Du er usikker, når han er afsted. Når du ikke ved, hvad han laver.
Renselse
Jeg plejer ind imellem som psykoterapeut at sige, at der kan være brug for renselse, når der har været utroskab inde over et parforhold.
Din kæreste brød sammen. Hvad tænker du om det? Er det en bekendelse af, at han har fortrudt?
Har du hørt det, du har brug for at høre angående utroskaben? Det er vigtigt at få stillet de spørgsmål til ham, som DU har brug for at stille.
Ofte har parret brug for 2 forskellige ting. Den utro part har brug for, at der ikke bliver talt mere om utroskaben. Den anden part kan have brug for at vide alt. Her er det vigtigt at samarbejde. Nogle par får hjælp af at aftale et tidspunkt på dagen, hvor der er mulighed for at åbne op omkring temaet. Hvor er du henne med at være dig, når du læser om disse erfaringer fra mit arbejde med par?
At være på ret vej
I lyder til allerede at være i gang med tiltag som hjælper:
– I er blevet bedre til at snakke.
– Du fortæller, når noget har såret dig.
– Din kæreste forsøger at bevise, at du kan stole på ham.
På den måde er I allerede gang.
Jeg vil gerne opmuntre jer til at holde fast i jeres gode tiltag.
Utroskab har en pris
Jeg vil gerne komme med nogle videre tiltag til jer:
– Hvordan vil det være at lave aftale om, hvordan I sammen forholder jer til alkohol? Har du brug for at sætte en grænse?
– Har du brug for, at I i en periode kun er til fest sammen?
– Er der en kvinde eller flere kvinder, han har været sammen med, hvor du har brug for at sige, at der er nul kontakt? Ingen SMS. Intet nærvær.
– Har du brug for, at han tydeligt fortæller, hvor han er henne og hvornår, så du får en erfaring af, at du kan stole på ham?
– Har du brug for at sige til ham, at hvis det sker EN gang til, at han er dig utro, så bliver du nødt til at gå?
Det kan være hårdt arbejde at få talt ting igennem. Men, det kan være et yderst sundt arbejde, der kan bringe par tættere på hinanden.
Du er meget velkommen til at vise din kæreste mit svar, så han bliver lukket ind i både dit spørgsmål og mit svar. Jeg håber det allerbedste for jer. I har også mulighed for at bruge vores gratis telefoniske parrådgivning hver mandag aften.
Og husk dine egne ord: Jeg elsker ham højt og han elsker også mig.
God arbejdslyst.
Mange hilsner