Han vil forsøge med ekskonen igen
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg skriver i håbet om, at I måske kan give mig et råd eller noget, da jeg virkelig ikke ved, hvad jeg skal gøre eller sige mere. Sidste år startede jeg med at date en og vi har mødtes mange gange, skrevet sammen og været tæt på at kalde hinanden kæreste.
X-konen vil prøve igen
For 2 uger siden bliver han inviteret hjem til x-konen til aftensmad, som han normalt ikke har noget at gøre med, udover børnene. Han har altid snakket om, hvor træls hun var og der overhovedet ikke nogen følelser imellem dem.
Hun spørger ham så om, at prøve igen sammen. De har ikke været sammen over 2 år. Selvom der er ingen følelser fra begge sider, men hvis de nu giver det tid, så kunne det være det kom Det ville være nemmere for dem begge to i det daglige liv.
Han sætter vores relation på pause
Derfor vælger han at sætte vores på pause, for at finde ud af om der kunne blive noget. Jeg prøver selvfølgelig at forstå det hele og især fordi der er børn i det. Men jeg kan alligevel ikke, da han siger at han har følelser for mig og elsker det, vi har sammen.
Vi bliver enige om, at han skal fokusere på sin familie og x, men at jeg ikke venter på ham og hvis det kommer til at gå imellem dem, er jeg glad på hans vegne. Men hvis det ikke går, så kan vi snakke sammen om, hvor jeg er henne og om jeg har lyst igen.
Han skriver stadig
Problemet er så nu, vi er blevet enige om at holde kontakten og jeg prøver selvfølgelig ikke at skrive så meget, for at give ham plads. Men når jeg gør det, skriver han mere til mig. Og når jeg spørger om han skriver til hans x, så siger han ja, men slet ikke så meget, som han gør til mig. Og han kan se, at det kommer til at tage lang tid, inden der kommer følelser. Han overvejer, om det er overhovedet det rigtige valg, han har taget.
Jeg står nu i den svære situation, og tænker, om jeg bare er nr.2, der står og venter på ham. Skal jeg måske bare stoppe kontakten, så han finder ud af, hvad han har mistet eller skal jeg bare stoppe helt? For jeg kan mærke på mig selv, at det tager virkelig hårdt på mig.

Svar
Hej
Tak for dit spørgsmål til Parvis. Det er forståeligt, at du er usikker på, hvordan du skal agere ud fra situationen, du er havnet i. Jeg vil gerne give dig nogle tanker tilbage, som jeg har fået efter gennemlæsningen af dit brev.
Et ben i 2 lejre
Det første jeg lægger mærke til i relationen til ham, som du har datet er, at han ser ud til at have et ben i 2 lejre.
Lejr 1:
Han vil afprøve, om hans tidligere forhold kan komme op at køre igen. Han vil give det tid. Du skriver, at han har valgt det. Du skriver også, at I er nået frem til, at de skal prøve igen.
Lejr 2:
Han skriver sammen med jer begge. Måske prøver han på at holde på dig? Han beretter om, at han skriver mere til dig end til sin eks. Han udtrykker, at han har følelser for dig, men ikke for sin eks.
Usikkerhed omkring skilsmisse
Der er lavet en undersøgelse angående skilsmisse, der handler om, at flere går og overvejer inden for de første 2 år efter bruddet: Har jeg nu valgt rigtigt? Man kan have en indre dialog om valget af bruddet: Skulle jeg være blevet og arbejdet på vores forhold. Måske er dette på spil? Det er en mulighed.
Hvor går vejen
Du skriver, at I selvfølgelig har kontakt til hinanden. Samtidig overvejer du, om det vil være klogt af dig at bryde forbindelsen.
Ind i dette vil jeg gerne stille dig et par spørgsmål til overvejelse:
• Da I endnu ikke er kærester, kan du overveje, om det næsten er en umulig situation, du er havnet i? Selvom du synes godt om ham, kan det se ud til, at der er en meget lang vej til afklaring. Er det det værd, når du tænker på, hvor drænende det sandsynligvis vil være?
• Hvordan vil det være at afvente og være nr. 2?
• Fortjener du ikke bedre? Er du ikke mere værd end at stå som nr. 2?
• Hvordan vil det være at bryde forbindelsen helt? Vil det være at passe på dig selv? Også selvom det kan være en svær beslutning.
Jeg håber, at mit svar kan skubbe dig i gang til at gå skridt i den retning, som er bedst for dig.
De bedste hilsener
Hanne Esmarch, Psykoterapeut
Har du brug for hjælp?
Vi kan hjælpe dig videre
- Online
- Fysisk fremmøde
Book en gratis 📞visitationssamtale her
Parterapeut og sexolog Bente Fischer-Nielsen
Flere brevkassesvar
Læs mere fra brevkassen: