Min kæreste er stresset og har afsluttet vores forhold
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Jeg har været sammen med en vidunderlig mand i fire måneder. Pludselig en mandag morgen gør han det forbi ud af den blå luft.
Han siger, at han i weekenden op til har haft det svært (vi var ikke sammen den weekend). Det, han beskriver, lyder som et angstanfald. Siger han er stresset, og at jeg ikke må se ham sådan. At han skal skære noget fra i sit liv, og det eneste han kan skære fra er mig.
Jeg har fået sagt, at jeg tror han skal prøve at opsøge en psykolog. Men nu vi har pt. ingen kontakt, så jeg ved ikke, om han har gjort det. Det lød, som om han ville, og han havde fundet en, han ville kontakte.
Mit spørgsmål er jo, om I tror, at man kan komme tilbage fra så brat en afslutning? Han siger, at han lige nu ikke kan være sammen med mig. At han er bange for at såre mig igen.
Jeg vil give ham plads og ro til at arbejde med sig selv. Men hvor længe skal man vente med at kontakte ham igen?
Jeg vil ham stadig, og jeg ved, at han vil mig. Men spørgsmålet er, om det er nok? Nok til at han kan tro på, at han kan være i et forhold? Han siger selv, at han vil mig, men at han ikke kan lige nu.

Svar
Hej
Det er forståeligt, at du er udfordret. Du lyder til ikke at vide, hvor vejen går fremad. Respekt til dig for at du skriver til brevkassen. Jeg vil give dig nogle tanker, som jeg har fået efter at have læst dit brev.
Personlige udfordringer
Det første, jeg kom til at tænke på, er, at din ekskæreste tydeligvis har udfordringer. Du skriver følgende:
• Han har haft det svært i weekenden
• Han har haft angstanfald
• Han er stresset
Hvad disse ting handler om, skriver du ikke noget om, og måske ved hverken du eller han, hvad der ligger bag disse tre ting. Umiddelbart lyder det ikke til, at det handler om dig. Måske det kan være en opmuntring at tænke sådan. Når et menneske har personlige udfordringer, er det klogt at opsøge hjælp. Respekt for dig, at du har foreslået, at han kontakter en psykolog. Måske kan du finde mere hjælp i forhold til at forstå stress her, og hvordan det kan påvirke parforholdet. Du kan også ringe til Partelefonen, hvor du kan få gratis rådgivning.
Sårbarhed
Du skriver to gange om sårbarhed. Han har udtalt:
• Du skal ikke se, hvordan han har det.
• Han er bange for at såre dig.
Igen: Hvad ligger bag? Det skriver du ikke om, så hvad ligger bag disse udtalelser? Måske hverken du eller han ved, hvad der er omme bag disse tanker?
Ind i det med at vise sårbarhed og at såre vil jeg gerne sige, at det er væsentligt at kunne vise sårbarhed over for hinanden som kærester. At åbne op og være ærlig i et forhold, også omkring det, der kan gøre en ked af det, er gode byggeelementer. Det er også vigtigt at se i øjnene, at to, der er tæt på hinanden, nærmest ikke kan undgå “at træde hinanden over tæerne”. Derfor er det både godt, sundt og nødvendigt at kunne tale om det, der gør ondt.
Meldinger der ikke hænger sammen
Du lyder til at være usikker på, om der er mulighed for, at han vender tilbage med ønske om, at I igen kan blive kærester. Med det du skriver, lyder der til at være en tydelighed med hans beslutning, som det ser ud lige nu:
• Han kan ikke at være sammen med dig, ikke lige nu.
• Han er nødt til at skære noget fra. Han har valgt at cutte med dig.
Han har sagt stop, selvom han vil dig. Der er nogle ting, der ikke hænger sammen og som kræver mere forklaring og udforskning. Han siger, at han ikke kan være kæreste med dig lige nu. Kommentarerne stritter i forskellige retninger.
Valget er dit
Du lyder til at være et meget sødt og betænksomt menneske:
• Du har foreslået psykologhjælp til ham
• Du vil gerne give ham plads og ro til at arbejde med sig selv
Når det så er sagt, vil jeg gerne spørge dig:
• Har du brug for at spørge ham om, hvad han lægger i ordene “ ikke lige nu”?
• Hvad har du brug for mht tidsinterval? Hvor lang tid giver det mening for dig at vente på ham?
• Eller vil det være bedst for dig at sige: Ud fra det jeg står i, bliver jeg nødt til at lukke for forbindelsen for at passe på mig selv.
Valget er dit.
De bedste hilsener
Hanne Esmarch, Psykoterapeut