Min mand har drukket sig til en udpumpning
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg skriver, da jeg har brug for et svar, som kan se min situation udefra og se, om jeg måske overreagerer.
For nogle uger siden skulle min mand ud og spise med nogle venner og til pokeraften. Herefter vælger de at tage på pub og spille billard. Min mand ender med at få en promille på 2.9. Han ryger på hospitalet, er helt væk og kommer på intensiv for at blive overvåget.
Jeg bliver ringet op om morgen af hans bedste ven, der fortæller, at min mand er kommet på hospitalet, fordi han og vennerne tror, der er kommet noget i hans drink, eller han har fået madforgiftning. Han siger, jeg ikke skal bekymre mig.
Min mand drikker aldrig og har aldrig gjort det. Så jeg tænker ikke tanken at han har drukket. Kl. 11.00 tager jeg på hospitalet for at besøge ham. Han er helt væk, og der er næsten ingen kontakt. Han er stirrende, har fået lagt kateter og har tråde på kroppen for at overvåge ham. Dette syn gør mig helt utrolig bange. Bange for af miste, men også utrolig vred over, at han er taget videre uden at informere om det. Tænk at drikke så meget, at man ryger på hospitalet. Hans ven lyver for mig og fortæller, at han ikke selv har drukket. Han ville faktisk også have ladet, som om min mand var faldet, får jeg at vide efterfølgende.
Da han kommer hjem, kan jeg godt mærke, at jeg ikke kan lægge det fra mig. Jeg er meget vred og skuffet. Min mand undskylder, men virker ikke helt til at forstå, hvorfor jeg er så sur. Han synes, jeg skal lade være med at blive ved med at køre i det. En uges tid efter tager jeg hans mobil og tjekker for beskeder. Jeg ser, en pige har skrevet “hej” den morgen, han var i byen, og han skriver hej tilbage.
Om aften konfronterer jeg ham, og han bliver meget sur og skuffet over, at jeg har taget hans mobil, og at jeg ikke stoler på ham. Han fortæller, det må være hans fætters kone, og at han intet husker om den sms. De næste par dage er han lidt irriteret og føler, jeg ikke stoler på ham. Nå, det glemmes, og vi går videre, men jeg kan mærke, jeg stadig har en uro i kroppen over, hvad der skete den aften. Om han har været så stiv, at han måske har lavet noget dumt uden at vide det, for han kan intet huske fra den aften.
En måned tid efter sidder vi så i sofaen, og han tager min mobil og ser en besked fra min veninde. Jeg siger så, at jeg tager hans mobil og tjekker, hvad hans ven skriver. Hans bedste ven. Det kan jeg bare gøre, siger han. Jeg tager så mobilen og kigger, og der er virkelig mange beskeder. Jeg begynder at læse beskederne fra hans ven. Jeg når så til et sted, hvor der står: “Jeg har fucking lyst til at kneppe en ged”. Min mand har så sendt et billede af sin penis som er stiv i bukserne. Han hiver telefonen ud af hånden på mig og siger, det er privat. At jeg ikke skal læse det, det er bare sådan noget mænd gør!!!! Jeg bliver virkelig vred, og det kan han slet ikke forstå. Han synes, det er okay. Han blive rigtig gal.
Han siger til mig, at jeg ingen tillid har til ham mere. Han siger også, at jeg skal lade ham være, og at vi aldrig skal se i hinandens mobiler mere. Vi har tre børn sammen og været sammen i 20 år. Vi har ikke snakket sammen i tre dage nu, og min krop er ved af eksplodere. Mit hjerte hamrer derud af, og jeg græder hele tiden, når børnene ikke er her.
Er det mig, der er helt gal på den? Eller er det ikke okay at min tillid er blevet brudt? Jeg regnede aldrig med, at min mand ville gå i byen og drikke med sine venner, uden at jeg vidste det!

Svar
Hej kvinde
Det er helt forståeligt, at du reagerer på alt det, du har været igennem den sidste tid. Du spørger, om du over-reagerer? Jeg vil gerne give dig nogle tanker fra mig, efter at jeg har læst dit brev.
Ting, der ikke hænger sammen
Det første, jeg kom til at tænke på, var, at der er mange ting, der ikke hænger sammen:
• Din mand har drukket tæt uden din viden.
• Din mand tog videre på pub, uden du fik besked.
• Han blev indlagt , hvor du først bliver informeret næste dag.
• Hans bedste ven lyver.
• På hans telefon er der besked fra en pige.
• På hans telefon er der intime billeder.
• Han siger et. Virkeligheden er en anden.
• Han bebrejder dig , at du ikke har tillid til ham. Men virkeligheden er, at der er en række ting der viser, at du IKKE kan stole på ham.
At reagere er sundt
Du reagerer, da du kommer til hospitalet. Han ligger med slanger og er ikke nærværende. Du er bange for at miste ham. Du bliver urolig og vred , da du ser sms fra en pige. Du oplever tillidsbrud med hensyn til intime billeder og udtrykker, at du ikke kan stole på ham. Du reagerer, og det er sundt.
At drage en konsekvens
Når du tænker på alt det, du har været igennem, så vil jeg spørge dig om at overveje følgende:
• Hvordan vil det være at sige til din mand , at du har brug for, at I får ryddet op i det skete?
• Hvad tænker du om at spørge ham: Vil du mig? Eller vil du mig ikke?
• Du kan også stille dig selv spørgsmålet: Holder jeg stadig af ham og vil ham? Også på trods af det skete.
• Hvor går vejen?
• Hvad tænker du om, at I opsøger parterapi?
Vær endelig ærlig i dine overvejelser og handl på det, du tænker og mærker er rigtigt for dig.
Hermed mine tanker. Jeg håber, at de kan hjælpe dig videre på vej.
De bedste hilsner
Hanne Esmarch, Psykoterapeut