Manglende lyst til sex og tørre slimhinder
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg oplever, at min sexlyst er meget svingende. Jeg kan have perioder, hvor jeg slet ikke har lyst til sex. Det er jeg ret frustreret over, da jeg får dårlig samvittighed overfor min kæreste, når jeg skal afvise ham.
Jeg undrer mig også over det, da jeg engang har haft rigtig meget lyst. Derudover har jeg meget tørre slimhinder. Tænker på, om der er noget, jeg kan gøre ved det? Vi bruger glidecreme, så det hjælper jo på det, men ville stadig ønske, at jeg kunne blive bare lidt våd.
Kh

Svar
Hej
Tusind tak for dit spørgsmål, der er rigtig mange, som sidder med samme problematik som dig. Så du skal vide, at du ikke er alene. Det håber jeg kan trøste lidt, selvom det i sig selv ikke løser problemet for dig.
Opfølgende spørgsmål
Der er nogle opfølgende spørgsmål jeg gerne ville have stillet dig, hvis vi havde talt sammen. Blandt andet om din alder, varighed af problemet, om det gælder både ved sex med din partner og sex med dig selv, om du og din partner taler med hinanden om de svære følelser, som kan ligge i afvisningerne.
Almindeligt med svingende sexlyst
Dernæst vil jeg fortælle dig, at det er helt almindeligt, at vores sexlyst er svingende igennem hele vores liv. Den ændrer sig sammen med vores liv og humør. Der er mange ting, der kan spille ind såsom stress, arbejdsliv, store livsforandringer og selvfølelse.
Hvis du vil læse mere om lyst kan du gøre det i denne bog ”Lidt om lyst” eller på denne blog.
Praktiske løsninger
Her er nogle helt praktiske ting, som kan påvirke sexlyst og tørre slimhinder, og som du kan undersøge selv:
• Medicin, har du introduceret ny medicin eller ny dosis?
• Ændringer i livsstil, spiser du anderledes, bevæger dig mere/mindre?
• Ændringer i arbejdsforhold eller familieliv, er der sket nogle store begivenheder i dit liv? Nye kolleger, omstrukturering på arbejdet, nye familiemedlemmer, konflikter med nære relationer?
• Præventionsform, nogle kan ved brug af hormonprævention oplever bivirkninger såsom nedsat sexlyst og tørre slimhinder.
Prøv følgende
Her er et par forslag til handlinger, som du og din partner kan gå i gang med, og som måske kan gøre en forskel:
• Give god tid til sex. Brug god tid på den del af sex, som ikke er penetration. Det kan være fint at bruge glidecreme, men mange kan være tilbøjelige til at gå for hurtigt frem, fordi man nu har fundet en ”løsning”. Så jeg vil opfordre jer til at give jer god tid til din krop og først tage glidecremen i brug i ”sidste øjeblik”.
• Masér dine slimhinder. Det kan gøres med tunge bækkenbundskugler fx af sten. Indfør bækkenbundskuglen, mens du ligger ned på maven, på siden og på ryggen. Du skal ikke lave knibeøvelser, men tryk-massage. Du kan også bruge dine egne fingre eller få din partner til at hjælpe ved at lægge et let, langsomt tryg på slimhinderne i vagina. Det skal ikke gøre ondt, men være som et behageligt tryk ligesom ved en god langsom massage. Giv jer god tid på alle fire sider.
• Fokus på en sund livsstil. Vores krop og vores sexlyst påvirkes af, hvordan vi spiser, og hvor meget vi bevæger os. Dette kan forbedres ved gå ture, at spise lidt ekstra frugt og grønt, huske at drikke vand i løbet af dagen og forsøge at forbedre søvnen. Du kan læse mere om, hvordan vores bevægelse påvirker vores sexlyst her.
• Lyst avler lyst, så nogle gange kan vores lyst forsvinde, eller formindskes, hvis vi ikke bruger den. Lidt ligesom en muskel. En måde at afhjælpe dette på kan være ved at have mere sex med dig selv.
Hvis der ikke er noget af ovenstående, som gør en forskel, vil jeg opfordre dig til at besøge din gynækolog for at undersøge, om der er noget andet fysiologisk, som kan ligge til grund for det.
Dårlig samvittighed
Til sidst vil jeg sige, at jeg godt forstår din dårlige samvittighed over for din kæreste. Det kan være enormt hårdt at afvise en, man holder meget af. Jeg ved, det er lettere skrevet end gjort, men jeg tror ikke din dårlige samvittighed har ret. Din nedsatte sexlyst er ikke noget, du har valgt. Det er ikke noget, du bevidst gør imod din partner.
Prøv om I kan lave nogle andre aktiviteter sammen, som er opbyggende for jeres relation og intimitet. For jo mere du fokuserer på din nedsatte sexlyst, jo mere vil den frustrere og give dårlig samvittighed. Din sexlyst skal nok komme tilbage igen.
Når et parforhold ikke er nyt længere, kommer vi hurtigt til at glemme at gøre alle de små søde forelskede ting, vi gjorde, da vi mødte hinanden. Prøv at genoplive nogle af de ting, I gjorde, da I var nyforelskede: Læg telefonerne væk og hav nærværende samtaler med hinanden, hold om hinanden, nus hinanden, send søde beskeder til hinanden i løbet af dagen, tag hans yndlingssnacks med hjem til en hyggelig film aften, gå en tur hånd i hånd, kig hinanden i øjnene, læg jer nøgne sammen i sengen og hold om hinanden.
Kærlig hilsen
Camilla Hessellund
Camilla Hessellund, Diakon, sexolog og parterapeut