Min kæreste forsvarer mig ikke
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har været sammen med min kæreste i 3 år. Vi har en datter sammen, og jeg har en fra tidligere. Vi har haft et dejligt forhold – lige indtil nu. Min svigermor og svigerfar og min kærestes søster har for nyligt siddet i vores stue og svinet mig til. De sagde, at jeg var det sorte får, og at de aldrig har haft problemer i deres familie, før jeg kom. Jeg blev selvfølgelig rasende og såret. Problemet imellem min kæreste og jeg ligger jo så i, at jeg på ingen måde føler, at han har forsvaret mig eller sagt dem imod. Han valgte efterfølgende at mødes med sin far og søster alene, hvilket jo kun har fremmet min følelse af at han ikke har tænkt sig at sige fra overfor deres opførsel. Han siger selv at han VAR vred på sine forældre men ikke på hans søster.
Min kæreste kan ikke forstå, at jeg ikke bare kan lægge hele episoden bag mig og lade som om, det aldrig er sket.
Jeg ved ikke hvordan eller om jeg skal tilgive ham og hans familie… Jeg er skuffet og vred over dem alle sammen.
Mvh. det sorte får

Svar
Kære du
Tak for din mail. Jeg kan godt forstå, at du er såret og ked af det. Og jeg forstår godt din skuffelse over din kæreste – det må være hårdt for dig ikke at opleve hans støtte i denne situation. Det må være ubehageligt og hårdt at blive kaldt ”det sorte får” og roden til problemerne af sin svigerfamilie.
Jeg vil opfordre dig til at fortælle din kæreste, hvor såret og ked af det du bliver over hans manglende støtte i denne situation. Jeg ved ikke, hvor meget I har snakket om det, men måske har han ikke forstået, hvor meget det betyder for dig, og hvor ked af det, du er blevet – både over selve episoden og hans reaktion herpå. Ved tydeligt at indføre ham i, hvordan du har det, vil han forhåbentlig kunne møde dig med forståelse.
Når jeg læser dit brev, kommer jeg også til at tænke på, hvor svær en position, din kæreste må stå i. Han står som mægler imellem dig og sin familie, og det må ikke være nemt. Selvfølgelig er det svært for dig ikke at mærke hans støtte og opbakning i denne situation, men netop dette kan muligvis også være et udtryk for, at han synes, det er svært at være i situationen og at imødekomme både dit og sin families behov. Det er måske også derfor, han opfordrer dig til at lægge episoden bag dig. Han ønsker at udglatte problemerne, fordi han ønsker en god relation mellem dig og hans familie og ønsker, at tingene skal være som før. Det kan være, du også skal have det i baghovedet, når du taler med ham om det, så han også kan opleve at blive mødt og forstået.
Det er nogle hårde ord, du har hørt af din svigerfamilie, og jeg forstår godt, at de rammer dig hårdt. Ud fra dit brev fornemmer jeg, at du ikke er enig i din svigerfamilies udsagn om dig, og derfor kan det også være svært at lægge øre til. Hvis det er muligt at indgå i dialog med din svigerfamilie, muligvis i samarbejde med din kæreste, vil det måske være en mulighed for, at du kan fortælle, at du er blevet ked af det, at I kan dele jeres forskellige oplevelser af sagen, og I sammen kan få talt ud om situationen.
Dog fornemmer jeg også, at det først og fremmest er vigtigt for dig at få situationen med din kæreste løst, og det forstår jeg godt. Til det vil jeg opfordre dig til at tale med din kæreste, så I kan få snakket om episoden og tiden efter denne, men også hvordan I sammen kan komme videre og forhåbentligt løse det med hans svigerfamilie. Det ønsker jeg dig alt godt med.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen