Skal jeg gå tilbage til min ekskæreste?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej alle
Jeg står i den situation, at min ekskæreste gerne vil komme sammen med mig igen. Det er lidt over seks måneder siden, vi slog op. Vi har set hinanden et par gange de sidste par uger og skriver en del sammen. Vi vil begge gerne give det en chance til.
Dog har vi begge været sammen med andre i perioden, og min ekskæreste har været sammen med to af vores fælles venner. Vi var begge derfor kommet videre, men ser nu begge en mulighed for at prøve igen.
Jeg ved dog ikke, om det vil være dumt for mig at gå ind i forholdet igen? Vil hun smutte, hvis der kommer noget “bedre”. Er jeg bare  et andet eller tredje valg. Jeg bliver også i tvivl pga. hendes forhold til de af vores fælles venner, som hun har været sammen med. Hun beskriver det som bare værende et knald.
Håber I kan hjælpe.

Svar
Kære du
Tak for din mail. Når man bryder med en kæreste og efter noget tid mærker en mulighed og lyst til at finde sammen igen, kan det kræve arbejde at genfinde tilliden og tro på, at man kan komme over det, som i første omgang gjorde, at man gik fra hinanden. Det lyder til at være den position, du befinder dig i nu.
Nogle gange går folk fra hinanden og finder sammen igen, hvor det har været det helt rigtige – her kan pausen fungere som et tiltrængt “åndehul” for parterne, så man efterfølgende kan se tingene klarere og give forholdet ny energi. Andre gange er det ikke muligt at genfinde tilliden eller at overkomme de udfordringer, som i sin tid fik parterne til at gå fra hinanden. Det er ikke til at vide, hvilken situation, jeres pause har bidraget med, men det er det, jeg vil opfordre dig til at overveje og reflektere over selv – og så selvfølgelig også tale med din ekskæreste om.
Hvorfor gik I fra hinanden?
Det fremgår ikke af din henvendelse, hvorfor I i sin tid gik fra hinanden. Jeg tror, det vil være en god ide at tale det godt igennem, før I finder sammen igen. Tag stilling til det problem, I kæmpede med dengang. Overvej om I denne gang kan håndtere dette på en anden og mere hensigtsmæssig måde end sidst. Aftal nogle nye strategier
Har du tillid til hende?
I den tid I har været fra hinanden, er der selvfølgelig sket noget for jer hver især. Det virker til at have påvirket din relation til hende, at hun har været sammen med to af jeres fælles venner. Det forstår jeg godt.
Hun fortæller, at det “bare er et knald”, men det virker til, at det kan tillægges større betydning for dig, fordi du nu er i tvivl, om hun virkelig vil dig, eller blot er interesseret, indtil hun får et bedre tilbud. Jeg vil opfordre dig til at sætte ord på denne tvivl og fortælle hende, at du kan have svært ved at genfinde tilliden til hende ovenpå jeres brud og det, der er sket, mens I har været fra hinanden. Jeg håber, I kan have en god og ærlig samtale om tillid og der igennem hjælpe hinanden med at finde ud af, hvad I hver især kan gøre for at fremme tilliden mellem jer.
Tal sammen!
For at I kan finde sammen igen med fornyet energi til parforholdet og genfinde tilliden til hinanden tror jeg, det kræver, at I taler sammen.
• Tal om, hvad der skete, sidst I var sammen.
• Tal om, hvorfor det ikke lykkedes at forblive sammen.
• Tal om, hvad der er sket i den tid, I har været væk fra hinanden.
Nøglen er altså kommunikation. Når du deler dine tvivl og bekymringer med din ekskæreste, vil det enten hjælpe dig med at finde ud af, at du ikke ønsker at forsøge med hende igen, eller det kan styrke jeres relation og tillid til hinanden. Og så vil jeg opfordre jer til at tale om, hvad I eventuelt kan gøre anderledes for ikke at ende i de samme vaner og mønstre som sidste gang gjorde, I gik fra hinanden.
Det kan også være en god ide at søge hjælp hos en parterapeut, der kan hjælpe med at facilitere denne svære snak. Jeg håber, at en god og konstruktiv snak imellem jer kan gøre, at I finder ud af, om I skal finde sammen igen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Hilsen
Louise Lyngsøe, Psykologistuderende