Min kæreste fortalte mig ikke, at han var utro – hvordan får jeg tilliden tilbage?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hejsa!
For snart to år siden mødte jeg min kæreste. Relativt kort tid efter vores første date blev vi officielt kærester og kastede os ud i vores første forhold efter lang tid.
Desværre var min kæreste sammen med en anden pige et par uger efter , at vi var blevet officielle. Samlejet med hende blev afbrudt efter kort tid, da han opdagede, hvad han havde gang i, og så skyndte han sig hjem derfra.
Mit problem er ikke, at han var sammen med en anden, men at det tog ham ni måneder at fortælle mig om det. Han fortalte det ikke  af sin egen gode vilje, men fordi hun ville fortælle mig det, hvis han ikke gjorde det. I disse ni måneder havde jeg en følelse af, at noget blev holdt hemmeligt for mig. Jeg gav ham mange gange en åbning til at fortælle mig, hvad han havde gjort. Desværre fik jeg hver gang smidt i hovedet, at han lovede, at han aldrig ville være mig utro. Det har gjort ham til en meget utroværdig person i mine øjne.
Det er nu knap et år siden, at han fortalte mig om utroskaben. Jeg kæmper stadig med rigtig meget tvivl og manglende tillid til ham. Vi har haft mange snakke om utroskaben plus tilhørende tillidsbrud. Vi vil ikke have, at det bliver tabu. Han er desuden meget forstående og respekterer om mine følelser.
Jeg ved, han meget dårlig samvittighed over det, men trods det har jeg svært ved at slippe, at han løj for mig i så lang tid. Mine tanker bliver jo desværre til, at når han har løjet for mig så længe før, er der intet til hinder for, at det sker igen. Vi har været hos en parterapeut og fået råd, men det har endnu ikke virket. Jeg elsker ham så højt og kunne ikke drømme om at være sammen med andre. Vi har et meget sundt forhold og har desuden fået meget ros af førnævnte parterapeut, men jeg tvivler stadig meget.
Så mine spørgsmål er: Hvad kan jeg/vi gøre for at komme min usikkerhed til livs? Hvor længe er det retfærdigt over for nogen af os, at jeg tvivler så ofte? Hvornår ved man, at det er på tide at gå hver til sit, selvom man elsker hinanden?
Jeg håber, I kan hjælpe. På forhånd tak!

Svar
Kære du
Tak for din mail. Jeg vil starte med at skrive, at mange, som har været udsat for utroskab og løgn, oplever det, du beskriver. Selvom du gerne vil lægge det bag dig og ønsker, at I skal komme videre i jeres parforhold, er det så tungt med tankerne om din kærestes langvarige løgn. Tanker som er så svære at slippe. Jeg tror, at du måske vil kunne spejle dig i nogle af de spørgsmål, vi igennem tiden har fået tilsendt i Parvis om utroskab. Du kan læse dem her.
Hvordan kan vi komme videre?
Du spørger, hvor længe det er retfærdigt, at du tvivler i jeres forhold. Til det kan jeg ikke svare helt entydigt, for der er stor forskel på, hvordan løgn og utroskab indvirker på et forhold. Der er også stor forskel på, hvor længe det tager at genoprette den tillid, der har været brudt. Men det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er unormalt, at du stadig har svært ved at stole på din kæreste efterfølgende.
Jeg er glad for at høre, at I har haft modet til at søge ekstern hjælp i form af en parterapeut, men jeg er selvfølgelig ked af, at det ikke har haft den ønskede effekt. Det fremgår ikke, hvor lang tid I gik ved terapeuten, men I kan overveje igen at søge hjælp ved en terapeut eller psykolog. I kan også ringe til vores gratis rådgivningstelefon.
Mange par oplever, at det kan være svært at komme igennem utroskab uden ekstern hjælp, så det er helt forståeligt, hvis I oplever det samme. Hvis I opsøger hjælp igen, kan I tale om den usikkerhed, du står tilbage med, samt den dårlige samvittighed, som præger din kæreste. Derudover kan I tale om, hvad det vil sige at tilgive og forsone sig ovenpå sådan en hændelse.
Det kan tage lang tid, selvom man kan ønske, man kunne sætte tempoet op. Måske kan I finde hjælp ved sammen at læse denne artikel om utroskabens fem faser. Vi har også lavet en artikel til den utro part og en artikel til den svigtede part, som I måske også med fordel kan læse sammen og spejle jer i.
Hvornår er det på tide at gå hver til sit?
Du spørger også til, hvornår det er på tide at gå hver til sit, når du nu oplever at sidde fast i tvivlen og usikkerheden. Igen er det svært at give et entydigt svar, fordi det er så forskelligt fra par til par. Jeg kan ikke vurdere, om I har prøvet alt for at få det til at fungere igen ovenpå løgnen og utroskaben. Jeg tænker dog ikke, at det er unormalt stadig at være påvirket af hændelsen og have svært ved at give slip, tilgive og genoprette tilliden. Derfor tænker jeg, at I godt kan komme dertil, hvor I kan få tilliden tilbage i jeres relation.
Det kan tage lang tid og kræve mange snakke og kampe, men det kan lykkedes, hvis I begge er indstillede på at kæmpe for forholdet. Men det er dit/jeres valg, hvor lang tid I vil kæmpe for jeres relation.
Du skriver i dit brev, at I har et sundt forhold, og at du elsker ham højt, ligesom han elsker dig. Derfor håber jeg, at I stadig har mod og lyst til at kæmpe for forholdet og tilliden. Måske kan denne kamp  også være med til at skærpe jeres fornemmelse for, hvilke værdier I ønsker at bygge jeres relation på. Så læs gerne mit svar igen og gennemgå alle de links jeg har sat ind. Her er der viden og redskaber, I kan arbejde videre med i forhold til at genoprette tilliden i jeres parforhold.
Jeg vil ønske dig og jer alt godt.
Hilsen Louise
Louise Lyngsøe, Psykologistuderende