Hendes signaler forvirrer mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har en veninde, som venter barn med sin fyr, og det er jo en dejlig ting. Min veninde er noget yngre end mig, et sted i tyverne, og jeg er i midten af fyrrerne. Det er en lang historie om, hvordan det venskab opstod, og det er også irrelevant. Det er et specielt og unikt venskab, vi har fælles interesser, men der er selvfølgelig også forskelle, ikke mindst på grund af aldersforskellen. Men det fungerer, som det skal, og vi holder af hinanden.
Jeg skal være “onkel” til det kommende barn. Sagen er den, at hun af og til har givet udtryk for, at hun finder mig attraktiv. Intet galt i det som sådan, men hun har blandt andet engang skrevet, at jeg ikke måtte gøre hende jaloux, fordi jeg skulle på en date. Hun har også “for sjov” sagt, hvad jeg ville gøre, hvis hun (altså min veninde) lagde an på mig. Hun lo, da jeg blev rød i hovedet, men det var godhjertet latter. Lidt drilleri. Når jeg roser hende, eller bare løfter hendes humør, går hun lidt amok med kæle/kaldenavne og sender kyssesmileys og hjerter og kalder mig basse, sveske, skatter, pusser, mussen, osv. Det er jo rart, men det forvirrer også. Det er sikkert normalt for mange piger/kvinder, især de yngre, at kalde folk, de holder af for diverse ting, fordi de holder af en, men det kan også misforstås og være for meget af det gode. Og ja, forvirrende i den forstand om det bare er ment som venskabeligt, eller stikker der noget andet under?
Jeg vil gerne høre om nogle har en mening om det eller oplever det samme, om I synes, det er normalt eller ej, om det er noget, jeg skal passe på med, med henblik på ikke at ødelægge et godt venskab. Nej, jeg er ikke interesseret i hende på den måde, men hun venter jo barn med sin forlovede, og jeg skal ikke pludselig havne i en eller anden ubehagelig situation. Er bare en smule forvirret!

Svar
Tak for dit brev til parvis. Du beskriver en situation, du er havnet i med en god veninde. Vi forstår, at du er en single mand midt i fyrrene, og hun er i tyverne og er i et fast forhold med sin forlovede. Det unge par venter barn, og du skal være onkel til den lille. Vi kan læse i dit brev, at det er den unge kvinde, du er ven med – vi hører ikke om din relation til hendes forlovede? Du skriver, at hun i sin adfærd overfor dig og i sin kommunikation er flirtende og giver dig kælenavne. Det forvirrer dig og er for meget af det gode, for hvad mener hun med det?? Hun har givet udtryk for, at hun synes, du er tiltrækkende, og nu er du bange for at havne i en ubehagelig situation. Du er ikke forelsket i hende, og hun er i et forhold. Hvad skal du gøre??
Først og fremmest er det jo godt at have en god ven. I har et unikt venskab, som du gerne vil bevare. Det er her, du må være den erfarne og trække dig fra den måde, I er sammen på nu. Du må være ærlig og sige til hende, at du gerne vil være onkel for det kommende barn, men at det betyder, at du ser dig selv som hele familiens ven – ikke kun hendes. Når hun bliver mor, får hun en helt ny rolle, og du som husven bør arbejde på at være der for hele familien, og ikke kun for hende. Hvis det skal være et sundt. langtidsholdebart og venskabeligt forhold imellem jer, må du lære hendes forlovede godt at kende og på den måde vise, at du tager din onkel titel alvorlig.
Vores råd er, at du tager en god snak med hende om den måde, I er sammen på, og den måde i kommunikerer på. Du må sætte tid af til at lære hendes forlovede godt at kende, så du kan blive en god støtte for den lille familie, når babyen kommer. Det er vigtigt for dig, at jeres venskab bevares, og det gør det kun, hvis man er ærlig om det, der foregår.
Vi kan tænke, om den unge kvinde har en far eller bror, som hun har en god relation til. Hvis det ikke er tilfældet, er det måske den rolle, du skal udfylde i det unge pars liv.
En anden og ekstrem vigtig side af sagen er, at det er utrolig vigtigt for det lille nye menneske, der er på vej, at der er tydelige voksne i dets liv. Alene af den grund må der ikke være grumsede forhold imellem jer.
Vi ønsker dig al mulig godt med det at skulle være onkel.
Jane og Carsten Hvidberg,
Parrådgivere
Jane og Carsten Hvidberg, Parrådgivere