Boganmeldelse:
Mere ekskluderende end nødvendigt

Lad det være sagt med det samme, det er ikke nemt i 2021 at anmelde en bog, der er skrevet i en amerikansk kontekst 2010 og udkommet på dansk i 2015. Når det så er sagt, er jeg ambivalent over denne bog samt dens titel. Nedenstående citat tydeliggør dele af ambivalensen.

Hvis I ikke kan blive enige før ægteskabet, hvad får jer så til at tro, at I kan blive enige, når I er gift?

Forfatteren tager fat i de udfordringer, der er i de fleste parforhold på en meget fin måde f.eks. forvekslingen af forelskelse og kærlighed, nødvendige konflikter, opslidende skænderier, tilgivelse, forskellen mellem holdning og handling m.v. Måden, han gør det på, er bl.a. ved at fortælle ærligt om mange af sine egne fejltrin, som er meget genkendelige. På den måde undgår han at fremstå som en bedrevidende ekspert. Desuden er der gode spørgsmål til at blive klogere på sig selv og hinanden, ligesom han inddrager sparsommelighed og godgørenhed, som eksempler på værdier, man er nødt til at forholde sig til i parforholdet.

Det er også forfatterens klare mål at formidle ægteskabet som en enestående og forpligtende overgang, hvilket i en dansk kontekst kan synes meget ekskluderende. Jeg forstår forfatterens anliggende, men har jeg det noget vanskeligt med, at ægteskabet, i en bog af denne type, betones fremfor parfoldet generelt. På den måde forhindres bogen i at nå bredere ud end den er berettiget til.

Det er befriende, at forfatteren går i clinch med fastlåste rollefordelinger i parforholdet, men samtidig ser jeg ham selv som noget stereotyp i forståelsen af geniscenesættelser af vores mødres og fædres adfærd, seksualitet m.v.

Forfatteren omtaler selv bogen som en forberedelse til at skulle tage skridtet fra ”forlovet” til ”gift”. I et snævert perspektiv kan bogen ses som arbejdsbog ved forlovelsessamtaler, men i det bredere perspektiv findes der langt bedre bøger på markedet, der, uden at være skrevet med et tydeligt kristent udgangspunkt, også værner om parforholdet som noget enestående, midt i dagliglivets store og små udfordringer.

Faktaboks
Bogens titel: ”12 ting jeg gerne ville have vidst før vi blev gift.”
Forfatterens navn: Gary Chapman