Kan jeg stole på min kæreste?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Sagen er den, at jeg for ca. et år siden fandt sammen med ham, jeg var sikker på, at jeg skulle bruge resten af mit liv med. Det har ændret sig lidt på det sidste, men jeg har rigtig svært ved at give slip. Forhistorien er, at han et halv år før vores forhold afsluttede et forhold på fem år med en pige. Min kæreste er 28, og jeg er selv 23.
Jeg har altid vidst, at min kæreste har et tæt forhold til sin eks, men omfanget af det har jeg aldrig kendt til. Min kæreste og jeg bor i en større by i Jylland, og hans eks bor i København.
På et tidspunkt for ca. to måneder siden lå min kæreste og jeg i sengen og puttede. Vi lå med hver vores telefon, men så vi begge to kunne se hinandens telefoner. Han får så en besked fra sin eks, som han skynder sig at lægge i “arkiver”. Derefter spørger jeg, hvem det var, og hvorfor han lagde samtalen i arkiver. Han prøvede at bilde mig ind, at det bare var en annonce. Jeg prøvede at gøre det samme med en annonce på min Messenger, men det var ikke muligt. Derefter vendte jeg ryggen til og sagde: “Fortæl mig sandheden, når du er klar”. Ca. fem minutter senere fortæller han mig, at det var en samtale med hans eks. Jeg blev ked af det, fordi jeg tænkte, at det måtte være et tegn på, at han skjulte noget – for hvorfor ellers skjule samtalen? Jeg endte med at stole på ham, og alt blev godt igen.
Ca. en måned senere poppede der endnu en besked frem fra hans eks. Denne gang kunne jeg se, at de havde skrevet meget sammen. Den sidste besked fra ham var et billede med kysmund, hvor han havde skrevet “savner dig, bubs”. Der finder jeg så ud af, at han sender de samme billeder til os begge, og at han kalder os begge bubs. Da jeg konfronterede ham med det, lovede han, at han ville cutte alt kontakt til hende. Jeg spurgte ham, om der var andre ting, jeg skulle vide, for jeg ville bare høre sandheden – og den skulle komme fra ham. Han kiggede mig dybt i øjnene og sagde, at han ikke skjulte noget.
For ca. to uger siden gik jeg i gang med at lave hans pakkekalender. Jeg ville tilføje noget personligt til den, og derfor ville jeg lave et krus med et billede af hans kat (en kat, han havde med ekskæresten – og som bor hos hende nu). Jeg vidste, at det eneste sted, jeg kunne finde billeder af katten, var i hans ekskærestes beskeder. Jeg har aldrig kigget i hans beskeder før, så det tog mig virkelig lang tid at overbevise mig selv om, at det var okay bare at hente et billede – fordi det er selvfølgelig ikke okay. Men jeg endte med at gøre det alligevel.
Jeg så tilfældigvis en besked, hvor det stod: “du skulle ikke have overført for frokost”: Jeg læste samtalen og fandt ud af, at de har mødtes bag min ryg. Han havde løjet over for mig og sagt, at han skulle hjem til sin bror og se fodbold, hvor han så i stedet for var mødtes med sin eks. Da jeg konfronterede ham med det, sagde han, at han ville mødes med hende for at afslutte det en gang for alle. Jeg spurgte ham igen, om der var mere til historien, for så ville jeg gerne vide det. Igen svarede han, at jeg nu vidste alt. Jeg spurgte ham gentagende gange, om han har fortalt hende om mig, hvortil han svarer ja. Jeg har dog stadig min tvivl.
Jeg har haft det så skidt lige siden. Den, jeg troede var mit et og alt, min klippe; den person, som jeg kunne stole ubetinget på, er en helt anden. I de sidste to uger har jeg haft det så forfærdeligt både mentalt og fysisk. Jeg fryser, ryster og er tør i munden hele tiden, har til tider kvalme og kan ikke gå to skridt uden at tænke på det. Det forstyrrer og tynger mig både på arbejdet og i tiden med venner og familie.
I går tjekkede jeg så hans beskeder med hende, helt beskidt og bevidst, men jeg kunne ikke lade vær. Jeg tror, at jeg ledte efter bekræftelse i, at jeg nu godt kunne stole på ham, sådan som han blev ved med at sige til mig. De har ikke skrevet siden, at han lovede mig at stoppe. Dog valgte jeg at scrolle op i beskederne og fandt ud af følgende:
• Han har før løjet over for mig om, hvor han var, og hvem han var sammen med for at ses med hende. Da jeg konfronterede ham, sagde han, at han ikke kunne huske det.
• Han har bedt hende om at sende nudes af hendes bryster og nøje instrueret hende i, hvordan hun skulle tage billederne. Han har selvfølgelig også modtaget billerne og komplimenteret dem. Da jeg konfronterede ham med det, sagde han, at han næsten ikke kunne huske det, men at han måtte have følt sig lille og have brug for styring og bekræftelse.
• De har for halvanden måned siden skrevet om at tage på en ferie til Dublin sammen i oktober. Da jeg konfronterede ham med det, sagde han, at han ikke mente det og bare snakkede hende efter munden.
• Han har hver dag skrevet til hende, hvor meget han elsker hende og tænker på hende hele tiden. Da jeg konfronterede ham med det, sagde han, at han ikke mente det.
Jeg føler, at han har levet et dobbeltliv. Jeg føler, at han har været kærester med os begge to på samme tid. Og værst af alt, så føler jeg mig som hans eks 2.0. Han behandler os på præcis samme måde, skriver de samme ting til os, sender de samme billeder til os, kalder os de samme kælenavne og elsker os begge to.
Hans forklaring til alt er, at han har dårlig samvittighed over, at han slog op med hende og efterlod hende, fordi hun har haft det psykisk dårligt lige siden, så derfor har han prøvet at være der for hende. Derudover siger han, at han ikke har ment nogle af de ting, han har skrevet til hende, men at han mener alt, han har skrevet til mig. Ja, jeg har skam min tvivl. Jeg kan ikke finde hoved eller hale i noget af det her, og ved ikke, hvad jeg skal gøre herfra. Jeg er fuldstændig forvirret lige nu, og jeg ved ikke, om jeg er i stand til at stole på ham igen. Hvis jeg er, hvordan skal jeg så gribe det hele an. Så please hjælp mig!
En lille detalje er at vi for halvanden måned siden flyttede i lejlighed sammen.
De bedste hilsner
En frustreret pige

Svar
Kære frustrerede pige
Tak for dit brev til Parvis, hvori du beskriver din frustration over din kærestes forhold til sin tidligere kæreste. Du og din kæreste har været sammen i et år og er flyttet sammen i en lejlighed for halvanden måned siden. I bor i Jylland og hans eks kæreste bor i København. Du fortæller hvordan han gentagne gange har kontaktet sin ekskæreste bag din ryg, har bedt hende sende nøgenbilleder og er mødtes med hende, hvor han fortalte, at han lavede andre ting. Du har kontrolleret hans telefon og fundet ud af, at han og ekskæresten har planlagt ferie til Dubai. Du har konfronteret ham, og hans forklaring er, at hun har haft det dårligt efter bruddet med ham, og at han har ønsket at være der for hende.
Nu har du det dårligt, fryser og er fysisk utilpas med kvalme og alment ubehag. Du spørger, hvordan du skal kunne stole på ham igen. Du beskriver dårlig samvittighed over at have set i hans telefon.
Du er stresset og i krise
Vi vil gerne forsøge at give dig nogle input til denne ulykkelige situation. Vi forstår fuldstændig, at du føler dig frustreret. Det ER nedbrydende, når ens nærmeste lyver for en. Det nedbryder både den tillid, man skal have til sin kæreste, og det nedbryder også ens egen selvtillid. Dine klare fysiske symptomer tyder på, at du er stresset og i krise. Det må og skal du tage alvorligt. Det er flot, at du gentagne gange har forsøgt at tale ærligt med din kæreste om hans forhold til sin ekskæreste, selv om du har svært ved at forstå ham, når han påstår, at han næsten ikke kan huske sine samtaler med hende, og at han bare har talt hende efter munden.
Kærligheden slides op
Vi tænker, at det er meget vigtigt for jeres fremtidige relation, at I får denne situation under kontrol. Hvordan gør man så det, når din kæreste tilsyneladende ikke forstår, at det, han gør, er at svigte dig. Det er så vigtigt, at du igen taler med din kæreste om, hvad det gør ved dig, når han bag din ryg kontakter sin eks og tilmed lyver for dig. Du må fortælle ham, at du har det dårligt, at det tærer på din hverdag og kræfter. At din kærlighed til ham slides op, når fortroligheden er brudt.
Konfliktsky
Vi læser dit brev og tolker, at din kæreste måske er konfliktsky og ikke kan bære sin eks’s sorg over at være blevet forladt. Det er hans ansvar at tage konsekvenserne af det valg, han har truffet, nemlig at det nu er dig, han er sammen med. Hans ekskæreste må nu have hjælp fra andre end ham efter bruddet. Både for din skyld, hans egen og ikke mindst for han ekskærestes skyld må han stoppe med at være hendes hjælper.
Opsøg hjælp
Vi tænker også, at hvis I skal videre sammen efter det her, kan det være meget nyttigt at få hjælp fra en anden person, en terapeut eller anden samtalepartner. Som før nævnt skal du tage dine stresssymptomer alvorligt. De er tegn på, at du lever i noget, der er usundt, og det skal der gøres noget ved.
I kan ikke fortsætte som nu
Om I to skal blive sammen, eller du er nødt til at bryde, ved vi ikke, men som det er nu, ser vi ikke, det kan fortsætte. I må begge være villige til at arbejde med forholdet og første skridt på vejen er at få talt ærligt ud med hinanden og få lagt alt på bordet.
Du/I kan også overveje at ringe til Partelefonen for at få mere hjælp.
Vi ønsker dig og din kæreste det bedste.
Venlig hilsen
Jane og Carsten Hvidberg, Parrådgivere