Mand utro
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej Parvis
Jeg skriver fordi jeg er i total vildrede.
Min mand har været til personalefest, og efter den fest er jeg blevet kontaktet af en af hans kollegaers mand, som fortæller mig, at at hans kone og min mand skulle have været sammen til den fest.
Her bliver jeg så noget forvirret. For jeg snakker en del med kollegaens mand, og han fortæller mig, at de skulle have haft kysset og har haft sex den aften.
Min mand kan slet ikke huske noget som helst omkring kys eller sex, da han havde taget nogle stoffer, som han troede var nogle andre stoffer.
Kollegaen er ikke engang hans type, hun er 10 år ældre end ham og overvægtig og fyldt med rynker.
Jeg har både snakket med kollegaen og hendes mand, og de ting hun har fortalt ham stemmer ikke overens med, hvad han har fortalt mig. F.eks. den dag de skulle have haft sex, har hun sagt til sin mand, skulle det være sket om tirsdagen. Da min mand mødtes med hende for at fortælle hende, at hun skulle lade være med at kontakte ham og sende nøgenbilleder, da han slet ikke er interesseret i hende.
Og hun har jo sagt at de havde sex til personalefesten til min mand. Hvilket for mig er lidt mærkeligt at hun ikke kan finde rundt i hvilken dag de skulle have haft sex.
Samt at hun har skrevet ting til mig, som at de kyssede den tirsdag de mødtes. Men da jeg spurgte ind til det, lavede hun det om til, at det var hende der kyssede min mand og han ikke kyssede igen.
Hun fortalte, at det var hende, der gerne ville min mand og ville mere. Hun tog hans søde støttende ord som noget mere, end det skulle og er derfor blevet skudt i ham.
Det min mand kan fortælle mig, hvad der er sket den aften, er, at han har fået at vide, at han var helt væk og kunne ikke snakke sammenhængende og dårligt nok kunne se ud af øjnene. Han har fået af vide af andre, at de har kysset, og hun har rendt i røven af ham hele aftenen og ledt efter ham, når han forsvandt fra hendes syn.
Han har mange store huller, men han er vågnet op på et hotelværelse på det hotel, hvor festen var. Men han vågnede op med underbukser på og sin skjorte på, der var knappet.
Han husker ikke at kollegaen har været på værelset. Da han vågner.
Vi er i tvivl om herhjemme, om de har haft sex, eller om hun lyver omkring det, da hun har sagt nogle ting, der ikke passer, og jeg tænker, at min mand må ha haft pænt svært ved at få rejsning eller kunne være særlig meget deltagende i den tilstand. Da han ikke har kunne for mindre ting.
Jeg prøver på at tilgive ham. For han er en mand, der slet ikke kunne finde på det. Det ligger så fjernt for ham. Vi har været sammen i 10 år og har en dejlig dreng på 1 år, og jeg har nu opdaget, 4 dage efter jeg fik det af vide, at jeg er gravid. Som vi så småt var begyndt at planlægge.
Min mand er utrolig ked af, hvad der er sket. Hvilket jeg også er.
Det har altid været en dealbreaker for mig, hvis man gik i seng med en anden.
Jeg får af vide af veninde og familie, at jeg skal lade tvivlen komme ham tilgode og tilgive. Men jeg har så svært ved det.
Jeg er så gal og kan godt være lidt bange for, at det vil kvæle vores forhold, hvis jeg ikke kan forlige mig med det. Da jeg så kommer til at være sur og moragtig og sætte restriktioner op, og det har jeg slet ikke lyst til. Jeg var lige begyndt at stoppe med det, da hans stofforbrug og fester var blevet markant bedre. – Og grunden, til han faldt i den aften, var, at han få dage inden lige var blevet fyret.
Jeg vil rigtig gerne være sammen med ham. Men jeg er sådan en person, der søger svar. Og det kan jeg ikke få her. Lige meget hvor meget min mand gerne vil give mig det.
Når jeg er sammen med ham efter dette, vil jeg jo gerne være sammen med ham.
Men lige så snart jeg er alene, eller der er noget, der minder mig om det, så bliver jeg så gal, og det ødelægger næsten en hel dag.
Jeg fik det af vide for ca. 18 dage siden. Er det måske fordi der ikke er gået længe nok siden endnu?
Min mand har kun været hjemme de sidste 4 dage, da jeg havde behov for plads.
Hvad tænker I/du om alt dette?

Svar
Hej med dig!
Tak for dit fine og udførlige brev, som jeg blev meget berørt af at læse! Det er sandelig ikke nogen sjov situation for dig, og det er flot, du er så god til at sætte ord på og villig til at være konstruktiv selv i denne rigtig svære situation.
Når jeg læser dit brev, bliver jeg også temmelig forvirret – sikken et drama! Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det helt rigtigt, men din mand har en kollega, som sender ham nøgenbilleder!!! OG som nu påstår, at hun har haft sex med ham til en personalefest! Det er som en dårlig tv-serie. Jeg kan godt forstå, du er forvirret og fortvivlet. I denne situation har du jo brug for at finde ud af, om du kan stole på din mand, som også er far til dine – snart to – ønskebørn.
Jeg tror ikke, du vil få så meget ud af at bore mere i det, der er sket, for ord er ikke nok! Der skal handling bag, og du har brug for, at din mand på alle måder viser, at han har tænkt sig at ændre adfærd. Han skal i behandling for sit stofmisbrug, som han helt skal holde op med. Jeg tænker også, at han skal afholde sig fra personalefester så længe denne kvinde er ansat samme sted. Det er helt forståeligt, at du er ked af det, for det er et meget alvorligt tillidsbrud, og din mand skal være meget glad for, at du ikke forlader ham med det samme. Det ville de fleste nok gøre.
Det virker heldigvis som om du og din mand er gode til at tale om tingene, men jeg tænker, at med hensyn til denne farlige kvinde, så er der brug for, at han helt afbryder forbindelsen. Det bedste ville være, om han fik nyt arbejde. Selv om det er ærgerligt at miste venner, så tror jeg det i dette tilfælde ville være en god idé, for at redde jeres ægteskab, som lige nu kræver jer begge helt. I har brug for tid og ro til at finde hinanden igen. Det er også nu, jeres barn/børn er små, at I lægger grunden til deres personlighed. Det er en gave, men også en stor opgave.
Parvis tilbyder gratis telefonrådgivning på 2425 4022, hvis du skulle få brug for at tale med nogen, for at blive klogere på dig selv og på hele situationen. På hjemmesiden kan du finde en del artikler om utroskab, som måske kan gøre dig klogere på, hvad der er sket i jeres forhold. Den finder du ved at klikke på linket her.
Jeg ønsker jer alt det bedste i tiden fremover!
Tove Larsen, Cand. Pæd. Psych.