Min kærestes mor
kan ikke give slip
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg er 21 år, og min kæreste er samme alder. Vi har været sammen i et par år.
Mit problem er, at hans familie har rigtig meget kontrol over ham. Han kan ikke tage nogen steder hen uden de ved det. Han må ikke sove hos mig, uden at hans mor bliver sur og begynder at bruge hans søskende imod ham, så som at han ikke laver noget med dem, og at de savner ham. Så siger hun også ting, som at han ikke behøver at være sammen med mig hver dag (hvilket vi ikke er, da han arbejder meget, og jeg bor længere væk, så hvis vi er sammen, er det bare et par timer efter skole).
Jeg føler lidt, at hans familie slet ikke kan give slip på ham. Jeg var med dem ude at rejse sidste sommer i nogle uger, hvor jeg så tager emnet om rejse i denne sommer op, og spørger ham, om han vil med mig og min familie ud at rejse, hvortil en negativ holdning kom fra hans familie, hvilket jo så gjorde, at rejsen ikke blev til noget. Der var sket noget med min familie, så han tog med mig hjem (tog selfølgelig hjem igen om aften), og der skulle jeg lige låne hans telefon, hvor den så var inde på beskeder med hans mor, hvor jeg så en lang besked hun havde skrevet til ham som ikke var særlig pæn, og den besked var grundet at han tog med mig hjem. Jeg snakkede med ham og fortalte, hvordan jeg havde det, og at jeg føler at specielt hans mor har hendes snude lidt for meget i vores forhold, og at det er en uacceptabel opførelse hun har, da jeg ikke har gjordt andet end af være sød over for hans familie. Jeg hjælper dem på alle måder jeg kan, og forstår ikke hvorfor hun har ondt i røven over mig. Han sagde så, at han ville snakke med hans mor. Det har han gjort, og han sagde så til mig at hans mor var blevet rigtig ked af det over at jeg havde det på den måde, fordi hun godt kan lide mig osv. Og at det bare var en stresset dag for hende, og det var derfor hun sendte sådan en besked. Jeg kunne tydeligt se på ham, at det gjorde ham ked af det. Det rammer ham hårdt, fordi hans mor ved lige præcis, hvilke knapper hun skal trykke på for at få hans dårlige samvittighed frem.
Jeg elsker ham rigtig meget, men jeg ved bare ikke hvad jeg skal stille op med en fyr på over 20 år, som ikke kan fortage sig noget som helst, uden hans mor ved det. Skal han købe tøj så ved hun det, hvis han skal ud så ringer hun op til flere gange, og sådan er det med alt. Jeg har nu sagt til ham så længe, at han skal blive mere moden, og forstå at jeg ikke vil være i et forhold, hvor det er hans mor, som bestemmer. Ikke at han skal være respektløs overfor hende overhovedet, men bare mande sig lidt op og klippe navlestrengen lidt. For det kan ikke være rigtigt, at jeg gerne vil ud og rejse, sove sammen med min kæreste eller noget andet, uden at han skal tænke på hans familie. Det ikke fordi jeg spørger ham om at flytte til Uganda med mig, det er bare basale ting, jeg spørger om.
Har I nogle råd til, hvad jeg skal gøre? For jeg kan bare mærke, at jeg har prøvet alt, men at det bare ikke går, og at det får mig til at værre passivt irriteret på ham hele tiden. Jeg har hele tiden lyst til at komme med stikkende kommentarer til ham, og efter beskeden hun sendte ham, har jeg ikke været hjemme hos ham. Og det skal så lige siges, at vi næsten altid er hjemme hos ham, og det er derfor svært for mig at forstå hun blev så sur over, at han tog med mig, da han ikke havde været hos mig i flere måneder.
Mvh.

Svar
Tak for dit brev til brevkassen. Vi kan læse, at du og din kæreste har været sammen i nogle år, og du er meget glad for ham. Grunden til dit brev til brevkassen er, at din kærestes familie fylder rigtig meget, og du oplever, at særligt hans mor blander sig i jeres liv. Du spørger, hvad du skal gøre, for du synes, du har prøvet alt, og alligevel kan du og din kæreste ikke gøre noget selv uden at hans mor ved om det og bliver sur, hvis I bruger tid sammen. Tid, som hun mener, går fra hans søskende og familie i øvrigt.
Den situation, I er i, er ikke så nem lige at løse. Det handler helt grundlæggende om du og din kærestes parathed til at være i et kærlighedsforhold. At blive og være nogens kæreste kræver modenhed og beslutsomhed. Det forudsætter desuden, at man er voksen. At være voksen har ikke nødvendigvis noget med alder at gøre, men handler bl.a. om, hvordan man prioriterer sine relationer. Mens vi vokser op i vores familie, er vores forældre den nærmeste relation, og dem vi er mest knyttede til. Det er forældrene, der er de voksne og har ansvaret. Når børnene vokser op, aftager ansvaret gradvist, og når den unge er voksen, må han eller hun selv tage ansvar for sit liv. Det betyder ikke, at man så er ligeglad med forældrene, men de har en anden plads. Når man bliver nogens kæreste, betyder det, at forældrene må træde et skridt tilbage og lade det unge par danne relation. De bliver nu hinandens nærmeste pårørende. I praksis betyder det, at man spørger sin kæreste om råd, FØR man spørger sin mor eller far. Det kan lyde hårdt, men det må nødvendigvis være sådan i et sundt parforhold. Det er klart, der er en glidende overgang i forhold til, hvor længe man har været kærester. Det er godt og dejligt med et tæt forhold til forældre, også når man er i et fast parforhold. At generationerne taler sammen og lærer af hinanden er sundt og klogt.
Disse betragtninger er generelle, og det er på tide at vende tilbage til dit spørgsmål ”Hvad skal du gøre”? Vi tænker, at du må i gang igen med at tale med din kæreste om dette her. Dialog er vejen frem. Fortæl ham, hvad det gør ved dig, når han involverer sin mor før dig. Fortæl ham, at du er parat til at vælge ham til som det vigtigste i dit liv, og du har brug for, at han også er klar til det. Hvis I to har besluttet jer og er enige om, at I hører sammen, er I en ny enhed, som skal beskyttes. Det kan blive svært, hvis hans forældre på en eller anden måde er imod jeres forhold. Det vil være godt, hvis du kan spørge ind til det hos din kæreste – og desuden høre ham hvad årsagen er til, at han ikke kan undvære sin mor.
Vi spekulerer på, om din kæreste er for umoden til for alvor at være i et forhold. Du må overveje, om I fortsat skal være kærester, eller om I skal blive voksne hver for sig og se, hvad fremtiden så bringer. Det sidste her er lidt barsk – men mærk efter om det er noget, du skal overveje.
Vi kunne ønske, at I sammen opsøgte et rådgiverpar og fik talt alt det her igennem. Agape kan være behjælpelig med at finde et par i jeres område. Se her.
Vi ønsker dig og din kæreste alt godt.
Med venlig hilsen