Flirt og utroskab
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg har et lille spørgsmål angående at definere utroskab. Jeg har for fornyelig opdaget via min partners messenger, at da vi startede med at date, brugte han også tid på at flirte med en masse andre piger. Både seksuel flirt med intime billeder, og ønsker om at mødes. Og den ene har han ses med få dage efter, vi startede med at ses. Dette stod på de første 8 måneder. Er det utroskab? Nu har vi været sammen i 2 år, og jeg er meget højgravid. Men føler mig svigtet, og at jeg har et forhold, som er bygget på en løgn. Oveni det, mens jeg er gravid, så har min partner mistet lysten til intimitet helt. Så vi har ikke haft sex, eller noget derhen af i de sidste mange mdr.
Er virkelig i tvivl, om dette er holdbart for os, selvom han siger, han elsker mig af hele hans hjerte. Nu har jeg brug for en andens syn på det. Mit hjerte er ved at briste af sorg og skam over, at jeg ikke er god nok til ham og føler mig til grin.

Svar
Tak for din henvendelse til brevkassen!
Hvad er utroskab, spørger du. Hvad er definitionen? Vi ville ønske, vi kunne give et konkret svar, men udfordringen er, at det ofte er forskelligt, hvad den enkelte oplever som utroskab. Den ene part kan godt opleve noget som utroskab, som den anden part ikke gør.
Selvom utroskab kan opfattes forskelligt, er der alligevel ofte nogle kendetegn til stede, når der opleves
utroskab. Kendetegnene kan være ændring i partnerens adfærd, eller at der er noget, som den ene ønsker at skjule for den anden – noget som på en måde ikke tåler dagens lys. Når der er mistanke om utroskab, eller når der reelt har været utroskab i et parforhold, er det ofte meget komplekst, og der er næsten altid megen smerte, fortvivlelse, skyld og skam til stede for begge parter. Når vi læser det, du skriver, får vi en fornemmelse af, at DU synes, der har været tale om utroskab, og at DU føler dig svigtet, og det er vigtigt for os at godtage og anerkende, at det er sådan, det er for DIG. Det er dig, der ved, hvilke værdier der er vigtige FOR DIG i et parforhold, og hvilke rammer DU synes, der er vigtige omkring det parforhold, DU ønsker at være i.
I dit spørgsmål kan vi ikke se, hvad din partner mener om det samme. Godtager han, at du oplever dig
svigtet, og kalder han det også for utroskab, og har han samme retningslinjer, som dem du ønsker omkring det at være hinanden tro i parforholdet, også på det seksuelle område? Hvis han har det, har I gode muligheder for sammen at gå på opdagelse i, hvorfor parforholdet lider lige nu, og hvorfor nærheden og det seksuelle er svært for jer lige nu. I har også mulighed for sammen at tale om, hvordan I ønsker at værne om parforholdet og tage hånd om hinandens ønsker og behov ind i parforholdet fremadrettet – også seksuelt.
Vi hæfter os ved, at du skriver, at din partner siger, at han elsker dig af hele sit hjerte, så måske han også har brug for, at I sammen kan tale om det. Måske han er frustreret, måske han savner noget, måske han føler skyld, måske han føler sig kritiseret, måske har han seksuelle eller følelsesmæssige ønsker, som han ikke tør dele med dig, måske er han skræmt over at skulle være far, måske…… Vi ved det ikke.
Du skriver, at du er i tvivl, om det er holdbart for jer. Vi tænker, at det IKKE er holdbart for jer, hvis I IKKE taler om det, som smerter, taler om den brudte intime kontakt imellem jer, om frustrationer, utryghed, sorg, skam, og hvad I hver især tumler med. Da det med stor sandsynlighed er følsomme og vanskelige emner at tale med hinanden om lige nu, hvor det virker som om parforholdet lider, vil vi anbefale, at I opsøger en terapeut, som kan hjælpe jer med, at I får talt med hinanden om, hvordan I har det hver især, og hvordan I kan rumme og bære hinandens smerte og finde vej sammen.
Allerbedste hilsner