Elsker han mig?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min mand og jeg har været sammen i 16 år og jeg elsker ham. Vores kærlighed har haft det svært, fordi vores søn, som nu er 11 år, har er handicap. Han kan ikke sove for sig selv, og sover i vores værelse. Min mand er sur på mig over, at vi ikke er intime som før hen, men det svært med en på 11 år i værelset. Jeg har også to ældre børn som bor hjemme, så det ikke en løsning at finde et andet sted i huset. Han fortæller ikke, at han elsker mig, men han laver ting sammen med mig, går ture og hjælper mig osv. Men spørger jeg direkte, om han elsker mig, siger han, at han ikke kan lide mig og det gør ondt helt ind i kroppen. Han kommer selv hen til mig og holder om mig osv. så jeg forstår det ikke. Skal jeg bare droppe ham, så jeg ikke skal leve med denne smerte?

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til brevkassen.
Problemet som du beskriver det
• Du har været sammen med din mand i 16 år, og skriver du elsker ham.
• I familien har I en handicappet søn, som sover hos jer i soveværelset.
• Samtidig har I 2 ældre børn boende i huset.
• Din mand efterlyser intimitet sammen med dig.
• Spørger du din mand direkte, om han elsker dig, siger han, at han ikke kan lide dig.
• Du stiller spørgsmålet: Elsker han mig?
Mine tanker når jeg læser dit brev
Når jeg læser din henvendelse, fornemmer jeg din smerte.
Det at være usikker på, om man er elsket af den, man lever sammen med, kan vakle ved ens grundfølelse.
Din mand er hjælpsom, går ture, holder om dig. Han siger også, at han ikke kan lide dig. Det må være svært for dig at være i.
Lad os se på problematikken
Jeg ser en familie som kan være belastet af at have en handicappet søn, som kræver omsorg og opmærksomhed døgnet rundt. Hvad gør du kære kvinde af godt for dig selv for at få nye kræfter til opgaven? Kan du finde et sted, hvor der ikke stilles krav til dig?
Hvad gør I som par for at finde frihed og få fælles gode oplevelser? Får I passet børn så I kan tage på weekendophold i sommerhus eller kro – jer to alene? Eller måske  kan I planlægge en rejse til et sted, hvor I drømmer om at komme, når vi igen kan rejse. Eller få lækker takeaway og spise ude, bare derhjemme – altså gøre noget særligt ud af det og få de store til at passe jeres 11-årige imens. Jeg ved, at aktiviteterne kan være begrænset i denne tid, hvor meget er nedlukket pga corona, så her må fantasien igang for at skabe rum og tid til jer to alene.
Kan I sammen finde gnisten, hvor der igen bliver plads til elskov?
Jeg tror ikke, du skal underkende, at din mand længes efter at være sammen med dig seksuelt. Han kan måske også føle vrede over, at det ikke eksisterer. Jeg tror, at hvis det sexuelle bliver genoptaget, kunne det bringe noget godt ind i jeres forhold i forhold til nærhed og fællesskab.
Med en handicappet søn i familien tænker jeg på, om I får hjælp fra den kommune I bor i? Det kunne være en aflastningsplads – en aflastningsfamilie – så I kan få alene tid sammen. Måske har I venner eller familie som kan aflaste jer? Måske er de store børn store nok til at kunne tage ansvar for det?
Til slut i dit brev spørger du: Skal jeg droppe ham, så du ikke skal leve med denne smerte om ikke at være elsket. Dine følelser er modsætningsfyldte – på den ene side elsker du din mand, på den anden side vil du droppe ham for at undgå smerten.
Jeg kan ikke fortælle dig, hvad du skal gøre, for det valg er dit, men jeg vil anbefale dig, at du og din partner får noget hjælp til at finde ud af, om I kan fortsætte sammen og blive bedre for hinanden, for der er tydeligvis noget i jeres forhold, som ikke fungerer lige nu.
Jeg kan anbefale, at I som par læser bogen Kærlighedens 5 sprog af Gary Chapman. Her er beskrevet de 5 kærlighedssprog
Kan du se dig selv i et eller flere af disse sprog? Ellers kan du tage en test her og blive klogere på det. Jeg fornemmer at anerkendende ord kunne være et af dine kærligheds sprog? Din mans kærlighedssprog er måske fysisk berøring? Testen for mænd er her. Hvis I begge to tager testene og læser artiklerne, kan I arbejde videre med det og undersøge, hvordan I bedst modtager og giver kærlighed til hinanden.
Jeg vil ikke undlade at anbefale at søge hjælp udefra, enten ved psykolog eller terapeut, tal evt. med egen læge om hjælp hertil. I kan også ringe til parvis’ gratis telefonrådgivning, der har åbent hver mandag aften.
Bedste hilsner med ønske om at I må blive gode for hinanden igen.