Kan vi finde sammen igen?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej,
Min ekskæreste (24) og jeg (25) er for nylig gået fra hinanden. Vi har været sammen i fire år, hvor de første tre år gik rigtig godt. Det sidste år af vores forhold har dog været on/off, da hun havde brug for en pause på grund af tab af følelser.
Sidst, jeg talte med hende, sagde hun, at det startede godt, og hun begyndte at få følelserne tilbage under pausen. Desværre forsvandt de igen, og vi besluttede derfor, at det var slut. I løbet af pausen så vi hinanden to-tre gange om ugen.
Som sagt har det været et sundt forhold med masser af tillid og næsten ingen skænderier. Da vi sagde farvel, ville hun ikke give slip mens vi krammede. Hun begyndte at græde, og hun ville kysse mig. Det fik mig til at tvivle på, om det er helt slut?
Eller er der håb for, at vi kan ende sammen igen? Jeg elsker hende stadig og vil kæmpe, men burde jeg vente et stykke tid, før jeg kontakter hende? Kan hun få følelserne tilbage for mig, hvis hun ikke har hørt fra mig i nogle måneder?

Svar
Kære unge mand
Tak for din henvendelse til brevkassen. Din beskrivelse af dit problem går ud på, at du har været kæreste med en kvinde i fire år. De første tre år gik godt, det sidste år har forholdet været on/off. Din ekskæreste syntes at have behov for en pause på grund af tab af følelser for dig.
Hvad brugte I tilliden til?
Jeg bliver nysgerrig på, hvad der er sket i jeres forhold? Du nævner, at I næsten ingen skænderier havde, men masser af tillid. Hvad blev tilliden brugt til? Fik I lært hinanden at kende i de dybeste følelser, eller beskyttede I hinanden for at vise jeres sande jeg?
Pause
I har nu forsøgt med pauser fra forholdet, samtidig nævner du, at I har set hinanden to-tre gange om ugen. Det er for mig at se ikke pause. Jeg tror, for at I begge kan blive afklaret, at I skal beslutte, at I afholder jer fra hinanden i en længere periode. Du elsker din ekskæreste og vil kæmpe for forholdet med håb om, at din ekskæreste kan få følelser for dig igen. Mit råd vil være, lad din ekskæreste få fred, til helt at blive klar over egne følelser i forhold til dig.
Hvad ønsker du af et forhold?
Du kunne jo måske bruge tiden til at reflektere over, hvad du ønsker af jeres forhold videre frem hvis I finder sammen igen. Jeg synes det er nødvendigt, at du kan være helt tryg ved, at din ekskæreste vil dig af hjertet.
• Havde I fælles mål for fremtiden og interesser?
• Hvad med fælles livsværdier?
• Kan I inspirere hinanden?
I et parforhold skal man helst være en medhjælp for hinanden. Uanset hvad du gør, kan du ikke anstrenge dig til hendes kærlighed.
Opsøg råd og vejledning
Hvis I ender med at finde sammen igen, vil det måske være en ide, at få en samtale med en ven, et familiemedlem eller en terapeut, så I kan få råd og vejledning i forhold til, hvordan I kan arbejde på jeres relation, så det kan blive en holdbar relation. Hvis I ikke skal være sammen mere, kan det også være godt at få en snak om, hvordan I kan gå fra hinanden på en god måde. Alternativt kan du/I få gratis hjælp via Partelefonen.
Med ønske om en god afklaring i jeres forhold.
Ellen Hedelund, Psykoterapeut