Jeg er i et forhold, men er måske ved at falde for en anden
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej, jeg er en pige på 18 år. Jeg har haft en rigtig dejlig kæreste gennem det sidste års tid. Jeg elsker ham og er rimelig sikker på, at jeg stadig er meget forelsket i ham. Vi har gået fra hinanden en gang for syv måneder siden, hvor jeg slog op med ham. Jeg slog op, fordi jeg ikke følte, jeg var forelsket længere. Det varede kun i en uge, og så fandt vi sammen igen og har været sammen siden. Vi hygger os rigtig meget, når vi er sammen. Dog føler jeg nogle gange, vi ikke har meget tilfælles. Vi sidder altid bare og ser film. Vi snakker og griner ikke rigtig så meget sammen. Ikke så meget, som jeg havde forestillet mig, jeg ville, inden jeg fik en kæreste. Jeg er et kæmpe tryghedsmenneske og har engang imellem været bange for, at jeg kun er sammen med ham for tryghedens skyld, og ikke fordi jeg er smaskforelsket.
Der er så sket det, at jeg var i byen for fem dage siden uden min kæreste. Det var bare med nogle veninder. Det skal lige siges, at jeg går i byen meget sjældent, og jeg drikker heller ikke voldsomt meget alkohol, når jeg er ude. Men i byen mødte jeg en dreng, som jeg sad og snakkede med inde på en bar i tre timer.
Vi snakkede åbent omkring, at jeg har en kæreste, så jeg skjulte ikke noget for ham, og han lagde heller ikke særlig meget an på mig. Vi flirtede en lille smule, men helt uskyldigt. Mine veninder syntes heller ikke, jeg gjorde noget forkert i at sidde med ham. Dog klingede vi fra det første sekund, vi snakkede sammen. Vi grinede voldsomt meget, og vi lærte hinanden at kende rimelig godt. Vi fik så hinanden på snap efterfølgende.
Morgenen efter var jeg sikker på, at det bare var hyggeligt, fordi vi begge var fulde, men vi skrev så sammen hele søndag og mandag, og så mandag aften facetimede vi i 3,5 time om aftenen. Det var her, jeg for alvor kom i tvivl om mit forhold med min kæreste. Vi facetimede så igen 3 timer tirsdag og 2,5 time onsdag. I dag er det torsdag. Han er virkelig dejlig og sød, og vi griner konstant. Jeg føler, jeg har kendt ham i flere måneder. Men det har jeg ikke, og det ved jeg godt. Jeg må indrømme, han er meget interesant. Jeg har rigtig meget lyst til at udforske tingene med ham, for han har alt det, som jeg elsker ved min kæreste, samt alt det jeg har manglet hos ham.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg er bange for, at det med ham fra byen måske kun er spændende, fordi det er noget nyt. Min kæreste kender jeg efterhånden så godt, at der ikke mere er meget nyt i forholdet, og måske derfor er det heller ikke længere så spændende. Måske er ham fra byen bare interesant i et par uger, og så dør det ud. Jeg ved ikke, om jeg skal sige det til min kæreste nu, eller om jeg skal vente et par uger for at se, om det med ham fra byen dør ud, eller om det fortsætter, og jeg begynder at blive glad for ham. Jeg tør nemlig ikke at sige noget nu, uvidende om alting, fordi jeg går i klasse med min kæreste. Og vi er i samme vennegruppe, så det sætter meget på spil, føler jeg.
Jeg har virkelig brug for et råd til, hvad jeg skal gøre i den her situation. Skal jeg udforske det med ham fra byen og derfor slå op med min kæreste nu? Skal jeg fortælle min kæreste om den anden og se, hvordan han reagerer på, at jeg også har fået interesse for en anden? Skal jeg vente og se, hvordan det udvikler sig med ham fra byen, og derefter fortælle det til min kæreste?

Svar
Kære Kvinde
Tak for din henvendelse til brevkassen.
De problemer du nævner
Du er i et forhold med en kæreste, som du hygger dig med. Nu har du mødt en ny fyr ude i byen, som du føler dig tiltrukket af, og oplever, at du klinger med. Du er i et dilemma og spørger, hvad du skal gøre.
Problemet set fra min vinkel
Først vil jeg anerkende dig for selvindsigt. Du nævner, at du er et kæmpe tryghedsmenneske. Hvad er det, der gør, at du er det? Har du tidligere oplevet utryghed? Har du det bedst med at være i forhold?
Ved dit forhold med din kæreste nævner du, at du oplever, at I ikke har så meget sammen, I kan grine og se film. Hvad er det du gerne vil have I et forhold?
• Er det en større dybde?
• Flere fælles interesser?
• Hvad kan du selv byde ind med?
• Hvilke forventninger har du til en kæreste?
Måske kunne du skrive ønskerne ned, så du ser det sort på hvidt. Dermed bliver det tydligere, hvad du skal gå efter.
Mødet med den nye fyr
Du oplever det som spændende, han er interessant, og du vil gerne udforske tingene med ham. Samtidig er du bevidst om, at det nye bekendtskab måske kun er interessant et par uger.
Du går i klasse med din nuværende kæreste, og I har samme vennegruppe. Som du skriver, der er meget på spil. Jeg er enig.
Du kommer længst med ærlighed
Her er det så, du beder om et råd fra mig. Du virker som en pige, der vil gøre tingene på en ordentlig måde. Kunne du overveje, at du fortæller din kæreste, at du har mødt en ny fyr? Så tingene er åbne.
Og til den nye fyr kan du måske sige, at du har brug for tid til overvejelse i forhold til, hvad der skal ske med jeres relation.
Til tider kan tiden og det at være i ro gøre noget godt for os. Ved ovenstående valg kan du bevare dig selv og ikke blive plaget af dårlig samvittighed, fordi du er åben om dine overvejelser.
Bliv klogere på tryghedsmennesket
Alternativ kan du også holde en pause fra at være i forhold og bare være dig selv og måske arbejde med temaet tryghedsmenneske? Du kan evt. søge litteratur om emnet eller få hjælp fra en, du har tillid til eller en fagperson..
Har du nogle omkring dig, som du har tillid til og kan drøfte fremtiden og valgene med? Ellers kan du overveje at kontakte Headspace og få en samtale med en af deres rådgivere.
Jeg ønsker for dig, at du bliver afklaret i at tage det rigtige valg for dig. Der er i sidste ende ikke andre end dig selv, der kan tage valget.
Ellen Hedelund, Psykoterapeut