Jeg sover dårligt sammen
med min kæreste
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg har problemer med at falde i søvn, når min kæreste sover hos mig. Vi tilbringer ofte en weekend sammen, hvor jeg så næsten ikke sover den første nat, men den anden nat kan jeg nemmere falde i søvn. Min kæreste er hurtig til at falde i søvn. og sover rigtig godt sammen med mig.
Det føles, som om jeg ikke helt kan slappe af, når han er der. Så kan jeg jo gå glip af noget. Jeg prøver at slappe af, men det er svært. Jeg ligger og tænker og lytter og mærker. Imens han ligger og snorker. Jeg sover normalt fint og har et regelmæssigt søvnmønster, hvor jeg får nok søvn. Jeg falder aldrig særligt hurtigt i søvn, men det er meget nemmere for mig, når jeg sover alene.
Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal gøre ved det. Jeg vil gerne kunne sove sammen med min kæreste. Har I nogle gode råd?
Vh den trætte.

Svar
Kære trætte
Tak for dit brev til brevkassen. Jeg forstår virkelig godt, at det kan være frustrerende ikke at kunne falde i søvn, når du sover sammen med din kæreste, og jeg ville ønske, at jeg kunne komme med den helt rigtige løsning på problemet. Jeg er dog ikke på ingen måde søvnekspert, men du kan få mine tanker på din problemstilling.
Jeg tænker umiddelbart, at det er ret naturligt, at det kan være svært for dig at sove sammen med din kæreste, særligt den første nat, fordi du er vant til at sove alene. Det lyder til, at din krop og dit hoved generelt bruger en del tid på at finde ro, når du skal sove, og når der så pludselig er en, som sover ved siden af med nye lyde, så kan det være en endnu større udfordring at finde roen, fordi du ikke er vant til det.
Det er nok lidt svært at lave om på, eftersom det er en weekend engang imellem, at I sover sammen, men der er lidt forskellige muligheder, som du kan prøve af.
En ting er, at I sover i hvert jeres rum. Det er selvfølgelig ikke lige så hyggeligt, men når du alligevel ligger vågen, så kan du måske rykke ind i et andet rum, så du kan få noget søvn, og så komme ind igen om morgenen. Det betyder ikke, at I aldrig kan sove sammen, men det er nok nemmere for dig, hvis I på et tidspunkt bor sammen, for så vænner din krop og tanker sig til hans lyde og tilstedeværelse, når du skal sove.
En anden ting, som måske kan hjælpe dig, er at sørge for at være rigtig træt, når I går i seng. Det kan være ved at gå senere i seng eller måske stå tidligere op om morgenen den dag, hvor din kæreste skal komme.
Du kan også prøve, når du ligger og ikke kan sove at lave bodyscan, hvor du fokuserer på forskellige dele af din krop og på den måde styrer din opmærksomhed, så du forhåbentlig kan få mere ro på dine tanker og måske kan falde i søvn.
Jeg håber, at du finder en måde, hvorpå du kan falde i søvn, og at disse forslag måske kan være dig til hjælp.
Mvh
Dina Lundberg, Psykolog