Min kæreste har slået op (c)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg er meget fortvivlet.
Jeg har været sammen med min kæreste i 6 1/2 år, og han slog desværre op med mig for ca. 3 uger siden.
Han mente at jeg var meget jaloux og havde et stort temperament.
Vi flyttede for 2 år siden vær for sig for en kort periode. Fordi at han var utrolig stresset og ikke kunne overskue tingene. Her boede vi hver for sig i knap 5 mdr. men sås jævnligt.
Jeg har så mange spørgsmål, og jeg er enormt såret over situationen.
Han slog op med mig, og jeg havde KUN 2 timer til at pakke mine ting og finde et andet sted at være. Så jeg tog hjem til en veninde at være. En uges tid efter hentede jeg det meste jeg kunne og smed det på opbevaring. Han var rigtig ked af det, da vi så hinanden. Og han havde skrevet et brev til mig på knap 5 sider, hvor han forklarede, at han stadig elsker mig men kunne ikke holde vores forhold ud, fordi vores kommunikation ikke var særlig god. Og han forklarede også, at han ikke kunne holde mit temperament og jalousi ud, og det var årsagen til hans beslutning.
Jeg vil ikke forsvare for meget. Men årsagen til, jeg var sur, var fordi han brændte vores aftaler af konstant, og jeg følte mig svigtet. Han havde et stort behov for at gå i byen, hvilket gjorde mig jaloux. Og det har vi prøvet at snakke om, men det kunne han ikke rigtig se.
Jeg savner ham mere end noget som helst andet og ønsker bestemt at gøre en stor indsats for at arbejde på mit temperament og jalousi, hvorved jeg håber at få ham tilbage. Men vil det kunne hjælpe? Jeg ved ærligt ikke, hvad jeg skal gøre af mig selv lige nu.

Svar
Kære fortvivlede!
Der er nærmest ikke noget, der gør så ondt, som når kærligheden går i stykker.
Helt overordnet er der kun én ting at gøre, og det er at respektere hans reelle udmelding: Han ønsker ikke, at I skal være kærester. Særligt når han føler presset af dit temperament og jalousi, så er det vigtigt, at han oplever respekt for sit valg.
Han har også gjort sig umage og skrevet et langt brev, hvor han forklarer sig, så godt han kan. Det siger måske noget om, at jeres forhold har haft stor betydning for ham også. Det står lidt uklart for os, hvad han lægger op til, når han siger, at han stadig elsker dig? Mener han, at han ønsker et forhold, hvis ikke du er så fuld af temperament og jalousi? Hvis det er meningen, så er der jo noget at arbejde ud fra, hvis I begge ønsker det.
Det kunne lyde som om, at det ikke er et samspil I selv kan løse, når I nu to gange er stødt ind i så store problemer, at I må gå hver til sit. Derfor kunne det være en mulighed at tale med ham om, hvorvidt en terapeut kunne hjælpe jer med at finde ud af, hvordan I får det til fungere bedre. Når han skriver, at han stadig elsker dig, men at der er nogle ting, som han ikke kan leve med, så er der noget meget konkret at arbejde med ud fra et ret godt udgangspunkt, nemlig at kærligheden faktisk er til stede. I kunne måske lægge ud med at ringe til den anonyme telefonrådgivning, som I kan finde her på hjemmesiden. Det er helt gratis. Hvis det giver mening for jer, så kan I kontakte en parterapeut for at få et længere forløb. Det er vigtigt, at I er enige om, hvad målet med det er. Er det for at finde ud af, om det overhovedet skal være jer, eller er det med det udgangspunkt, at I elsker hinanden og vil finde ud, hvordan I kan få det til at fungere bedre?
Du er også velkommen til selv at ringe til den gratis telefonrådgivning. Det kunne både være en hjælp midt i din fortvivlelse, og en hjælp til at finde ud, hvordan du kan komme videre.
Overordnet er du altså nødt til at udtrykke din respekt for hans beslutning, men du har selvfølgelig altid lov til at fortælle ham, hvad du føler for ham – bare du gør det uden at presse ham. Det er en god idé for dig selv at arbejde med dit temperament og jalousi, og igen kan en terapeut måske være en mulighed for at komme lidt mere til bunds i det. Det er måske en problemstilling, som ikke kun er relevant, hvis I skal finde sammen igen, men også hvis det ikke bliver jer igen, og du senere i livet møder en anden. Nu ved vi ikke, om du har været kærester med andre, og om det kun er dit sidste forhold, at du bliver overvældet af de følelser, eller om det kan komme i spil i andre relationer. Om det vil hjælpe i forhold til at få ham tilbage, er det kun ham selv, der vil kunne svare på.
Vi vil ønske dig det allerbedste og håber, du kan bruge vores svar til noget.
De bedste hilsner
Mona og Per Ladekjær,
Parrådgiver og psykoterapeut
Mona og Per Ladekjær, Parrådgiver og psykoterapeut