Utroskab (b)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Har brug for at få en udenforståendes syn på situationen.
Jeg er en kvinde på 38 år som mødte manden i mit liv for 7 år siden. Det første år havde vi det rigtig godt, men efter 2 år opdagede jeg, at han skrev meget seksuelt med flere forskellige kvinder via SMS. Min verden brød sammen, og vi levede i krise, hvor han bedyrede, at han ikke vidste hvorfor og at han ville os. – Det kulminerede med at han overfaldt mig fysisk og jeg flygtede på krisecenter med min dengang 2-årige datter (svært handicappet).
Vi var fra hinanden i 4 måneder hvor han var ulykkelig og virkelig kæmpede for at vinde os tilbage, og da han gennemførte et program for voldelige mænd med succes, valgte jeg at give os endnu en chance.
De efterfølgende 5 år har jeg kæmpet hårdt for at få tilliden tilbage til ham ifht. andre kvinder og det lykkedes faktisk. Jeg anede ikke uråd….
For 8 måneder siden opdager jeg så, at han igen har en meget intens, flirtende og seksuel flirt kørende med en kunde i hans butik (han er selvstændig). Jeg går fuldstændig ned med flaget der, får en depression og kan hverken sove eller spise.
Han bagateliserer ALT og forsøger på alle måder at lyve sig fra sine handlinger, hvilket resulterer i, at jeg selv må “grave” sandheden frem. I den forbindelse opdager jeg så, at han yderligere de sidste 4 år har haft en daglig hed affære med en anden kvinde, som han flere gange har haft sex med.
Igen nægtes og bagatelliseres alt og jeg må kontakte elskerinden for at få sandheden.
Situationen er nu, at vi (dvs. jeg) har brugt de sidste 8 måneder på at redde vores forhold. Jeg troede på at han virkelig fortrød og stolede på hans åbenhed ifbm. hans telefon osv. og er i mellemtiden blevet gravid. Har så lige opdaget at han alligevel har haft løbende kontakt on/off med kunden der – og mødtes med hende 3 gange for at “hygge” og nusse .
Det var bare dråben for mig! Jeg er helt død i mine følelser for ham nu. Er fuldstændig ligeglad ved tanken om ham og en anden, og det har jeg fortalt ham.
Han vil dog ikke acceptere et brud og insisterer på at NU er alting anderledes. At han ikke vil leve sit liv uden mig og børnene. Han vil have endnu en chance.
Jeg er bare færdig med hans løgne og orker ikke at stable et forsøg på tillid op til ham igen. Det føles fuldstændig meningsløst overhovedet at forsøge, da jeg er overbevist om, at han bare starter forfra, og jeg gider simpelthen ikke bruge resten af vores liv på at skulle kontrollere alt hvad han siger og gør.
Jeg føler mig så ydmyget, nedgjort og ført bag lyset. At han har “tvunget” mig til at leve på komplet falske præmisser de sidste 4-5 år. For jeg er aldrig blevet spurgt, om jeg ville leve med min. 3 i vores forhold (kvinderne kendte til mig hele vejen).
Jeg føler, han har kasseret mig hver eneste gang han har valgt at gå over grænsen med dem, da han kendte konsekvensen fra 1. gang, og alligevel har han ment, det var “risikoen” værd.
Nu er jeg der, hvor det er helt fint for mig, at han vælger dem til og mig endegyldigt fra…. Men det vil han slet ikke høre tale om ???? Han vil mig og kun mig påstår han.
Han har ikke råd til terapi, så det kommer ikke på tale.
Er jeg helt forkert på den ved bare at give op, og etablere et liv selv for mig, min datter og vores ufødte barn? Er forvirret over ham og har brug for en second opinion.

Svar
Kære spørger med brug for en second opinion
Vi kan godt forstå, hvis du oplever, at dine følelser og din tillid er borte. Det lyder til, at du virkelig har forsøgt, men har erfaret, at det er en umulig opgave. Du skal også vide, at det er naturligt, at du ikke har tillid til ham. Det er en massiv historie af svigt, løgne, vold og utroskab, du har været udsat for.
Tilgivelse og tillid
Af og til er det muligt i et forhold at gå ind i tilgivelse og en proces med forsoning og tillid. Tilgivelsen er mulig – selv overfor fjender. Men forsoningen og tilliden kræver, at begge parter ønsker at genoprette tillid, og at man viser sig tilliden værdig igen. Der er helt sikkert en menneskelig grænse for, hvor alvorligt og hvor mange gange tilliden kan brydes og genoprettes. I dit tilfælde er det naturligt, hvis grænsen er nået.
Gør noget nyt
Derfor er det umuligt for jer at redde jeres forhold, hvis ikke I gør noget radikalt anderledes, end det I har gjort indtil nu. Måske kender du sætningen: ”Hvis du gør, som du altid har gjort, får du det samme resultat”. Hvis jeres forhold skal reddes, så skal I søge professionel hjælp sammen. Det lyder som om, at der er et mønster i jeres forhold, der skal brydes. Det er straks meget sværere at sige for en udenforstående, om det overhovedet er muligt. Det er derfor, vi vil anbefale jer at søge professionel hjælp sammen, fordi det vil kræve meget mere fornemmelse af jer som par, og det vil kræve et meget seriøst forsoningsarbejde mellem jer. Hvis han vælger ikke at have råd, så tilkendegiver han også, at han ikke satser tilstrækkeligt på jeres forhold.
Vælg med hovedet
Vi er bekymrede for både dig og dine børn. Det er vigtigt, at du vælger en god fremtid for både dig og dine børn, og det skal du vælge med både hjerte og hoved. Lige nu er dine følelser helt døde, men du skal vælge en fremtid med hovedet også, så hvis du på et tidspunkt efter et brud alligevel skulle få følelser for ham, så har du taget et valg – også med hovedet. Nogle af de ting, du skal tænke over om fremtiden kunne være: Vil han nogensinde blive god for dig? Vil det nogensinde blive godt for dine børn at vokse op i det klima, der er mellem dig og ham? Hvis dine børn havde en stemme og var i stand til at give dig et godt råd, hvilke råd ville de så give dig?
Tag et serviceeftersyn
Vi er også lidt bekymrede for, hvad der har fået dig ind i sådan et forhold og fået dig til at blive hos ham? Måske er der også noget i dit eget liv, som du skal have kigget lidt på. Du kan eventuelt opsøge en sjælesørger (f.eks. en præst), som har tavshedspligt og kunne snakke med dig om kærligheden. Det kan jo være, at du vil finde en ny kæreste, og det skulle gerne være et meget mere sundt forhold.
Vi vil ønske dig det bedste for dig og dine børn.
Kærlig hilsen