Utroskab med en man hader
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er en mand, som i 2015 valgte at forlade min kone og to børn, efter 16 års samliv og mange skænderier, der gik ud børnene. Min kone ville ikke acceptere skilsmissen, fordi hun mente, at man ikke må splitte en familie lige meget hvad.
I 2015 mødte jeg en sød kvinde på min arbejdsplads og vi blev kærester hurtigt. Hun var selv blevet skilt et par år tidligere og havde to mindre børn.
Vores forhold går godt, men der er store problemer med min ekskone, og hun kræver hele tiden, at jeg skal vælge mellem mine børn og min kæreste. Så min kæreste bliver tit valgt fra, fordi mine piger ikke ønsker at være sammen med min nye kæreste.
Jeg plagedes hele tiden af dårlig samvittighed og følte at jeg hele tiden enten svigtede min kæreste eller mine børn.
Vi holder ud, men jeg føler mig presset af min ekskone. Jeg prøver hele tiden og tale hende til rette og vi har mere og mere kontakt, selvom jeg ikke kan holde hende ud… Det ender med at jeg er utro med hende nogle gange, selvom vi hader hinanden, og vi ringer sammen i lang tid.. Jeg tør ikke fortælle min nye kæreste det, da jeg elsker hende og er bange for at miste hende.
Jeg stopper forholdet med min eks og flytter sammen med kæresten her i slutningen af 2018, og vi har det fantastisk sammen og mine piger er begyndt at acceptere hende.
Desværre sender min ekskone lydfiler af vores samtaler til min kæreste og pludselig er vores forhold slut.
Vi har begge fået et traume og en depression, og jeg er fortvivlet, fordi jeg stadigvæk elsker hende. Vi er nu flyttet fra hinanden, og hun vil bare have fred, siger hun, mens vi begge går til psykolog. Hun siger, at jeg skal vende mig til et liv uden hende og om vi mødes igen når vi begge har fået det bedre må tiden vise.
Jeg har angst for at være alene, og det stammer fra min barndom, fordi jeg blev svigtet af min mor.
Jeg ved slet ikke, hvordan jeg skal komme videre, og jeg savner hende hver eneste dag. Jeg forstår ikke, hvordan jeg kunne svigte hende for en, jeg slet ikke kan lide.
Det eneste jeg ved er, at hun skal have fred for at kunne hele efter det svigt hun må have følt pga. mig.
Hilsen Den ulykkelige

Svar
Kære ulykkelige
Det lyder som en rigtig svær situation for dig at stå i. Godt, at du har søgt hjælp hos en psykolog, og måske er din psykolog også den bedste til at hjælpe dig med at komme videre.
Nogle gange skal man måske ikke videre lige nu og her. Forstået på den måde, at det er godt at give sig selv lov til at have det, som man har det. Det er en stor sorg at miste én, man holder af, og det skal du give dig selv lov til at være ked af og sørge over. Smerten over det, du har mistet, kan lære dig noget om, hvilke værdier, du vil bære med dig i resten af dit liv og hvilke drømme, du har for fremtiden.
Måske skal du også bruge lidt tid på at kigge tilbage, inden du skynder dig videre. Hvorfor gik det, som det gik? Hvad førte til, at du valgte at svigte din kæreste for at have et forhold til din eks-kone? Der kan være mange grunde. Har du svært ved at sige nej, sige fra og stå fast? Så er det vigtigt, at du begynder at øve dig på det, så det ikke kan ske igen. En krise er altid en mulighed for at lære noget, som man kan tage med sig videre, og det håber vi, at du giver dig selv tid til og mulighed for – inden du skynder dig videre.
Ofte hænger utroskab sammen med, at vi ikke passer vores eget parforhold ordentligt. Det kan tydeligt læses, at du er glad for din eks-kæreste, men var der måske noget i parforholdet, som gjorde det svært? Noget du måske også skal have kigget på, inden du skal videre. Især hvis I finder sammen igen, så er det vigtigt, at der ikke er den samme jordbund for, at der kan vokse ukrudt op, som kan føre til utroskab igen.
Utroskab koster for alle. Det har selvfølgelig kostet for din eks-kæreste, men det kan også have kostet noget for dig selv fx i form af mistet selvtillid og selvværd. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på dig selv og får bygget det op igen, før du kommer videre. Med din forhistorie af svigt fra din mor, kan det være, at det vigtigste lige nu er, at du får et bedre forhold til dig selv. Det vil gøre det nemmere at være alene, og det vil også have en kæmpe betydning i fremtidige relationer.
Der er en ting, som bekymrer os i det, du skriver. Det lyder som om, at der er en lille dør på klem om at finde sammen igen. Det kan være svært at komme videre, hvis du ikke er fri af din fortid. Hvis du finder en ny kæreste og din eks-kæreste så pludselig viser interesse for dig igen, hvad vil du så gøre?
Det kan også være svært at lede efter en kæreste, fordi du stadig er lidt bundet til din eks-kæreste, og du kan ikke være sammen med din eks-kæreste, fordi hun skal hele. Er det til at holde til? Det betyder, at du står i en uudholdelig situation, hvor du hverken er købt eller solgt, hvis du går og venter på, at din eks-kæreste kommer tilbage.
Det lyder som om, du har lidt svært ved at lukke døre – både til din eks-kone og din eks-kæreste. Det er vigtigt, at du bliver mere bevidst om, hvor du står i forhold til dine gamle relationer, og hvad du skal med dem. For du kan ikke bruge det til noget at have lidt af det gamle. Du kan først komme videre, hvis du lægger det bag dig. Alt hvad du ønsker af nærhed, venskab og samliv kan nok ikke opfyldes af dem, men må findes et nyt sted. Det er smertefuldt, og det er derfor, at vi skriver, at du også skal give dig selv lov til at sørge over alt det, du har mistet.
Lige nu står du et svært sted, men hvad får dig til at overleve eller hvad gør det lidt nemmere at udholde? Brug lidt tid på at reflektere over det, for det er nogle af de ting, som er vigtige for dig, som du skal være bevidst om at prioritere i dit liv lige her og nu og i fremtiden.
Vi håber for dig, at du kommer godt videre, når sørgetiden og krisen er gennemlevet.
Kærlig hilsen