Min kæreste ryger meget hash
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Min kæreste ryger rigtigt meget hash i hverdagen. Han ønsker ikke at stoppe eller gå i behandling, da han ikke ønsker abstinenser. Det slider meget på mig, at jeg hele tiden føler, at hashen er vigtigere for ham, end jeg er. Han ved godt, at jeg ikke er fan af, at han har hash liggende i vores lejlighed og slet ikke i de mængder, som han køber. Det respekterer han ikke, fordi han får mængderabat. Jeg ved snart ikke, hvad jeg skal stille op. Jeg bliver gang på gang mødt af, at han argumenterer for, hvorfor hash er godt og at det ikke skader. Han sammenligner det også med min styrketræning.
Han er lige løbet tør for hash og fik dermed abstinenssymptomer. Det gjorde, at han meldte sig syg fra sit arbejde og det var lidt dråben for mig. Han lover mig hver måned, at han vil skære ned på sit misbrug, men intet sker, så min tillid til det er opbrugt. Han har også har løjet omkring, hvor meget han ryger og gemt skodder væk, når jeg kom hjem så jeg ikke kunne se hvor meget, han faktisk havde røget. Det gør han ikke længere, siger han.
Kan jeg tillade mig at give ham et ultimatum om enten hash eller mig?

Svar
Kære kvinde
Det handler ikke kun om hash’en
Man skal ikke læse meget om hash, for at vide, at det ikke er sundt – hverken her og nu eller på lang sigt. Din beskrivelse af din kærestes forbrug og reaktion, når han løber tør, kan tyde på, at han er afhængig af hash. Hans argumentation for hashens gode virkninger og sammenligning med din styrketræning kunne tyde på, at han ikke har noget ønske om at stoppe. Måske heller ikke selvom han bliver præsenteret for information, der siger noget om ulemperne ved hash.
Jeg har stor forståelse for dine frustrationer. Ikke mindst fordi det jo ikke ”kun” handler om hashen, men også om de virkninger den har på hans personlighed. Fx at han lover uden egentlig at ville holde og lyver, når du konfronterer ham.
Hash kan hænge sammen med andre problemer
Ligesom et alkoholmisbrug kan være et forsøg på at dæmpe psykiske problemer, kan din kærestes misbrug også hænge sammen med dybereliggende problemer. De vil aldrig kunne løses gennem hashen; der skal behandling til. I første omgang for at stoppe hashmisbruget. Det er han lige nu ikke interesseret i at gå i gang med.
Opbrugt tillid
Når hans hashmisbrug på den måde har opbrugt din tillid, vil det være både fair og nødvendigt, at du stiller ham et ultimatum om ”dig eller hash”. Samtidig skal du nok være realistisk. Selvom det måske kan få ham til midlertidigt at vælge hashen fra, er din tillid til ham allerede opbrugt. Du vil måske kunne opleve et lille håb, men bare små tilbageskridt hos din kæreste, kan tære yderligere på dig og jeres forhold. Der er sandsynligvis en skæv fordeling i jeres samliv: Han kan opleve dig som en, der holder øje med hans forbrug, og som han derfor føler sig nødt til at lyve for. Den dynamik kan komme til at følge jer fremover.
Kom godt videre
Jeg ved ikke, hvor længe I har været sammen, eller hvor stærke dine følelser er for ham. Det kan være svært at stille et ultimatum, da det potentielt kan betyde, at I ender med at gå fra hinanden. Uanset hvad du vælger, håber jeg for dig, at du kommer godt videre. Måske kan du finde noget hjælp ved at læse et svar til en anden i samme situation. Du kan også finde rådgivning ved nogle af behandlingscentrene.
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder