Vender min kæreste tilbage til mig?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkasse
For 2 uger siden valgte min kæreste at gøre det forbi, fordi hun ikke mener, hun har tid til at være i et parforhold med mig. Samtidig siger hun, at hun elsker mig rigtig højt og ikke har lyst til at miste mig.
Billeder på Facebook af os igennem tiden og civilstand er heller ikke slettet. Den telefoniske kontakt og beskeder på Snapchat er stadig aktiv. Jeg har på fornemmelsen, at det måske bare er en fase, hvor hun har brug for at tænke over tingene og finde sig selv. Hvad tænker I her i brevkassen?

Svar
Kære brevskriver
Jeg er usikker på, om jeg kan give dig et brugbart svar, da du ikke fortæller noget om jeres fortid sammen: Hvor længe I har været kærester? Hvor ofte I er sammen? Hvordan I har haft det sammen tidligere?
Men alt afhængigt af, hvor meget tid I tidligere har brugt på at pleje jeres kæresteforhold, kan der måske være tale om, at din kæreste her og nu oplever sig presset til at skulle investere mere, end hun har overskud til lige nu. Måske er der samtidig andre områder, som kræver mere af hendes tid og opmærksomhed end tidligere?
Tag en snak med hende
Jeg ved ikke, hvordan din kæreste har valgt at gøre det forbi. Jeg ved heller ikke, om hun har givet dig nogle årsager til det, men når hun siger, at hun stadig elsker dig og ikke har lyst til at miste dig, så vil det være relevant, at du spørger, om hun forestiller sig, at I kan blive kærester igen på et senere tidspunkt. Du må også spørge hende, hvor lang tid hun evt. har brug for til at overveje det.
Samtidig kan du benytte lejligheden til at spørge ind til, hvordan hun har oplevet jeres kæresteforhold? Om der er noget, hun har savnet? Om der er noget, hun er usikker på i forhold til dig og jeres måde at være sammen på? Hvilke fremtidsdrømme og forestillinger hun har?
En dybere samhørighed
Hvis et kæresteforhold skal udvikle sig til noget blivende – og noget som begge ønsker at arbejde videre på, så er det rigtig vigtigt at finde ud af, hvilke fælles værdier og drømme I vil arbejde ud fra. Ofte begynder et kæresteforhold med den fysiske tiltrækning, og hvis det hurtigt udvikler sig til også at være et seksuelt forhold, så opstår der på et tidspunkt et behov for en oplevelse af en dybere samhørighed. Her er det vigtigt at lære hinanden bedre at kende – at kunne dele følelser, opleve tryghed og samhørighed og at kunne være uenige på en konstruktiv måde. Hvis den side af kæresteforholdet ikke bliver taget op, bliver det på sigt svært at finde noget at bygge en fremtid sammen på.
Hvor står du selv?
Uanset din kærestes overvejelser er det også vigtigt, at du spørger dig selv, hvor lang tid du evt. er villig til at vente på, om hun ønsker at genoptage jeres kæresteforhold. Og at du også tør være realistisk og overveje, om hun bruger forklaringen med manglende tid for at undgå at fortælle, at hun er usikker på sine følelser og egentlig helst vil afslutte jeres forhold helt, men bare gerne vil undgå at gøre dig alt for ked af det lige nu.
Tag kontakt til hende og få klarhed, så du ikke går og håber og venter på noget, som måske ikke kommer. Hvis du har brug for at tale med nogen om det hele, kan du ringe til Partelefonen, hvor du kan få gratis rådgivning.
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder