Min kæreste har slået op (d)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Kære brevkasse
Jeg er er en kvinde på 43 år som sidste sommer mødte en dejlig mand.
Jeg blev hurtigt introduceret for hans tre børn.
Det første halve år var det hele dejligt og vi vidste at vi ville hinanden. Han solgte sit store hus og flyttede i noget meget mindre. Jeg var hos ham fra fredag til ugen efter. Så skulle jeg selv hjem til min dreng. Vi har ikke børn på samme tid, og afstanden var vi også begge klar over fra starten. Efter flytningen var han meget træt og tror også at det var en stor omvæltning at skulle bo i noget mindre 3 børn en voksen og en hund. I den sidste tid har jeg oplevet at han har været fraværende, – roser mig ikke så meget mere. Inden flytningen sagde han, at jeg ikke skulle være usikker på ham og at han gerne ville mig. Nu er han lige kommet hjem fra skiferie med sine børn. Vi har ikke set hinanden i tre uger og nu har han slået op med mig pr. mail. Jeg er meget ked af det og ville gerne at han havde sagt det til mig under 4 øjne. Han skriver, at han er kommet i tvivl om os og at han af og til gerne vil have mere rum med sine børn alene. Han er i tvivl om han kan blive lykkelig med mig, og afstanden mellem os er stor. Og hvis vi skal flytte sammen så går der en rum tid. Jeg har lige fået job.
Han har sagt at han har brug for lidt frihed for lige at gennemtænke os. Jeg må ikke kontakte ham han vender tilbage med sit svar inden udgangen af måneden. Når han får sine børn om torsdagen så kommer jeg tit først dér om søndagen så de kan have lidt alenetid sammen med deres far, og det har vi selvfølgelig snakket om. Jeg kommer ikke bare uanmeldt. Når jeg har min søn er han uden børn og har også tid til at være alene der. Vi har tre dage hver anden uge uden børn. Vi kan ikke rigtig få det til at passe med ekskæresterne at få ændret deleordningen. Mit spørgsmål er om det mon er helt slut eller om han lige skal mærke efter om han savner mig og har de rigtig følelser for mig i tænkeperioden. Jeg håber og ønsker at det bliver ham og mig. Jeg er også til at snakke med og syntes jeg er meget rummelig mht børnene…og at give plads .. jeg holder mig også tilbage med mine følelser, når de er hos ham. Lader børnene sidde tæt i sofaen med deres far, når de har brug for det. Ved ikke om i kan råde mig.. det er jo op til ham..nu..
Han er bare en så vidunderlig mand og selvom mit hjerte er såret lige nu .. så kan jeg ikke sige noget dårligt om ham. Jeg vil give ham al den tid og rum, som han har brug for til tænke bare han bliver min igen.
Ser frem til at høre fra jer.
På forhånd tak.

Svar
Kære Du
Hvor kan livet nogle gange være svært.
Det ene øjeblik, lykkelig forelsket, og med en drøm om
…… kærlighed
…… tosomhed
…… fælles fremtid
…… fællesskab
…… tryghed
…… passion.
Jeg ved ikke, hvad din drøm indeholder, så det er gætterier.
Men pludselig rykkes tæppet væk under dig, og det, som du troede på og regnede med, er væk.
Selvfølgelig er du ked af det, ulykkelig og såret.
Som du selv skriver, kan jeg ikke fortælle dig, hvad det ender med. Hvad din ekskæreste beslutter. Og jeg kan heller ikke fortælle dig, hvorfor han reagere, som han gør. Det vil bare være gætterier, og det fører ingen steder hen.
Men jeg tænker på, om han (og du) er fri, altså følelsesmæssig, af tidligere forhold.
Hvor længe siden er det, at han blev alene? Er der noget uafsluttet der, som han bærer med ind i jeres forhold? Og har du noget uafsluttet , som du bærer med?
Det kan måske være en tanke værd….
Det, jeg kan gøre, er at give dig nogle ideer, til hvordan du kan takle det, og nogle spørgsmål, at reflektere over.
Gode råd
Tag dig af dit ulykkelige hjerte.
Du er naturligvis ulykkelig og ked af det. Selvfølgelig er du det.
Giv dig selv lov, til at være ked af det. Du kan sikkert finde tidspunkter, hvor du kan græde i fred, uden at du inddrager din søn i det. Du kan fortælle ham, at du er ked af det, og hvorfor, men uden at han skal være en del af det, og uden at han skal bære smerten sammen med dig. Smerten er din, og ikke hans.
Kig på dine sår
Du skriver, at dit hjerte er såret, og det er fuldt forståeligt. Alle bliver såret, når de møder afvisning.
Men hvad handler din sårethed om?
Handler det om – afvisning af dig?
Handler det om – afvisning af din kærlighed?
Handler det om – at han slog op via mail?
Handler det om – din bristede drøm?
Handler det om – ????
Det kan handle om alt muligt, og er sikkert en blanding af det hele.
Men prøv at kigge lidt på det, og se dybt i dig selv. På den måde kan du bedre tage dig af det, og få det lagt bag dig.
Vær ikke bange for kærligheden
Uanset, hvordan udfaldet bliver, ønsker jeg for dig, at du ikke bliver bange for kærligheden. Når vi såres og svigtes i kærlighedes-relationer, kan vi nogle gange komme til at lukke os, omkring os selv, for at beskytte os mod smerte.
Det er en naturlig reaktion, – i hvert fald for en tid. Men husk, at åbne op igen.
Både for at kunne modtage og give kærlighed. Ellers bliver hjertet forstenet og fyldt med mistro og bitterhed.
Når din eks vender tilbage med svar…
Hvis det bliver jer to igen, vil jeg gerne opfordre jer til at tage en lang snak, om
– forventninger
– fremtid
– evt læse bogen. ” Kærlighedens 5 sprog” af Gary Chapman. Det er en god og tilgængelig bog, som kan åbne op, for en dybere snak i parforholdet.
– Du skal fortælle ham, om din sårethed og hvad det har gjort ved din tillid til ham.
Hvis han finder ud af, at han ikke vil satse på en fælles fremtid med dig, skal du huske at
– Sørge det, du skal sørge.
– Opsøge og dyrke dit netværk.
– Holde fast i dig selv.
– Vide, at det ikke gør dig mindre elsk-værdig.
Jeg håber, at du kan bruge lidt af det, til at komme videre.
Uanset om det bliver alene eller sammen med din kæreste.
Jeg ønsker dig alt muligt godt,
Og husk, – pas godt på dig selv. Der er kun een af dig!
Kærlig hilsen
Inger Lene Christensen,
Pædagog, psyko-og familieterapeut