Utroskab (e)
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Ååh det et langt brev… Min mand har været mig utro efter kun 3 mdr ægteskab. Vi har været sammen i 17 år. Vi har 6 års ægteskabsdag snart. Jeg vil intet ang sex! Han brugte 20000,- på ludere… Jeg aner ikke hvad jeg gør??

Svar
Kæreste du
Selv om dit brev var kort, kan jeg fornemme længden og dybden af din smerte, sorg og forvirring.
Du har opdaget at din mand, har været utro – gennem længere tid, og brugt store summer på det. Jeg tænker, at du er helt fyldt op af følelser, som du ikke ved, hvad du skal stille op med. Du føler dig snydt, bedraget, ført bag lyset, svigtet, ydmyget, nedgjort, ked af det, trist, vred og har måske også lyst til hævn. Du spekulerer på, om du har levet på en løgn. Om han nogensinde har elsket dig, og i forlængelse deraf kan du måske få den tanke, om du er værd at elske.
Du ønsker måske både, at han skal forsvinde, og at han skal blive. Og kan få lyst til både at angribe ham, og trække dig tilbage og gemme dig i et hjørne af verden, hvor du kan slikke dine sår og bare forsvinde. Du både elsker og hader ham. Allerhelst vil du nok bare gerne kunne skrue tiden tilbage, så det aldrig er sket.
Tag dig af dig selv
Du er i krise. Og nu skal du først og fremmest tage vare på dig selv. Du er blevet såret og svigtet, af den du troede, du mest af alt kunne stole på. Alle dine følelser er fuldt forståelige og naturlige. Giv dem plads, men handl ikke på dem. Forestil dig, at du er et barn, som har alle disse følelser. Og trøst dit indre barn. Du er både barn, med alle disse forvirrende og stærke følelser, og du er en voksen, som trøster og passer på det lille barn. Dit “voksne jeg” passer også på, at barnet i dig ikke gør noget overilet.
Lige nu, giver det ikke mening, at forsøge at forstå og få forklaringer på din mands utroskab. Lige nu handler det om, at du forstår dig selv, dine følelser og tanker, og at du “kommer tilbage til dig selv”.
Jeg vil kraftigt opfordre dig til at opsøge en terapeut, som kan hjælpe dig med at få en smule orden på kaos.
Senere vil det være oplagt, at I går i terapi sammen, hvis det på nogen måde er muligt. Uanset om, I vælger at blive sammen, eller I går fra hinanden.
Utroskab ligger en afgrund af mistro, vrede, skyld og mange andre svære følelser mellem jer, som I vil tage med jer videre i livet, og påvirke jeres indbyrdes forhold, hvad enten det bliver sammen eller hver for sig. Det vil også have indflydelse på nye relationer.
Lyst til hævn
Jeg ved, at ønsket om hævn, kan fylde rigtig meget, når man er blevet alvorligt såret. Man kan have en dyb trang til at påføre den anden en voldsom smerte, så man ikke er alene om det. “Så kan han lære det”. Hævn er aldrig en løsning. Man kan bilde sig selv ind, at det vil lette smerten et øjeblik, men bagefter er smerten og sorgen bare endnu større. Og man får bare endnu en sten at bære på, og endnu et bjerg at skulle over, nemlig skyld. Jeg kan ikke sige det stærkt nok, drop tanken om hævn.
Kære du. Det er ikke megen hjælp, jeg kan give her og nu, gennem dette svar.
Dit liv er ramt af et jordskælv. Jeg ønsker, håber og tror, at du finder vej gennem murbrokkerne af knuste drømme, og svigt. Husk på, at jordskælvsramte har brug for hjælp. De har brug for vand, varme, mad og trøst. Og hjælp til at genopbygge det, som er knust og ødelagt. Med tiden vil du – med hjælp – finde ud af, hvilke materialer du kan genbruge. Nogle materialer skal renses og hugges til for at kunne indgå i et nyt byggeri, andre kan bruges som de er, og nogle skal blot kasseres. Det vil vise sig med tiden.
Pas på dig selv.
Kærligst
Inger Lene Christensen,
Pædagog, psyko- og familieterapeut