Skriverierne gør mig jaloux
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Jeg har, efter at have boet alene i 10 år, mødt en dejlig mand, som jeg elsker. Vi er begge over 60 år. Jeg er flyttet ind hos ham, og alt burde være godt. Han er desværre typen, som ofte glemmer at værdsætte mig, og jeg er temmelig jaloux anlagt. Dette blusser op, når jeg føler mig som en selvfølge. Vi har kun boet sammen i 1 år.
Min kæreste har 2 kvindelige venner, som er single, og som han af og til skriver sammen med. Før jeg kom ind i billedet, skrev de om store følelser, da hans tidligere kæreste døde få måneder før, jeg mødte ham. Nu gør skriverierne mig meget jaloux, selvom han ved konfrontation siger, at der ikke er noget i det, og at det er mig han vil have.
Jeg vil meget gerne vores forhold, men har mange lig i lasten med jalousi og svigt grundet tidligere forhold, hvor alkoholisme var en del af det. Hvordan kan jeg opbygge tillid til min kæreste, og er det i orden med singlevenner af modsat køn? Hader den kontrollerende del af mig selv, som desværre opstod i ægteskabet med en alkoholiker. Den frustrerede.

Svar
Kære frustrerede
Tak for dit spørgsmål til os her på Parvis. Først tillykke til jer med jeres stadigvæk nye forhold, hvor I er ved at lære hinanden endnu bedre at kende. Som du skriver, er der noget jalousi, der forstyrrer jer, og jeg vil forholde mig til denne tematik i besvarelsen.
Lidt om din jalousi
Du nævner selv, at den stammer fra et tidligere forhold med en alkoholiseret mand. Puha! Det sætter oftest meget ubehagelige spor at være i et forhold, hvor der er misbrug. At være i sådan et forhold er at blive udsat for tillidsbrud og svigt igen og igen, og I, der lever i sådanne forhold, indser med tiden, at enten må man forlade forholdet eller miste sig selv – man kan simpelthen ikke blive ved med at holde til de gentagne svigt og den løgn, man er omgivet af. Det tærer enormt på et menneskes mentale kræfter at være i et forhold, hvor der er misbrug. Jeg er lidt nysgerrig på, om du har fået hjælp til at bearbejde (professionelt) den periode af dit liv – hvis ikke, vil jeg anbefale at tage kontakt til en med erfaring inden for misbrug og parrelationer. Jeg fornemmer på det, du skriver, at du kommer ind i de gamle mønstre med din nye og dejlige mand – og det er brandærgerligt, hvis din fortid skal ødelægge dit nuværende forhold og jeres kommende fremtid sammen.
Jalousi i et parforhold
Noget af det, som kan hjælpe et parhold, hvor der er jalousi, er, at at begge parter prøver at rumme hinanden og de komplicerede følelser, der er på spil. I jeres tilfælde handler det om, at din mand må rumme, at jalousien egentlig ikke har noget med ham at gøre, men at han  alligevel kan hjælpe din jalousi til at blive mindre ved at være sammen med dig, når du kan mærke jalousien rammer dig. Hjælpen er at møde hinanden, både den, der føler mindreværd og usikkerhed over sin jalousi, og den, der føler sig bebrejdet og uretfærdigt behandlet over at ”vække” jalousien i den anden. I skal møde hinanden også i det svære, som jalousi er. At arbejde med jalousi i et parforhold er,”at arbejde med det begge veje”, for det er belastende at mærke sin jalousi, og det er belastende at blive udsat for den.
Hvordan gør man? Man gør alt for ikke at skubbe den anden væk eller bebrejde hinanden eller sig selv. Selvlede og bebrejdelser forstærker jalousien og gør, at man så at sige bliver mere infiltreret og til sidst mister tålmodigheden med sig selv eller/og den anden. Når det sker, bliver jalousien ”ens egen fjende”. Oftest kommer man til at gøre det, ”man tror”, den anden har gjort mod en. Andre gange ”kommer man til” at gøre det, man igen og igen er blevet ”beskyldt” for at gøre, og så har ”jalousifjenden” sejret. Det må den ikke!
Jamen, hvad så med de andre kvindelige relationer han har! Ja, de var der, før du kom ind i parforholdet med ham, og dem skal du ikke gå i kamp med, for det vil være at leve sin jalousi ud. Jalousien kan man også leve ud i det skjulte, og der er den lige så ødelæggende, som når den leves ud i det åbne. Når det så er sagt, håber jeg sandelig, at din kæreste er en mand, der ikke bare ved, men også konkret viser, at du er kvinden i hans liv. Han kan hver dag vise, at du er hans eneste ene, og hans valg om at vælge dig kan udtrykkes i ord og handling – dagligt. Der er ingen, der skal finde sig i at blive taget for givet – det er så ødelæggende for os som mennesker. I skal sammen vise hinanden, at I har valgt hinanden – det går begge veje. Ikke sådan at vi kan elske hinanden ”lige meget”, men vi skal blive ved med at give til den ”usynlige parforholds boks”, som er imellem os. Hvis vi ikke giver til den, bliver den på et tidspunkt tom – og så er parforholdet ikke et parforhold længere, men blot to mennesker, der lever side om side uden at have noget betydningsfuldt at sige hinanden.
Jeg håber, I begge vil opleve, at den tillid, I har vist hinanden ved at indgå i et parforhold med hinanden, kan få bugt med den jalousi, som fra tid til anden dukker op og frustrerer.
Tillid skal mærkes
Tillid er samarbejdet med hinanden og tillid er samarbejdet med sig selv. Tillid gives og vises til hinanden og gives og vises til sig selv – det sker, når et menneske mærker sin betydning i mødet med sig selv og i mødet med et andet menneske. Du og I er nu så betydningsfulde for hinanden, fordi I er i et parforhold sammen. Det kan ikke opøves eller trænes, det skal mærkes! Jeg håber, at I vil bruge tid på det, for når et menneske mærker sin betydning, kan vi modstå ualmindelig meget modstand, som livet fra tid til anden giver os.
Jeg vil ønske dig og jer alt det bedste for fremtiden
De bedste hilsener
Ulrik Fogh Buch, Familie- og parterapeut