Udfordringer med samleje efter operation
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hejsa
Min mand fik for halvanden år siden en operation pga. forhudsforsnævring. Siden da har vi ikke været i stand til at gennemfører et samleje.
Han har ingen problemer med rejsning, men så snart han skal udføre samlejet bliver penis helt slap, da han slet ikke kan mærke, at han kommer ind. Han siger, at det er fordi, at jeg ikke er stram nok. Det er måske også rigtigt, men vi havde ingen problemer før hans operation!
Hvis jeg bruger hånd eller munden, er der ingen problemer.
Er der nogen steder, vi kan få hjælp, eller noget vi kan gøre, eller er det noget, vi bare må leve med?
Mvh H

Svar
Kære H
Tak for din henvendelse. Det er trist at læse, at jeres sexliv ikke fungerer, som I kunne ønske det, men der er heldigvis hjælp at få.
Inden jeg beskriver mulighederne for hjælp, vil jeg nævne, at der er en lang række ukendte faktorer, som gør det vanskeligt at være meget præcis i mit svar. Det er nemlig faktorer, som kan influere på jeres fysiske samliv.
Jeg er ikke klar over, hvor gamle I er, hvor lang tid I har været sammen, om du har født børn, om du fik fysiske skader i forbindelse med evt. fødsler. Jeg kender heller ikke omfanget af din mands operation, og det er også lidt uklart for mig, hvordan jeres sexliv var inden operationen. Havde din mand f.eks. smerter, og hvor lang tid måtte han vente på operationen? Lider han i øvrigt af sygdomme som diabetes, eller får han betablokker? Det er alt sammen noget, som kan have indflydelse på evnen og fornøjelse ved at dyrke sex.
Lad mig alligevel kort forsøge at pege på et par opmærksomhedspunkter.
Din mands fysik
Du skriver, at din mand blev opereret for halvandet år siden. Jeg går ud fra, at han ikke har problemer med sin penis i øvrigt og at vandladning og sædafgang fungerer normalt. Han kan jo også få fuld erektion. Hvis det ikke er korrekt opfattet, bør han kontakte sin læge. Uanset hvilket indgreb han har fået foretaget, bør følsomheden have været tilbage på penishovedet det sidste år – se evt. patientvejledningen fra Regionshospital Nordjylland.
Måske kan man heller ikke udelukke, at tabet af erektionen kan skyldes, at han alligevel ikke ville have kunnet holdt den. Måske fungerer din hænder og mund som en slags penisring, der hjælper med at holde på rejsningen.  – Jeg er dog klar over, at det er spekulativt.
Din egen fysik
Du skriver, at du måske ikke er stram nok. Både alder og børnefødsler har en indvirkning på bækkenbundens styrke, derfor er det også væsentligt at træne den for at forebygge incontinens og bevare seksuel glæde for sig selv og sin partner mv. Måske er det noget, som du ikke har fået gjort, eller du har måske ikke rigtigt kunnet finde ud af at få fat på de rigtige muskler. Hvis det er sådan, kan det måske være en hjælp for dig at få en henvisning til en fysioterapeut med speciale i bækkenbundstræning.
Det psykiske
Du skriver, at din mand ikke havde problemer med at bevare rejsningen før operationen. Hvis vi nu helt udelukker de fysiske elementer, må der være noget, der gør, at din mand blokerer. Havde han smerter ved samleje i længere tid op til operationen? Hvis det er sådan, kan kroppe “huske”, at det ikke føltes rart at være inden i dig, hvorfor han taber erektionen. Derimod kan han måske bedre “styre” din hånd og mund – og måske virker det også særligt ophidsende på ham. Det er dog gætværk, og det kan også være mange andre ting, som ligger i baghovedet på ham.
Opsøg hjælp
Mit forslag vil derfor være, at I finder en sexolog eller terapeut, som kan hjælpe jer til at tale om det på en ikke-konfliktfyldt måde. Der er helt sikkert hjælp at hente, så jeg håber I vil tage næste skridt, så I kan få hjæp til at komme videre på en god måde. I Parvis tilbyder vi lige nu gratis telefonisk sexologisk rådgivning, som I måske kan få glæde af at benytte.
Held og lykke!
Henrik List, Psykoterapeut