Min exkæreste vil stadig have sex med mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Jeg er en dreng. Min ekskæreste vil stadig gerne have sex med mig, selvom hun har en kæreste. Jeg vil også også gerne have sex med hende, for hver gang vi er sammen, så bliver vi begge to liderlige af hinanden. Så jeg går og tænker lidt over, hvorfor hun stadig vil have sex med mig, når hun har en kæreste? Hun siger også, at jeg er bedre sex end hendes kæreste. Hvad har det af betydning?

Svar
Hej “dreng”
Tak for dit spørgsmål.
Jeg forstår det sådan, at du undrer dig over, at du og din ekskæreste stadig kan have sex sammen på trods af, at hun nu har en anden kæreste. Når I er sammen, er I begge tændte på hinanden, og hun fortæller dig også, at du er en bedre sexpartner end hendes nye kæreste.
Hvis det er rigtigt forstået, kan jeg godt forstå, at du undrer dig, hvilket jeg vil uddybe om lidt. Men allerførst; jeg ved ikke, hvad der får din ekskæreste til at handle, som hun gør. Det vil være gætværk, så jeg vil foreslå, at du spørger hende selv, hvad hun vil med dig og jeres relation.
Hvorfor har du stadig sex med hende?
Jeg vil gerne udfordre dig lidt og bede dig overveje, hvad er grunden til, at du stadig har sex med hende? Sex handler ikke kun om et fysisk behov, men det påvirker også både vores følelser og relationer. Det er næsten umuligt ikke at have sex uden at få en tilknytning til den eller dem, som vi har sex med. En tilknytning, som vi måske egentlig ikke er interesseret i eller er uhensigtsmæssigt for os, men som alligevel binder os til personen. Jeg ved ikke, om du ved det, men under sex – og særligt under orgasmer frigives et hormon som hjælper os til at knytte os til hinanden. Derfor er det også ofte vanskeligt udelukkende at have uforpligtende sex med den samme person i længere tid. Min erfaring er, at en af parterne ikke magter det i længden, da han eller hun vil mere end det uforpligtende; ligesom det også kan gøre for ondt at skulle sige farvel, når man ved at sexpartneren tager hjem til sig egen partner.
Tal med hende om det
Jeg gætter på, at det er lidt af det, som du nu oplever: At I kan godt have sex, men så mangler der alligevel noget. Når alt kommer til alt, ønsker du måske alligevel en dybere relation til hende og ønsker hende tilbage som kæreste? Eller du tænker måske: “Er det som vi har gang i respektfuldt og ærligt over for hendes nye kæreste?” Måske tænker du på, om du selv ville kunne leve med, at din kæreste havde sex med sin ekskæreste? Det er også muligt, at du tænker “hvordan kan det være, at hun kan være sammen både med sin nye kæreste og med mig?” Det er i al fald meget naturligt at tænke sådan. Hvis det er det sidste, der er på spil, vil jeg som sagt opfordre dig til at spørge hende ad. Afhængig af dine overvejelser og hendes svar er det muligt, at I skal bryde kontakten til hinanden. Det kan hjælpe jer begge med at få en ny begyndelse og en bedre oplevelse af sex, hvor følelser, relation, nærhed, hengivenhed osv. er lige så stor en del af “pakken”, som det rent fysiske. Ligesom det kan fritage jer fra evt. dårlig samvittighed og undren over den andens og egne motiver til sex.
Henrik List, Psykoterapeut