Jeg ved ikke om min kæreste vil mig eller ej
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Min exkæreste slog op med mig i sidste uge. Men inden det skete, prøvede vi faktisk at holde en pause i en uge. Hun ville dog have det til at være en måned, men jeg fik det ned til en uge (ikke en god ide fra min side).
Efter pausen mødtes vi så igen. Hun er lige pt. i skole hvor hun skal overnatte der, så vi har ikke meget tid til at ses i perioden. Her siger hun så, at hun ikke har savnet mig i vores pause og i virkeligheden ikke føler sig forelsket længere. Tror egentlig også, det er noget med, at hendes roomie har fået en ny kæreste, og de er meget nyforelsket. Hun har også selv sagt, at det går hende meget på. Efter vores snak blev hun og overnattede, hvor vi puttede og legede kærester igen. Vi havde også sex om morgenen, og hun kørte så hjem igen.
Jeg har ikke haft kontakt med hende siden. Indtil i går. Her ringede hun så beruset til mig og spurgte, hvor jeg var henne, og at hun ledte efter mig i byen. Jeg var i gang med at sove, så jeg sagde, at jeg ikke var i byen. Det stoppede der, men så ringede hun igen og lagde på med det samme igen. Jeg skrev til hende og spurgte, hvad der lige skete Hun skrev, at hun lige har snakket med min bror om os to (har ikke fortalt ham, at vi ikke længere er kærester), og at hun savnede mig. Så ringede hun igen, og vi snakkede omkring 30 min. Her virkede hun både ked af det og utilpas. Det lød også til, at hun græd. Hun fortalte om, hvor meget hun savnede mig, og hvordan hun ugen inden var blevet ved at kigge på sin mobil for at se, om jeg harvde skrevet.
Ellers fortæller hun også om, hvor dårligt hun har haft det, og hvordan hun kun har fortalt til tre  personer, at vi ikke længere er kærester. Det ender så med at hun er nødt til at gå, da hun skal med det næste tog og skal passe på sin veninde, som ligger og sover. Hun sender dog en snap af hende selv, der græder.
Jeg hører ikke mere fra hende før i dag, hvor hun skriver undskyld. Derefter skriver jeg, at jeg har tænkt på hende. Men derefter er hun bare kold.
Jeg synes, at der er meget tvivl fra hendes side. Jeg vil jo gerne have hende tilbage, og det hele er jo stadig frisk, men jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med det hele.

Svar
Hej
Tak for dit brev. Du fortæller om et brudt kæresteforhold – som måske alligevel ikke er brudt, da du oplever en meget svingende kontakt med og reaktion fra din exkæreste. Så det er meget forståeligt, at du føler dig frustreret og usikker på hende og på fremtiden.
Du fortæller ikke, hvor længe I har været kærester og heller ikke noget om hverken din ex eller dig selv. Derfor er det lidt svært at vide noget om, hvordan I har haft det sammen, og hvorfor din ex. ikke længere er sikker på, om hun er forelsket i dig.
Når tvivlen kommer snigende
Du fortæller, at hendes roomie har fået en ny kæreste, og at det går hende på at opleve, hvor forelskede de er. Og ja, det kan opleves meget frustrerende at se andres forelskelse, hvis man synes, at ens eget forhold ikke længere er helt så stormfuldt, og man ikke længere får så meget opmærksomhed som tidligere i forholdet. Så kommer tvivlen snigende: Er det her det rigtige for mig? Er der noget andet og bedre ”derude”?
Men på sigt er det ikke muligt at fastholde et forhold alene på forelskelse. På et eller andet tidspunkt, trænger dagligdagen ind i et kæresteforhold, fordi der også er andre opgaver og personer, som gør krav på ens tid og opmærksomhed. Og det er både godt og naturligt.
Fælles værdier og forpligtelse
Så hvis et forhold skal overleve ind i og gennem dagligdagen, så skal der andet og mere end forelskelse til. Her handler det om have/få fælles interesser og værdier, men også om tillid og tryghed. At vide sig elsket. At begge har forpligtet sig på, at forholdet skal vare ved, og at forelskelsen på den måde gradvist bliver til kærlighed – en vilje til at bære over, at finde en fælles vej gennem forskelligheder og uenigheder. Om et dig og mig og et os.
Afstem jeres forventninger
Jeg ved ikke, hvor langt I var nået i jeres kæresteforhold, og hvorvidt det mere er funderet på fysisk tiltrækning og sex end på noget dybere følelsesmæssigt. Hvis I skal finde ud af, om I har en fremtid sammen, vil jeg anbefale, at I tager en lang samtale om, hvilke forventninger I hver især har til jeres parforhold. Og hvor meget I hver især er villige til at give – og måske give afkald på – for at få det til at fungere for jer begge. Hvordan ser I jeres fremtid – og kan I begge spejle jer i den og se frem mod den i forventning, samtidig med at I kan glæde jer over det, I har sammen her og nu? Du kan spørge din exkæreste, om hun vil have lyst til at mødes med dig og tage en samtale om, hvor I står.
Bedre med tydelighed
Hvis ikke din exkæreste ønsker at snakke med dig om det, eller hvis der ikke kommer noget brugbart og positivt ud af sådan en samtale, kan det være svært at tro på, at I har en fremtid sammen. Så gavner det ikke noget at holde pause – uanset om det er en uge eller en måned. En pause vil ofte give en følelse af savn, en mangel på opmærksomhed og kærtegn, og det kan betyde, at man søger tilbage til det, der føltes sikkert, men det vil sjældent holde ret længe, hvis savnet ikke er dybere. Hvis I ikke skal være kærester mere, kan du finde hjælp til at komme igennem kærestesorgen her.
Jeg håber for jer, at I kan få en god samtale, så I kan blive enige om, hvorvidt I begge ønsker at fortsætte, eller det er bedre at afslutte forholdet helt her og nu. Det utydelige og uklare kan være meget forvirrende at være i, så jeg håber, I snart finder klarhed over, hvad I vil med jeres relation.
Mange hilsner
Inge Bøgel Lassen, Forfatter, certificeret PREP-kursusleder