Min mand ser porno
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min mand ser porno. Men han har lovet i et år og 6 måneder at stoppe. Han har løjet for mig flere gange om det. Jeg har nu taget ham i og skrive med piger og har set, at han også sletter det, så jeg ikke ser det.
Hvorfor gør han det? Hvorfor forstår han mig ikke. Jeg vil ikke være sammen med en, der ser porno, og det ved han godt.
Han siger hele tiden undskyld og at han er ked af det, men hvorfor gør han det så igen og igen? Jeg har det lidt svært ved at glemme det, fordi det gør så ondt inde i mig.
Kan I hjælpe mig?

Svar
Kære du
Det er et stort emne, du tager fat på, og er ramt af, og jeg forstår godt at du bliver ramt på dine følelser.
Når jeg siger, det er stort, er det fordi undersøgelser viser, at rigtig mange mænd ser porno. Det bliver det ikke mere rigtigt af, og der er mange sider i det.
Du spørger: “Hvorfor gør han det?”
Der er nogle mennesker, hvis nysgerrighed pirres af bevidstheden om, at det er muligt at se porno på nettet, og som af en eller anden grund ikke kan styre nysgerrigheden. Desværre skaber det en afhængighed, og når man først har været der, er det meget nemmere anden gang og de følgende gange.
Hvad der er årsag til, at han skal derind og se, er svært at svare konkret på, men jeg ved fra flere, der har udtalt sig, at det kan være kedsomhed, og den nemme adgang. Man var lidt mere forbeholden tidligere, hvor man skulle stå ansigt til ansigt med en kassedame for at købe. Nu er der bare et klik, og ingen ved noget om det. Derfor er porno eksploderet med Internettet.
“Hvorfor forstår han mig ikke?”
Jeg tror faktisk, at han forstår mere, end du tror, ellers ville han jo ikke undskylde og prøve at skjule det. Der er bare noget i ham, der gør, at han falder i igen og igen, en afhængighed, som han ikke kan styre. Som ved afhængighed af alkohol, er det som regel den afhængige, der sidst er klar over sit problem, og derfor tænker jeg, at du er nødt til at stille ham et ultimatum, nemlig at han skal erkende sit problem og gå i behandling. Vil han ikke det, tænker jeg, at du må prøve at finde en terapeut, der kan guide dig i forhold til, hvad du skal gøre. Den smerte, du beskriver, kan du ikke holde til at leve med i længden uden at det gør noget ved dig.
I kraft af, at det er i relationen mellem jer, det sker, tænker jeg, at I har brug for er at opsøge en parterapeut, der kan guide jer i jeres kommunikation og få snakket tingene igennem, hjælpe jer til bedre at forstå hinanden og dermed at jeres parforhold kommer på skinner igen. Men vær opmærksom på, at det kan tage lang tid.
Lykke til med jeres parforhold.
Kærlig hilsen