Hjælp til den rigtige vej
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej.
Min kæreste og jeg har været sammen i 8 måneder, og starten på vores forhold var lidt turbulent. Da jeg har to børn fra tidligere, og da jeg forklarede for min eks. at jeg ville slutte vores forhold, fordi jeg havde en anden, så blev vi smidt ud, og måtte derfor (mod planen) flytte ind til min kæreste fra den ene dag til den anden. Der var lidt tilvænning for børnene, men de stortrives nu og er meget glade for min kæreste.
Min kæreste var også meget glad i starten, men han drikker for meget, og når han bli´r fuld, er han enten kærlig eller også vil han ende vores forhold. Men det bunder altid i, at han siger at gnisten ikke er der, som den burde være. Men hvordan kommer vi tilbage og finder den gode gnist igen?
Normalt er han simpelthen så kærlig og betænksom, men ikke ret god til at snakke om tingene, og når han så begynder at tvivle på vores forhold, trækker han sig lidt væk og viser ingen kærlighed mere. Han siger selv, at jeg er perfekt og han burde være verdens lykkeligste mand, for alle de ting jeg gør osv. Men han ved ikke, hvordan han bliver det?
Jeg elsker ham for meget til bare at acceptere, at det var det, så jeg vil kæmpe alt hvad jeg overhovedet kan.

Svar
Kære du
Tak for din henvendelse til Parvis.dk. Jeg vil som det første gerne rose dig for at reagere på alarmklokkerne i jeres parforhold hurtigt. Det er så vigtigt, at du netop ikke bare accepterer det, som det er lige nu, men at du ønsker at stille jer et bedre sted som par. Og det er ikke en umulig opgave. Jeg håber, jeg kan hjælpe jer i den retning som en start, og så vil jeg varmt anbefale at tale med en psykolog eller parterapeut derudover, og på den måde tage problemerne endnu mere i forkøb. Det er en god investering!
Jeg forstår godt, at du gerne vil have, at dine børn får et trygt sted at kalde hjem, og det er der klart bedre chancer for, hvis du og din kæreste har det godt sammen.
Du nævner som noget af det første, at din kæreste drikker for meget. For meget alkohol gør ikke noget godt for parforhold, fordi alkohol kan skabe en negativ spiral, hvor pårørende bliver påvirket i en sådan grad, at det virker negativt tilbage på den, der drikker for meget, som da kan begynde at drikke mere osv. Mennesker, der drikker for meget alkohol, kan have en årsag til det. Det kan være store omvæltninger i sin livssituation, arbejde, relationelle problemer eller andet. Jeg vil opfordre dig til at tale med din kæreste om, hvorvidt der er en årsag til, at han har en tendens til at drikke for meget, og om han har brug for hjælp til at skære ned på indtaget. Få hjælp, sådan at alkoholen ikke når at ødelægge parforholdet.
Du nævner i forbindelse med alkoholproblemet, at han siger, at ”gnisten ikke er der”. Er det kun, når han er beruset, han siger det? At pleje parforholdet kræver energi og hårdt arbejde. Så hvis dette primært er et problem, når din kæreste har drukket, vil jeg anbefale, at I prioriterer at finde hjælp til at mindske hans indtag af alkohol. Det vil være et bedre udgangspunkt for også at kunne arbejde med parforholdet. Det er desuden ikke af min overbevisning, at man kan stole på alkoholen, så når den ikke er en medspiller (eller snarere en modspiller), bliver det nemmere at arbejde med jer to som par.
Dernæst spørger du, hvordan I ”finder den gode gnist”, og ”hvordan din mand bliver verdens lykkeligste mand”, som han ifølge ham selv burde være. Der er ikke noget simpelt svar til disse spørgsmål, og jeg kender heller ikke nok til jeres situation til at kunne give konkrete redskaber. Det vil nogle samtaler med en terapeut eller psykolog derimod kunne give. Jeg vil alligevel påpege den mest typiske problemstilling hos par; at kommunikation er svær. Du nævner også selv, at ”han ikke er ret god til at snakke om tingene”. Jeg gætter på (uden at vide det), at ”ikke god til at snakke om tingene” betyder, at han har svært ved at sætte ord på, hvad der foregår indeni ham? Sådan har mange mænd det. Men jeg får lyst til at spørge, hvordan du mon taler til og med ham? Det vil være meget naturligt, at du har en reaktion overfor hans manglende ord. Bliver du kritisk? Angribende? Trækker du dig tilbage? Læg mærke til, hvordan du reagerer, når han trækker sig. Et typisk mønster er, at hvis den ene part trækker sig tilbage, så vil den anden part forsøge at presse den tilbagetrukne mere eller mindre negativt for at få en eller anden reaktion derfra. Man kan blive fanget i nogle mønstre, som i stedet bliver til monstre og ikke skaber god kommunikation imellem sig. Kan du genkende det? Hvilken effekt har det? Og vigtigst; kan du/I overskue at ændre i mønstrene? Jeg vil anbefale bogen ”Pas på parforholdet” af Mattias Stølen Due. Her vil I bl.a. finde vejledning til bedre kommunikation.
Det er også en mulighed, at det ikke er kommunikationen, der er et problem, men omstændighederne, fx den store omvæltning at få sit hjem udvidet med 3 personer, eller noget på jobbet, problemer i andre relationer eller andet. Da vil jeg igen opfordre til at tale med en professionel, som vil kunne hjælpe til at få sat nogle ord på dette. Endelig kan jeg anbefale en anden bog: ”Kærlighedens 5 sprog” af Gary Chapman, som fortæller om, hvordan vi på forskellig måde oplever at modtage og give kærlighed. Det kan nemlig være, I oplever dette meget forskelligt, og det er en god opdagelse at gøre, så man kan indrette sine kærlighedssignaler herefter. Jeg kommer med dette forslag, fordi du skriver, at ”han ingen kærlighed viser”, men hvad nu hvis han gør – bare på en måde, som er svær at gennemskue for dig? Og hvad, hvis du har et andet kærlighedssprog, end han taler?
Derudover kan du prøve at læse mere rundt på parvis.dk, hvor der kan findes andre bud på hjælp til dig, fx i artiklen ”ensomhed i parforholdet”.
Jeg håber, du har fået nogle ideer til, hvad I kan gøre. Og så håber jeg, at du kan få din kæreste med på at gå ind i projekt-stærkt-parforhold sammen.
Det bedste til jer