Min mand har været utro, hvordan lever jeg med det?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hvordan kan jeg leve med, at min mand elsker en anden kvinde?
Min mand har været mig utro. Han har haft et hemmeligt forhold med anden kvinde i mere end et et år. Han har nu valgt at afslutte det. Han har fortalt mig sandheden, og han har valgt børnene, mig og vores familie til.
Vi er bedste venner, gode forældre sammen. Vi elsker hinanden og har ofte skøn sex sammen. Jeg føler ikke, at jeg kan leve uden ham. Men hvordan kan jeg leve med, at han hver dag savner hende og drømmen om hende? Hvor længe kan jeg vente på, at det går over? Hvordan kan han både elske mig og hende samtidig? Hvordan kan han have længsel efter hende, når vi har det så skønt sammen?

Svar
Kære du
Tak for dit brev til Parvis.dk. Jeg forstår rigtig godt, at du står i en svær situation med nogle svære følelser involveret. Jeg håber, at mine refleksioner kan være til en hjælp for dig.
For det første vil jeg fortælle dig, at jeg synes, du er meget sej, at du giver din mand muligheden for at bede om tilgivelse og komme tilbage til dig og børnene igen. Jeg tror, du er et stærkt anker i jeres familie. Det tror jeg også godt, din mand ved, når han søger tilbage til jer igen.
Utroskab kan være virkelig ødelæggende. Både for den, det går ud over og for den utro part. Det kan også få konsekvenser for børnene, hvis utroskab fx fører til brud eller ubehagelig kommunikation mellem forældrene. Derfor synes jeg, det er så godt, at du søger hjælpen. Jeg fornemmer, at du gerne vil have, at sårene skal heles, og at du kan tilgive ham helt, og at I begge kan give slip på det gamle.
Din man har været dig hemmeligt utro i en længere periode. Det gør ondt! Dit første spørgsmål er: ”Hvordan kan jeg leve med, at min mand elsker en anden kvinde?”. Der ligger flere ting i det spørgsmål, som jeg vil gribe fat i.
Luk døren, det trækker
For det første er det ikke min overbevisning, at det er meningen, at vi skal leve med, at vores ægtefæller romantisk elsker andre end os. Jeg mener, at din mand har et ansvar for at få lukket ned for de følelser, som han har for den anden kvinde. At han ligeledes har et ansvar for at give dig sin fulde romantiske kærlighed.
Da jeg blev gift med min mand, delte præsten nogle kloge ord i bryllupstalen. Han sagde, at vi skulle lukke døren helt i ind til vores ægteskab. Hvis døren åbnes på klem, vil det komme til at trække ind på ægteskabet med kold og ødelæggende luft. Din mand kom til at åbne døren på klem over en længere periode og lod en anden kvinde blive en del af jeres ægteskab. Det var forkert og ødelæggende for jeres relation, som blev koldere af træk udefra. Dette vil jeg dele med dig, fordi det kan være, du kan dele billedet med din mand, når I taler om det. Fortæl ham, at det er nødvendigt, at I lukker den dør helt, så det kun er jer to, der er romantiske sammen i handlinger og i tanker.
Tilståelse
For det andet giver du i dit spørgsmål udtryk for, at din mand er åben om sine følelser for den anden kvinde. Han fortæller dig, at han stadig elsker en anden kvinde. Det er uklart for mig, hvordan disse snakke er. Det er også muligt, at der kan være tale om, at det i højere grad handler, at du lever med en frygt for, at han stadig elsker, savner og drømmer om hende, som han dog ikke har fortalt om. Uanset hvad, så vil jeg anbefale jer at få snakket sammen om det. Du skal dele dine bekymringer med ham, og han skal fortælle dig om, hvad der foregår indeni ham. Du har brug for at høre fra ham, at han ønsker at vende sig helt væk fra det, og ikke blot være kommet tilbage til jer med sin krop. Han skal også vende tilbage til dig med sine tanker.
En tredje part
Hvor længe kan du vente på, at det går over? Jeg tror først og fremmest, at din mand er nødt til at lukke døren helt. Den står stadig på klem, hvis han stadig lader en anden kvinde være en del af sine tanker. Hvis det er svært for ham og jer at få talt sammen om det, og få lukket for den kolde træk, så vil jeg varmt anbefale jer at opsøge en professionel, der kan hjælpe jer til at arbejde videre sammen og gøre jer til et stærkt par igen. I nogle kommuner tilbydes der gratis parterapi/parrådgivning, og ellers kan I opsøge en psykolog, psykoterapeut eller præst omkring jer, som kan være med til at facilitere en god proces for jer. I kan også ringe ind til telefonrådgivningen igennem Parvis eller til vores gratis sexologiske rådgivning.
Sårene kan hele
Du skriver, I også har det skønt sammen, og jeg tror på, at I også kan få opbygget tilliden igen og at du kan få din mand helt tilbage. Sårene kan godt hele. I skal have fundet ud af, hvordan I kan gøre jeres forhold til et tillidsfuldt forhold igen, hvor der ikke er behov for andre end jer.
Til slut vil jeg dele nogle artikler med jer, som jeg synes, I skal kigge i. Der står mange gode ting om utroskab og om det at hele igen:
”Den utro part”
”Den svigtede part”
”Hvorfor opstår utroskab?”
”Sæt hegn om jeres parforhold”
”Utroskabens fem faser”
Jeg ønsker jer alt det bedste!
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog