Jeg elsker stadig min ekskæreste
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
For 10 dage siden valgte min daværende kærest at slå op med mig efter 2,5 år sammen. Grunden til, at han valgte at gå fra mig, var, at han havde mistet følelser for mig og var ved at miste sig selv. Da der sker mange negative ting på arbejdet, valgte han at afslutte forholdet med at sige, at han måske efter en måned eller tre måneder, ville kontakte mig igen for at vi kan prøve igen.
Han vil gerne have sine følelser for mig tilbage, og hans eneste bud på, at dette kan ske, er ved at give det tid. Dette er bare med til, at jeg ikke kan komme videre, da jeg går med nogle forhåbninger om, at han kommer tilbage. Jeg elsker ham stadig helt vildt meget… men jeg kan bare ikke se, hvordan hans følelser for mig kan komme tilbage, når vi næsten ingen kontakt har med hinanden.
Mit andet problem er, at jeg har skrevet en gang med ham, efter at han slog op. Det var i forbindelse med, at han postede en del på sine sociale medier, hvor han virkede glad sammen med alle sine venner. Her valgte jeg at skrive om mine følelser omkring, hvor ondt det gør at se, at han virker til at være kommet hurtigt videre. Men her svarede min eks tilbage, at han næsten har været fuld hver dag og nærmest er flyttet ud til sine venner for at tænke på noget andet, da han har der så skidt over det med os.
Men hvorfor har han det så skidt, når det var ham der slog op? Og jeg bekymrer mig meget om, hvorvidt han er ved at blive alkoholiker, da han næsten er fuld hver dag, både i hverdagene og i weekenderne.

Svar
Kære du
Jeg er ked af at høre, at din kæreste har slået op med dig efter et længere forhold, og at det er svært for dig at være i. Det forstår jeg godt, at det er. At blive slået op med er et tab, som kan vække mange ubehagelige følelser i én. Jeg vil prøve at skrive et svar på din besked, som forhåbentligt kan hjælpe dig lidt med nogle måske nye perspektiver.
Venteposition
Du fortæller, at din ekskæreste har sagt, at han måske vender tilbage om 1-3 måneder for at prøve jeres forhold igen. Han forventer, at en tid hver for sig, kan tænde for følelserne for dig igen. Det er jo ikke til at sige, om det vil ske, men der er en rimelig risiko for, at det ikke bliver udfaldet. Derfor har han sat dig i en urimelig venteposition, som låser dig fast i forhold til at kunne komme videre. Jeg tror, du vil have gavn af nogle helt klare rammer for dette. For mig at se kan der være to veje at gå:
Du kan bede ham om at melde klart ud med det samme om, hvad han forventer, så du ikke skal vente, men så du kan blive sat fri til at komme videre.
I kan også aftale en dato om en måneds tid, hvor I sætter jer sammen igen og taler om, hvad der er sket, og hvordan I føler for hinanden. Her skal der være plads til ærlighed.
Øve dig på et godt single-liv
Derfor tror jeg også, at det vil være en hjælp for dig, hvis du indtil denne aftalte dag prøver at lave ting, som du ikke lavede med ekskæresten, så du glemmer ham lidt og ikke tænker ham for meget med ind i dine drømme. Så øver du dig i et liv uden ham og får mærket dig selv lidt igen efter lang tid, hvor du har været forbundet tæt med et andet menneske. Det kan nemlig kræve øvelse at komme tilbage til et godt single-liv igen. Du kan begynde at øve nu og måske få fjernet ventepositionen lidt på den måde.
Frihed er vigtigt
Du fortæller, at din ekskæreste har det skidt med, at han er gået fra dig. Har du spurgt ham, hvorfor han har det skidt med det? Hvis ikke, så kunne du gøre det for at blive klogere på situationen. Det kan fx være, at han er plaget af dårlig samvittighed. Så er det interessant at finde ud af sammen, hvad den dårlige samvittighed kommer af. Ved at få snakket det hele godt igennem sammen, tror jeg, I vil opleve, at I kan sætte hinanden frie.
Frihed er både vigtigt i og udenfor parforhold, så derfor håber jeg, at det vil være en hjælp for jer, uanset hvad I ender med at gøre med jeres forhold. Du kan hjælpe ham med at blive fri fra det, der plager ham, ligesom han har et ansvar i at sætte dig fri fra ventepositionen.
Han er ikke dit ansvar lige nu
Jeg forstår din bekymring for ham, når han er begyndt at drikke meget. Men lige nu er han ikke dit ansvar, og du behøver ikke at bære en følelse af skyld i det, for det er ham, der har slået op, og derved har han også “frabedt sig” din omsorg. Så vidt muligt synes jeg, at du må lægge bekymringerne lidt væk, og så kan du dele dem med ham, hvis I eventuelt mødes igen og taler det hele godt igennem sammen. Jeg håber, at du indtil da kan lægge den lidt til side og stole på, at han lige nu har nogle venner, som tager sig godt af ham.
Hvis ikke han vil mere
Inden så længe synes jeg, du har krav på et endeligt svar fra ham. Og om det bliver, at han gerne vil fortsætte forholdet eller ej, får selvfølgelig betydning for, hvordan du kan komme videre. Du er altid velkommen til at skrive til parvis.dk igen, hvis der kommer nye udfordringer eller svære følelser. Og så skal du vide, at det ikke er din ekskæreste, der har givet dig en værdi som menneske. Den har du i dig selv, og den, håber jeg, kan hjælpe dig videre!
Alt det bedste til dig,
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog