Jeg vil gerne giftes, men min kæreste vil ikke
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej!
Jeg har været sammen med min kæreste i fire år, og det er bare mega fedt at være sammen!
Jeg nærmest hungrer efter at blive gift. Hvis det stod til mig, var vi gift i går, men han er bare slet ikke klar. Han vil gerne giftes, men siger, han ikke er klar.
Synes, det er SÅ ubegribeligt, fordi jeg LÆNGES efter at være alene med ham, bo med ham, styre tingene på vores egen måde, sove sammen og selvfølgelig sex. Men han er der bare slet ikke endnu.
Han har altid været lidt mors dreng, og det er mega sødt, men jeg forstår ikke, at han ikke har lyst til at løsrive sig og være selvstændig. Det er, som om hun skubber ham lidt, men også nusser lidt om ham, og det, synes jeg, er egentlig helt okay. Jeg føler mig bare sådan næsten toxic, fordi jeg nok nævner det lidt for ofte overfor ham.
Jeg brød for nyligt ud i gråd, fordi han sagde, han først ville være færdig med uddannelse. Jeg blev ked af det, fordi der går nogle år, før det sker. Vil så gerne, han føler sig klar. Mega godt han mærker efter, men nøj hvor er det næsten ulideligt at ville en så meget og ikke kan gøre noget fra eller til…
Håber I har nogle vise ord🤞
Mvh O

Svar
Kære O
Jeg kan godt forstå, at du længes efter at blive gift med din kæreste. I har været sammen i flere år, og du er meget glad for ham. Der er meget godt at glæde sig til! Jeg ville gerne kunne give dig nogle ord med, som kan få din kæreste overtalt til, at I skal giftes snart, men det tror jeg desværre ikke, jeg kan. I stedet så vil jeg dele nogle overvejelser, som jeg håber, du kan bruge til noget. Om ikke andet så bare i din egen proces, imens du venter på din kæreste.
Vil han ikke være selvstændig?
Du skriver, at din kæreste er meget tæt på sin mor, og jeg forstår det, som om at du tror, at det (blandt andet) er dette bånd, der gør, at han ikke er klar til at blive gift. At han ikke er klar til ”at løsrive sig og være selvstændig”. Jeg kan godt forstå, at du laver denne kobling. Men jeg kommer alligevel til at tænke på, om det måske er lidt bredere end det. Kan det tænkes, at han faktisk er i gang med at undersøge sin selvstændighed, men at det er på nogle andre områder, før han er klar til at binde sig til dig?
For nogen kan tankerne om at skulle giftes godt føles som noget, der gør, at man derved ikke kan være selvstændig. Så binder man sig til et andet menneske, og det kan give mange tanker om, hvorvidt der så er plads til, at man kan være sig selv (selvstændig), have sine egne interesser, ambitioner for uddannelse osv. Måske er din kæreste bange for, at han netop mister sin selvstændighed, hvis han bliver gift?
Frihed i parforholdet
Hvis du tror, at der kan være noget om dette, så synes jeg, at I skal få jer en snak om, hvordan frihed kan se ud i et ægteskab imellem jer? Måske allerede mens I er kærester? Hvordan kan I give hinanden frihed, selvom I er et par? Hvor vigtigt er det for jer hver især? Selvom man måske ikke føler værdien af at give hinanden frihed/selvstændighed i parforholdet, så tror jeg, det er vigtigt. Og hvis det føles fjernt, så kan man se det som en gave, man giver til den, der har brug for det.
Utålmodigheden
Det er bare så svært at vente på noget, man glæder sig SÅ meget til. Jeg forstår dig! Jeg tror, at din kæreste er i gang med en proces, hvor han skal finde ud af, hvornår, hvordan og hvorfor han skal giftes. Han ved godt, hvor meget du glæder dig til det, og det er jeg sikker på, at han er glad for, at du gør. Jeg er sikker på, at han føler sig elsket og værdsat af dig. For nogen tager disse processer bare lidt længere tid. Måske han også er typen, der tænker meget over andre ting, før han handler? Måske han også er typen, der gerne vil være i kontrol og derfor gerne bare gør det, han kender? Uanset har han helt sikkert gode overvejelser, som han går rundt med – og det er ikke engang sikkert, at han selv er klar over, hvad de handler om. Måske han bare er lidt forvirret omkring det hele.
Skriv dagbog
Jeg tror, han har brug for mere tid, og du ved det helt sikkert: Din tålmodighed må styrkes. Min anbefaling til det vil være, at du siger til ham, at du i en periode ikke vil tage bryllups-snakken op med ham, fordi du vil give ham tid og frihed til at tænke over det. Hvis det er for hårdt ikke at komme ud med tankerne og drømmene, kan du for dig selv i stedet skrive i en dagbog e.l. Og når dine tanker kredser omkring det at blive gift, så se om du kan brede tankerne ud, så de både handler om dét at blive gift og de goder, der kommer med det, og også handler om din kærestes kvaliteter. Sådan at dine tanker ikke kun handler om dét at være gift, men også (og allermest) om dét at have netop DIN kæreste som partner!
Snak med et erfarent par
Som det sidste råd vil jeg nævne muligheden for, at man kan dele sin parforholdsrejse sammen med et par, der er ældre end jer som en slags mentorer. Det kan give meget glæde at tale med nogle om noget, der fylder så meget, og hvor du og din kæreste ikke er helt det samme sted. Det vil også kunne give jer et sted, hvor der måske kan blive sat nye ord på de tanker, I hver især gør, og det par, I taler med, kan dele af sine erfaringer, forhåbentligt til inspiration for jer. Synes du, at det lyder som en god idé, så synes jeg, du skal spørge din kæreste, om han kunne have lyst til at være med til at finde et par, I kunne tale med. Jeg tror, at mange par ville blive glade for at få en sådan forespørgsel fra et yngre par. Føl jer frimodige til at opsøge nogle!
Jeg håber, at mine tanker kan hjælpe dig! Jeg er sikker på, at hvis I skal giftes, så sker det til rette tid 😊
Alt det bedste.
Nomi Høeg Kristoffersen Psykolog