Han siger, han ikke elsker mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Min kæreste og jeg har et forhold hvor alting bare kører. Vi klikker, udfordre hinanden, har god sex… ingen af os kan sætte en finger på et sted, hvor det ikke fungere.
I går ytrede min kæreste, at han stadig holder meget af mig men ikke elsker mig, og jeg ved ikke lige, hvad vi gør herfra. Jeg elsker ham meget, og han har hverken lyst til at såre mig eller holde mig for nar. Har godt kunne mærke, han har været lidt fraværende, men intet bemærkelsesværdig, og jeg ville give ham plads og ikke presse det ud af ham.

Svar
Kære du,
Tak fordi du skriver herind og deler dine tanker med os. Når jeg læser det, du skriver, kan jeg tydeligt mærke, at I begge er glade for hinanden, og derfor forstår jeg godt, at din kærestes ytring kan gøre dig forvirret omkring, hvad I skal gøre nu. Selvom jeg ikke kan give jer et endegyldigt svar på, hvad I skal gøre, håber jeg, at mine tanker kan lede jer på rette vej.
Forsøg at forstå
Min første umiddelbare tanke, når jeg læser det, du skriver, er, at du skal tage en snak med din kæreste. En snak, hvor du spørger lidt mere dybdegående ind til, hvad han mener, når han siger, at han ikke elsker dig. Jeg ved, at det kan være en svær og hård snak, men jeg vil råde dig til at gå ind i snakken med åbent hjerte og lyttende ører. At gå ind i snakken med ønsket om at forstå ham. At forstå hvad han mener, når han siger, at han ikke elsker dig mere. Er det, fordi der er noget i jeres forhold, som gør, at han siger, at han ikke elsker dig mere? Eller er det noget helt andet? Forsøg at sætte dig ind i din kærestes tanker omkring hans ytring om, at han ikke elsker dig. Lad ham tale ud uden at afbryde – også selvom det kan være svært.
Luft ud
Når I har taget den snak, som har givet din kæreste plads og rum til at give udtryk for sine følelser, vil jeg opfordre jer til at tage endnu en snak. En snak, som giver dig mulighed for at ’lufte ud’ og give udtryk for, hvor du står i alt det her. En snak, hvor du giver udtryk for, at du elsker din kæreste meget, som du selv skriver, samtidigt med at du lader ham vide, hvad det gør ved dig, når han siger, at han ikke elsker dig. Jeg tænker, det er vigtigt, at han mærker, at du elsker ham, samtidigt med at han mærker, at du bliver forvirret, når han siger, at han ikke elsker dig. Og at du godt har kunnet mærke, at han har været ”fraværende”, som du skriver. Det er vigtigt, fordi det giver dig frihed til at få ’luftet ud’ samtidigt med, at han mærker, at den her situation også påvirker dig. Forsøg at ’lufte ud’ uden at skælde ud; det tror jeg, du kan, men jeg skriver det, fordi jeg oplever, at det kan være svært både at være ærlig og kærlig på samme tid. Men det vil jeg opfordre dig til at forsøge at være.
Kærlighed: Et valg
Til slut har jeg lyst til at skrive, at jeg ser på kærlighed som et valg. Det kan lyde koldt og kynisk, men når jeg tænker på det ’at elske’, tænker jeg ikke, at det altid indebærer forelskelse og store følelser. Det gør det nogle gange og noget af tiden – helt bestemt. Men andre gange er kærlighed et valg. Et valg, man tager om at elske – både når det er nemt og dejligt, men også når det er svært og hårdt. Jeg skriver det til dig, fordi jeg har lyst til at opfordre dig til, når I har taget de to snakke, jeg har skrevet om ovenfor, at spørge lidt ind til hans syn på det ’at elske’. Hvad betyder det ’at elske’ for ham? Hvad mener han, når han siger, at han ikke ’elsker’ dig mere? Er det, fordi han ikke er forelsket mere? Er det, fordi han ikke føler kærligheden mere? Du kan forsøge at snakke med ham om, hvad han tænker om kærligheden som et valg? Og du kan forsøge at finde ud af, om han er med på at tage et valg om at elske – både i gode og svære tider? Det er svære spørgsmål at skulle besvare, og derfor vil jeg råde jer til at opsøge en tredje part, hvis I har svært ved selv at besvare dem. En tredje part kan være en nær ven, en fortrolig eller en fagperson (psykolog eller terapeut), som kan hjælpe jer med at finde svar på de spørgsmål, I ikke selv kan besvare. Det kan være befriende at søge hjælp hos andre i perioder, hvor det er svært at finde svarende selv. I kan finde inspiration til faglig hjælp her.
Jeg håber, at mine tanker og råd giver mening for både dig og din kæreste. Og så håber jeg, at I finder den vej, som er den rette for jer.
De bedste hilsener
Mathilde Kruse Madsen,
Psykologistuderende