Min kæreste har slået op – hvordan får jeg ham tilbage?
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej
Jeg er en pige først i 20’erne. Jeg har været kærester med ham i 3 år. For nyligt slog han op med mig og det har han gjort flere gange. Jeg er så bange for, at han mener det den her gang.
Vi har et barn som er anbragt på grund af min mor. Hun har sagt alt muligt pis om min ex-kæreste.
Min ex kæreste og jeg havde kigget på hus tæt på hans og min familie i starten af min graviditet. Han friede til mig da jeg var højgravid. Jeg sagde selvfølgelig ja, da han er manden i mit liv og han sagde, at jeg var kvinden i hans liv.
Slog op grundet min mors indblanding
Han fortalte mig, at han slog op med mig på grund af min mors dårlige indblanding i vores forhold. Men også på grund af, at jeg har skabt så meget mistillid i vores forhold.
Jeg har følt, at jeg skulle have min mors dårlige synspunkt på min ex-kæreste, for ellers mistede jeg min familie, hvis jeg sagde til min mor, at det var ham jeg ville. Min familie kunne lide ham. Han slog også op fordi jeg har løjet så meget overfor ham. Min mor har manipuleret mig til at sige dårlige ting om ham til kommunen. Hun har ringet ind til dem, som om det var mig, der sagde det imod ham.
Hvordan bliver vi kærester igen?
Vi bor nu hver for sig, for det mener kommunen er bedst grundet alt det kaos, der har været.
Jeg vil kun ham. Han er manden i mit i liv. Jeg er sønderknust. Jeg har skrevet meget til ham efter i søndags, men han svarer ikke. Hvad betyder det?
Han sagde til mig i søndags, at han kun vil have et godt samarbejde med mig for vores barns skyld, som er blevet anbragt på grund af min mor.
Han har kun skrevet, at han snart kommer forbi for at hente et møbel i min lejlighed.
Hvad kan jeg gøre og sige til ham, når han kommer, så vi bliver kærester igen? For jeg vil kun ham.
Ser frem til at høre fra jer.
Hilsen sønderknust pige

Svar
Kære sønderknuste pige
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i, med et komplekst forhold mellem dig, din mor og din ekskæreste.
Hvordan få ham tilbage?
Du spørger til, hvad du kan sige for at få ham tilbage. Måske er det netop det, du skal spørge ham om. Fortæl ham, at du rigtig gerne vil være sammen med ham igen. Spørg ham, hvad der skal til, for at I kan finde sammen igen, og om det er noget, han ønsker?
Relationen til din mor
Hvis det er relationen til din mor, som har gjort det svært, skal I måske finde ud af, hvordan du og han kan være i relationen til din mor på en hensigtsmæssig måde. Jeg kender ikke årsagen til det, din mor har sagt og gjort. Måske er der er brug for at tydeliggøre overfor din mor, hvordan du ønsker at relationen skal være. Vær tydelig om, hvad hun har taleret ind i og hvad hun ikke har, og på hvilken måde det kan fungere bedre mellem jer.
Accept
Hvis din ekskæreste ikke ønsker, at I skal finde sammen igen, er du nødt til at acceptere det. Det vil sikkert være rigtig hårdt, når du føler, at han er manden i dit liv. I vil stadig skulle have et samarbejde til at fungere omkring jeres barn, men du vil blive nødt til at slippe følelserne for din ekskæreste, selvom det kan være rigtig svært og tage tid. Prøv om du kan finde gode ting at fylde ind i din tid: Fx være sammen med venner, dyrke motion, eller en hobby – noget som kan gøre, at du tænker på noget andet end tabet af ham som kæreste. Måske du også kan finde hjælp ved at læse de her 10 råd om kærestesorger.
Jeg håber, at dette svar kan være lidt til hjælp. Uanset hvad der sker, håber jeg, at du finder din vej i det.
Med venlig hilsen
Dina Lundberg, Psykolog
Har du brug for hjælp?
Vi kan hjælpe dig videre
- Online
- Fysisk fremmøde
Book en gratis 📞visitationssamtale her
Parterapeut og sexolog Bente Fischer-Nielsen
Flere brevkassesvar
Læs mere fra brevkassen: