Jeg er ven med min ekskæreste, men det dræner mig
Spørgsmål
Klik for at vise/skjule
Hej brevkassen
Min ekskæreste gik fra mig for lige knap fire måneder siden efter 2,5 dejlige år sammen. Vi har haft meget lidt kontakt med hinanden under de fire måneder, men her for ikke så længe siden skrev han til mig, og vi har nu skrevet sammen dagligt i cirka to uger. Dette er med til at forvirre mig, da jeg har haft det rigtigt svært ved bruddet, men endelig følte jeg, at jeg var nået lidt ud på den lyse side igen. Men så skrev han, og nu er jeg tilbage hvor jeg startede.
Min ekskæreste gennemgår en svær depression. Fordi vi altid har været der for hinanden, valgte han at skrive til mig, da jeg kender ham ud og ind, og han føler sig tryg ved mig. Han betyder stadig utrolig meget for mig, så jeg prøver at hjælpe ham igennem, som de venner vi nu er blevet til. Jeg synes bare at dette er rigtigt svært, da jeg stadig har følelser for ham. Jeg får mine følelser i klemme, da jeg får falske forhåbninger af at skrive med ham.
Han fortalte mig forleden dag, at han havde set en ny pige en aften, men han blev nødt til at sætte det til side, da han havde det for dårligt psykisk til at prøve på noget nyt. Han fortæller mig også, at han ikke er kommet over mig, men at han bare ikke er god til at være sig selv. Dette knuste mig meget… for hvorfor skriver han til mig, når han prøver at komme videre? Og hvorfor kontakter han mig, når han flere gange har sagt, at det ikke bliver os igen?
Han var bange for at fortælle mig om hende pigen, da han udemærket godt var klar over, at jeg derefter ingen kontakt ville have med ham, da det ville gøre alt for ondt. Han fortalte også, at han var bange for, at jeg skulle forsvinde ud af hans liv… Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre i denne situation, da jeg super gerne vil være her for ham som en god ven og heppe på ham, indtil han er kommet ud på den anden side af hans depression. Men jeg kan også bare mærke på mig selv, at det tager hårdt på mig, og at min proces bliver sat på pause. Jeg kommer ikke videre, men får det egentlig kun dårligere psykisk. Hvad kan man gøre i sådan en situation? For det dræner mig for energi.

Svar
Kære brevkasseskriver
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan virkelig godt forstå, at det er en svær situation for dig at være i, og at den giver mange forvirrede følelser.
For på den ene side udtrykker din ekskæreste, at I ikke skal være kærester mere og ikke bliver det igen. Samtidig udtrykker han at have brug for dig, og at du er en tryghed for ham i hans depression.
Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil hjælpe ham i denne svære tid, men at det også gør det vanskeligt at komme over ham, fordi du bliver fastholdt i at have en særlig betydning for ham.
Giv slip
Jeg tænker umiddelbart, at du vil være nødt til at stoppe kontakten med ham, hvis du ikke skal blive alt for hårdt ramt i dette, mere end du allerede er.
Det er svært at give slip på et forhold, når der stadig bliver ved med at være tæt kontakt, og som du skriver, så holder det håbet i live. Derfor vil der nok være behov for, at du er tydelig i, at når han ikke ønsker at være i et forhold med dig længere, så duer det ikke, at I har så meget kontakt. Det dur ikke, fordi det påvirker og forvirrer dig for meget, og det fastholder dig i en rolle, som ikke længere er din.
Han har taget et valg om at afslutte forholdet og så er konsekvensen af det, at du ikke kan være så stor en del af hans liv længere, så han er nødt til at give afkald på den tætte kontakt med dig. Selvom det bliver hårdt for jer begge, så er det nok det, der skal til for at komme videre.
Han skal have hjælp fra andre
Samtidig tænker jeg også, at han har brug for hjælp fra andre end dig til at bære ham igennem denne tid. Der kan være behov for professionel hjælp, måske han har mulighed for at tale med psykolog eller terapeut? Du kan opfordre ham til at kontakte Depressionsforeningen, som både har gratis telefonrådgivning og selvhjælpsgrupper, så der vil han kunne få hjælp.
Jeg håber, at disse tanker kan være dig til hjælp, selvom det stadig vil være hårdt.
Mvh Dina
Dina Lundberg, Psykolog